Hoeveel CO2-uitstoot kun je besparen met een LNG-truck? TNO zocht het uit.

Uit uitgebreide tests die onlangs door TNO in Nederland zijn uitgevoerd, blijkt dat de Volvo FH LNG de CO2-emissies in langeafstandstoepassingen met meer dan 20% kan verminderen. Ook werden de Iveco Stralis LNG en Scania G340 LNG onder de loep genomen. Vind de samengevatte resultaten in deze infographics.

Hoeveel CO2-uitstoot kun je besparen met een LNG-truck?

In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat test TNO sinds 2013 de emissies van zware bedrijfsvoertuigen, waaronder twee LNG-aangedreven voertuigen: Iveco Stralis LNG en Scania G340 LNG. TNO besloot om de Volvo FH LNG aan dezelfde tests te onderwerpen.

Het gebruikte testvoertuig was een Volvo FH LNG met 420 pk en een Euro VI C LNG-motor. Om een typisch Nederlandse langeafstandsroute te simuleren, werd een reeks testroutes ontworpen met een mix van stadsverkeer, regionale routes en snelwegen, met zowel lage, gemiddelde als hoge laadvermogens. Om het lossen van goederen te simuleren, omvatten de tests ook stops bij distributiecentra en supermarkten.

Net als bij eerdere tests van TNO zijn de resultaten verkregen via PEMS (Portable Emissions Measurement System), die vervolgens werden vergeleken met resultaten van eerdere tests van Euro VI diesel- en LNG-aangedreven trucks door TNO.

De testresultaten toonden aan dat de Volvo FH LNG een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot had vergeleken met zijn dieselequivalent. De beste resultaten werden behaald bij het rijden op snelwegen, waar de CO2-uitstoot 23 procent lager was. Over een hele langeafstandsroute inclusief regionale route en stadsverkeer was de totale CO2-reductie gemiddeld ongeveer 19 procent.

De Volvo FH LNG met HPDI-technologie presteerde ook beter dan de Iveco Stralis LNG en Scania G340 LNG met het Otto-verbrandingsprincipe, die slechts een tien procent lagere ‘tank-to-wheel’ (tank-tot-wiel) uitstoot lieten zien toen ze eind 2017 aan dezelfde tests werden onderworpen (zie infographics).

Uit uitgebreide tests die onlangs door TNO in Nederland zijn uitgevoerd, blijkt dat de Volvo FH LNG de CO2-emissies in langeafstandstoepassingen met meer dan 20% kan verminderen.

Uit uitgebreide tests die onlangs door TNO in Nederland zijn uitgevoerd, blijkt dat de Volvo FH LNG de CO2-emissies in langeafstandstoepassingen met meer dan 20% kan verminderen.

Business Case

Benieuwd naar uw rendement op LNG?

Ieder transportbedrijf is anders, dus het is begrijpelijk dat u graag ontdekt hoeveel LNG voor uw bedrijf kan betekenen, zeker gezien de nieuwe stimuleringsregeling voor LNG-trucks van €0,125 per kg. Een van onze vertegenwoordigers komt graag bij u langs om in samenspraak met u de terugverdientijd te berekenen en hoeveel LNG u de komende jaren zal opleveren. Vraag via het onderstaande formulier vrijblijvend een persoonlijke business case voor uw bedrijf aan en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Wellicht ook interessant voor u