Volvo Trucks

NEDERLAND

×

De invloed van banden op uw brandstofverbruik

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
Op uw weg naar een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik dient u goed na te denken over de banden onder uw truck. Door de juiste keuzes te maken met betrekking tot het type banden, de bandenspanning en bandenlabels, kunt u uw brandstofkosten structureel terugdringen.
De keuze van de banden heeft invloed op het brandstofverbruik van een truck.

Type band

Wat betreft de rolweerstand waar trucks mee te maken hebben, vormen de banden van de truck de belangrijkste factor die uw brandstofverbruik beïnvloedt.

Speciale brandstofbesparende banden voor lange afstanden hebben een profiel met een lage rolweerstand en zijn gemaakt van een rubbercompound met een lage wrijving en lange levensduur. Wanneer u geen brandstofbesparende banden of een 'multipurpose' band gebruikt, kan dit resulteren in een hoger brandstofverbruik (tot 3% bij een 4x2) en een kortere levensduur.

Het is ook belangrijk de banden aan te passen aan het seizoen: gebruik winterbanden alleen in de winter.

Gedurende de levensduur van een vrachtwagenband zijn de totale prestaties van de band afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Nieuwe banden hebben een hogere rolweerstand dan 'ingereden' banden, wat voor een vrachtwagencombinatie kan leiden tot 2-3% meer brandstofverbruik.
 

Bandenspanning

Een juiste bandenspanning is belangrijk omdat zowel een te hoge als te lage spanning de levensduur van de band verkorten.

Banden met een te lage spanning zorgen voor langere remafstanden en een verminderde wendbaarheid en controle. Daarnaast brengt dit extra kosten met zich mee doordat banden met een te lage spanning vaker moeten worden vervangen. En doordat de rolweerstand toeneemt, gaan tevens het brandstofverbruik en de uitstoot van kooldioxide omhoog. Tests van Volvo tonen aan dat een bandenspanning die slechts één bar te laag is al leidt tot ongeveer 2% extra brandstofverbruik, en een verkorting van de levensduur van de band met ongeveer 20%.

De bandenspanning moet doorgaans 8-9 bar bedragen wanneer de truck beladen is. De bandenspanning moet echter in verhouding staan tot de werkelijke asbelasting. Over het algemeen wordt voor alle vrij rollende wielen een hoge bandenspanning aanbevolen, aangezien dit de schouder verstevigt van banden op de voorste stuuras en trailerassen.


Bandenlabels

De Europese Commissie heeft bandenlabels geïntroduceerd met als doel eindgebruikers van voertuigen goed te informeren omtrent de prestaties van bepaalde banden. Het doel van bandenlabels is dus om eindgebruikers in staat te stellen een band te kiezen die brandstofzuiniger is, die beter remt op nat wegdek en die minder geluid maakt.

Het bandenlabel omvat onder meer een sticker met de vermelding:

  • De brandstofefficiëntieklasse, oftewel rolweerstand (letter A tot en met G); waarbij A het meest efficiënt is en G het minst efficiënt
  • De klasse voor grip op nat wegdek (letter A tot en met G)
  • De gemeten rolgeluidemissie (in decibel).


Onthoud echter dat het bandenlabel slechts één deel van het verhaal is wat betreft de totale prestaties en kosten. Het zegt bijvoorbeeld niets over de levensduur van de band, de duurzaamheid, de rijeigenschappen in bochten, remprestaties op droog wegdek, het comfort, de stabiliteit voor lading, geschiktheid om oneffenheden in het wegdek op te vangen en de mogelijkheid om het loopvlak te vernieuwen en banden te herprofileren.

Anderen bekeken ook

Press Release