Trucks

Delphine Maury
2023-08-08
Leestijd: 8 min.
Chauffeurs
Author
Delphine Maury
Senior Market Analyst, at Group Truck Technology

Drie manieren om chauffeurs aan te trekken en te behouden

Een wereldwijd tekort aan beroepschauffeurs is een groot probleem dat de hele transportsector treft. Maar er zijn manieren waarop werkgevers chauffeurs kunnen aantrekken en gemotiveerd kunnen houden. Wat zijn de belangrijkste prioriteiten van vrachtwagenchauffeurs en hoe kan kennis hiervan uw dagelijkse wagenparkbeheer ten goede komen?
 

Volgens de jaarlijkse chauffeursenquête van 2022 van de IRU* werden er in 2021 meer dan 2,6 miljoen banen voor vrachtwagenchauffeurs niet ingevuld, ondanks algemene loonsverhogingen en een ruim aanbod aan arbeidskrachten. Volgens het rapport is de reden hiervoor een algemeen probleem bij het aantrekken van jonge mensen voor de rol van chauffeur, in combinatie met een hoog percentage oudere chauffeurs die hun pensioenleeftijd naderen. Dit heeft niet alleen gevolgen voor transportbedrijven en hun diensten. De gevolgen zijn zichtbaar in de hele toeleveringsketen en hebben uiteindelijk invloed op bedrijven en consumenten over de hele wereld.
 

Voor een chauffeur zijn er verschillende redenen om gemotiveerd te blijven en te werken. Volgens een intern Volvo-onderzoek (2019) op basis van 151 interviews met voornamelijk langeafstandstransporteurs van 16 nationaliteiten** die zich toeleggen op internationaal transport, zijn de top drie prioriteiten van chauffeurs: comfort, ruimte in de cabine en veiligheid. Het onderzoek wijst ook op een toenemend bewustzijn van gezondheid, vooral bij jongere bestuurders en een groeiende interesse in milieuvriendelijke aandrijflijnen.
 

"Comfort, ruimte en veiligheid zijn al vele jaren dezelfde prioriteiten, dus er is zeker een continuïteit voor deze basisvereisten. We zien ook een verband tussen de lengte van de rit en het tevredenheidsniveau voor bepaalde merken. Hoe meer tijd iemand in een truck doorbrengt, hoe belangrijker ruimte en veiligheid zijn", zegt Delphine Maury, Senior Product Intelligence Analyst bij Volvo Group Truck Technology (VGTT).

"De prioriteiten van chauffeurs kunnen verschillen per nationaliteit en in welke landen en routes u rijdt. Niet alle chauffeurs hebben de mogelijkheid om te betalen voor beveiligde stopplaatsen", voegt Delphine toe.

Wat motiveert een vrachtwagenchauffeur?


CHAUFFEURSCOMFORT
: Volgens de enquête heeft het comfort van de chauffeur vooral betrekking op de slaap- en rustomstandigheden, die als zeer belangrijk worden beschouwd en op het comfort van de stoel. Op de vraag waar ze de voorkeur aan geven, naast het basiscomfort van de chauffeursstoel, geeft meer dan 58% de voorkeur aan een grotere rust- en ontspanningsruimte.

 

CABINERUIMTE: Ruimte in de cabine is essentieel. 72% van alle ondervraagde chauffeurs vond dit erg belangrijk. Elke centimeter kan waarde toevoegen en het gevoel van ruimte is nog belangrijker voor chauffeurs die lange afstanden moeten afleggen.

VEILIGHEID: Het veiligheidsaspect betreft zowel de veiligheid van de truck als die van de bestuurder. Op het gebied van veiligheid zijn de top 3 gevraagde voorzieningen: waarschuwing voor brandstofdiefstal, alarm voor gasaanvallen en een aanvullend veiligheidsslot voor de binnenkant van het cabineportier. Wat de veiligheid van de bestuurder betreft, gaf 62% van de bestuurders in een recent (2022) intern online onderzoek van Volvo** aan dat ze de voorkeur gaven aan rijassistentie, zoals rijstrookbehoud, hulp bij het veranderen van rijstrook, noodremmen, enz. De op één na meest gewaardeerde prioriteit voor bestuurdersveiligheid heeft betrekking op verschillende soorten alarmen, zoals bescherming tegen in slaap vallen en preventie tegen agressie en diefstal (55%).


Intern onderzoek van 2021 concludeert dat operators zich moeten richten op zowel bestaande, ervaren beroepschauffeurs als op nieuwe mensen om het probleem van het chauffeurstekort aan te pakken.


Nieuwe chauffeurs werden tot het beroep aangetrokken door de lage instapvereisten en voor 36% van hen is salaris de topprioriteit, gevolgd door opleiding (16%) en reizen (11%). Voor ervaren chauffeurs noemt 42% het salaris als belangrijkste motivator, gevolgd door autonomie, de vrijheid van het onderweg zijn (19%) en het hebben van een gewaardeerde werkgever (16%) als waardevoller.

En wat demotiveert een vrachtwagenchauffeur?

Er is ook een duidelijke indicatie van wat de chauffeurs demotiveert. Voor 49% van de nieuwe chauffeurs is de onzekerheid over het vinden van een baan een grote zorg, ook al is er bij transportbedrijven veel vraag naar hun vaardigheden. Hier ligt dus een potentieel voor vervoerders om al in een vroeg stadium te beginnen met een positief onboardingproces om een langdurige relatie met hun potentiële chauffeurs veilig te stellen.


Nieuwe chauffeurs maakten zich zorgen over het vinden van een baan. En toen ze eenmaal in dienst waren, hadden ze het gevoel dat ze nog niet voldoende aan de eisen van het beroep voldeden toen ze net uit de opleiding kwamen. Intense druk van de werkgever om snel te leveren, gecombineerd met onzekerheden over het manoeuvreren met een truck in druk verkeer en angst voor ongelukken, deden hen overwegen om vroegtijdig te stoppen vanwege de stress.

 

Voor ervaren beroepschauffeurs hebben werkgevers en werkomstandigheden een grote invloed op hun werk. Een werkgever die zijn werknemers slecht behandelt, zorgt ervoor dat de vrachtwagenchauffeurs het beroep in een minder gunstig daglicht zien. De werkomstandigheden omvatten hoge druk, stress en het risico op ongevallen, die allemaal gezien worden als redenen om te stoppen of van baan te veranderen.

Hoe u chauffeurs kunt aantrekken en behouden

Er zijn verschillende aspecten die de tevredenheid van de bestuurder beïnvloeden: ze zijn afhankelijk van ervaring, maar ook van waar, hoe en hoe lang chauffeurs werken. Volgens Delphine Maury kunnen er enkele algemene aanbevelingen worden gedaan.

1. Communicatie en proactiviteit. Dialoog en interactie met uw werknemers staan centraal.  "Chauffeurs willen vaak graag feedback geven en bijdragen. Aandacht besteden aan de feedback van hen is essentieel, om het gevoel te hebben dat ze gehoord worden. Vooral met betrekking tot het soort moeilijkheden en uitdagingen waarmee ze tijdens hun werkdag worden geconfronteerd", zegt Delphine. Bied daarom een luisterend oor en sta open voor suggesties die worden aangedragen.

2. Truckkeuze en functies. Advies en aanbevelingen van chauffeurs met betrekking tot de keuze van de truck en vereisten voor truckfuncties zijn van cruciaal belang. Vraag uit wat er eventueel ontbreekt en geef constructieve suggesties over wanneer en waarom er wel of niet aan de suggesties van de chauffeur kan worden voldaan. Het is dus belangrijk open te staan voor de wensen die vrachtwagenchauffeurs hebben ten aanzien van hun vrachtwagen.

3. Beloningen en bonussen. Bonussen zijn de sleutel. Als het bijvoorbeeld gaat om het verbruik, hebben de meeste operators hoge doelen en ambities. "We zien een algemeen gebrek aan bonussen en positieve feedback. Chauffeurs worden vaker bekritiseerd wanneer ze hun doelen niet halen, maar er wordt minder gezegd wanneer ze hun doelen blijven halen of zelfs overtreffen", zegt Delphine. Kortom: beloon goed gedrag.

Uw chauffeurs zijn het verlengstuk van uw imago; zij zijn elke dag het gezicht van uw bedrijf voor uw klanten. Uiteindelijk dragen de beste chauffeurs bij aan de algehele ontwikkeling van uw bedrijf.

Waarom het belangrijk is om te luisteren naar de mening van chauffeurs 

Het eerste en belangrijkste aspect van waarom het belangrijk is om te luisteren naar de mening van chauffeurs, is het gebrek aan chauffeurs en het toenemende chauffeurstekort. Het negeren van de prioriteiten en pijnpunten van chauffeurs betekent niet alleen dat chauffeurs onder druk komen te staan, het kan ook betekenen dat potentiële klanten worden afgewezen. Het kan de planning bemoeilijken en uiteindelijk tot kostenverlies leiden.

Volgens Delphine Maury zijn er verschillende andere manieren waarmee u de beste chauffeurs kunt behouden. Degenen die blijven leveren, moeite doen en een betrouwbare en veilige optie zijn voor uw klanten. Bepaalde ritten zijn veeleisender dan andere en het is goed mogelijk dat klanten sommige chauffeurs verkiezen boven andere.

“Uw chauffeurs zijn het verlengstuk van uw imago; zij zijn elke dag het gezicht van uw bedrijf voor uw klanten. Uiteindelijk dragen de beste chauffeurs bij aan de algehele ontwikkeling van uw bedrijf. Daarom is het belangrijk dat ze weten wat ze kunnen verwachten. Bied chauffeurs begeleiding en geef ze de kans om zich te ontwikkelen en te verbeteren", aldus Delphine.

Rekening houden met de belangrijkste prioriteiten voor chauffeurs om een chauffeurstekort te voorkomen

Als chauffeurs gevraagd wordt naar het belangrijkste of het zwakste punt van hun truck, hebben ze het vaak over comfort***. Dit kan zich uiten als comfort voor de bestuurder (stoel, positie), werkcomfort (sturen, schakelen) en rustcomfort (bed, opbergruimte). Deze aspecten zorgen momenteel niet voor de grootste tevredenheid bij chauffeurs: de belangrijkste punten van zorg zijn de toegang tot de cabine, het zicht en de veiligheid.

Veiligheid wordt door chauffeurs gezien als het belangrijkste onderwerp dat hun werk in de toekomst zal beïnvloeden. Dit kan ook meerdere vormen aannemen, zoals veiligheid van de chauffeur en veiligheid van de truck: sommige aspecten, zoals persoonlijke veiligheid, lijken meer van belang te zijn voor internationale vrachtwagenchauffeurs.
 

"Om deze pijnpunten aan te pakken die steeds terugkomen in onderzoeken, is het belangrijk om voortdurend in dialoog te zijn met uw chauffeurs. Feedback, proactiviteit en verwachtingen van chauffeurs mogen niet onderschat worden", vertelt Delphine tot slot.



* International Road Transport Union. Landen waar de enquête is uitgevoerd: Verenigde Staten, Mexico, Argentinië, Europa (Spanje, Italië, Frankrijk, VK, Ierland, Duitsland, Polen, Roemenië, België, Nederland), Eurazië (Rusland, Oezbekistan, Oekraïne), Turkije, Iran, China


** Respondenten van 16 nationaliteiten: Portugal, Spanje, Frankrijk, Duitsland, België, Nederland, Zweden, Denemarken, Polen, Tsjechië, Slovenië, Litouwen, Estland, Roemenië, Bulgarije, Hongarije.


*** Intern Volvo Research online onderzoek bij 517 vrachtwagenchauffeurs in Frankrijk, Duitsland en Engeland.