Trucks

×

Originele vs niet-originele onderdelen: welke afweging maak je?

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
Veel truckeigenaren proberen te overleven in zeer competitieve markten met krappe marges. Het is niet verwonderlijk dat sommigen in de verleiding komen om niet-originele onderdelen in hun voertuigen te gebruiken. Maar deze besparingen kunnen op de lange termijn uiteindelijk meer kosten dan opleveren.

Originele onderdelen worden geproduceerd of geselecteerd door de Original Equipment Manufacturer (OEM). Ze worden door de fabrikant streng getest als een integraal onderdeel van het voertuig om te voldoen aan hoge kwaliteits-, veiligheids- en prestatienormen. Dit zorgt ervoor dat het voertuig rijdt, functioneert en u beschermt zoals het bedoeld is.

Niet-originele onderdelen kunnen er hetzelfde uitzien en hetzelfde onderdeelnummer of een beschrijving hebben die aangeeft dat ze geschikt zijn voor uw voertuig. In sommige gevallen is zelfs het originele logo gegraveerd - dit is een inbreuk op het handelsmerk. Maar dit maakt ze nog geen origineel onderdeel. Lees hier waarom.

Testen, garantie en compatibiliteit

Het belangrijkste verschil tussen originele en niet-originele onderdelen is dat originele onderdelen geverifieerd en getest zijn door de OEM. U weet waar en hoe het is vervaardigd, zodat u zeker kunt zijn van de kwaliteit, duurzaamheid, betrouwbaarheid en de omstandigheden waarin ze zijn geproduceerd. In het geval van een storing heeft u een OEM die de verantwoordelijkheid op zich neemt en garantie biedt. Originele en geautoriseerde onderdelen zijn speciaal voor uw voertuig ontworpen en geproduceerd en zijn compatibel met de andere onderdelen en systemen van uw vrachtwagen.

Daarentegen is het bij niet-originele onderdelen niet eenvoudig te achterhalen waar ze zijn gemaakt, door wie, volgens welke specificaties en onder welke omstandigheden. De gebruikte materialen en de hoeveelheid tests en verificaties die het onderdeel heeft ondergaan kunnen onduidelijk zijn - een grote zorg, met name voor veiligheidskritieke componenten.

Totale eigendomskosten (TCO)

Dan zijn er nog de totale eigendomskosten (TCO - Total Cost of Ownership). Niet-originele onderdelen bieden misschien wat kostenvoordeel op de korte termijn, maar op de langere termijn kan geld besparen door niet-originele onderdelen van lage kwaliteit te gebruiken een verkeerde bezuiniging zijn.

Denk er eens over na, hoeveel kost een ongeplande stop als gevolg van het defect raken van een onderdeel van lage kwaliteit? Hoeveel kost één ongeval u? Is het, gezien het bedrag dat u in uw truck hebt geïnvesteerd, echt zinvol om uw productiviteit en veiligheid in gevaar te brengen voor een relatief kleine besparing? Zeker als het ook ten koste gaat van de garantie die u op een truck heeft?