Trucks

Dit is hoe alternatieve brandstoffen de TCO beïnvloeden (en waarom het belangrijk is deze te berekenen)

Volvo Trucks Nederland
2024-09-19
Leestijd: 4 min.
Total Cost of Ownership (TCO)
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Vrachtwagens op die rijden op (Bio-)LNG, waterstof of een elektrische aandrijflijn hebben, kosten in aanschaf meestal meer dan dieseltrucks. Maar alleen als u naar het totaalplaatje kijkt, weet u wat een vrachtwagen over de hele looptijd daadwerkelijk kost. We beantwoorden drie vragen over hoe alternatieve brandstoffen de TCO beïnvloeden.

Het berekenen van de totale eigendomskosten - beter bekend als de Total Cost of Ownership (TCO) - van een vrachtwagen, helpt om bij de aanschaf ervan een compleet beeld te krijgen van wat de truck uw bedrijf over de hele looptijd zal kosten.


Bij de bepaling van de TCO wordt gekeken naar de aanschafsprijs en naar alle directe en indirecte kosten die gepaard gaan met het voertuig over de hele verwachte levensduur. Denk hierbij aan brandstofkosten, onderhoud en reparaties, restwaarde en belastingen en tolkosten.


Voor dieseltrucks zijn de meeste vervoerders wel bekend met de te verwachten kosten, waardoor het bepalen van de TCO relatief eenvoudig is. Maar met alternatieve brandstoffen en aandrijflijnen, zoals batterij-elektrische vrachtwagens en trucks op (Bio-)LNG, worden veel van de variabelen die in een TCO-berekening worden meegenomen beïnvloed.


"Batterij-elektrische vrachtwagens en vrachtwagens op (Bio-)LNG hebben hogere aankoopprijzen dan diesel. Er zijn met deze trucks echter ook potentiële kostenbesparingen mogelijk die dit kunnen compenseren", aldus Pernilla Kemlin, Product Manager bij Volvo Trucks. "Voor sommige bedrijven blijkt uit de TCO dat de overstap naar een alternatieve brandstof rendabel is."

Hoe kunnen alternatieve brandstoffen de bedrijfskosten verlagen?

Door over te stappen op een alternatieve brandstof kunt u het meest besparen op de brandstofkosten. Alles hangt natuurlijk af van de brandstofprijzen, die van markt tot markt kunnen verschillen, maar brandstoffen zoals (Bio-)LNG en stroom zijn vaak goedkoper dan diesel.


Met batterij-elektrische vrachtwagens is de tank-to-wheel efficiëntie tot 70-80% beter dan diesel. Dit betekent dat er minder energie verloren gaat tijdens het rijden.


Daarnaast zullen initiatieven zoals de Eurovignet-richtlijn en overige op CO2-gebaseerde tolheffingen ervoor zorgen dat CO2-emissies steeds zwaarder belast worden. Dit zal een aanzienlijke invloed hebben op de TCO-berekeningen wanneer diesel wordt vergeleken met een hernieuwbare brandstof of andere energiedragers.


"Als u een alternatieve brandstof kunt gebruiken die goedkoper is dan diesel, dan wordt het goedkoper voor uw bedrijf als u het voertuig meer laat rijden", legt Pernilla uit. "Als stroom bijvoorbeeld  goedkoop is en diesel duur, dan kan een elektrische vrachtwagen vanuit een TCO-perspectief al kosteneffectiever zijn dan een dieseltruck."

Hoe beïnvloeden onderhouds- en reparatiekosten de TCO?

Bij elektrische vrachtwagens kunnen de kosten voor het repareren of vervangen van de accupakketten hoog oplopen, hoewel dit naar verwachting alleen bij uitzondering nodig zal zijn. Daarentegen bestaan elektrische aandrijflijnen uit minder bewegende onderdelen vergeleken met verbrandingsmotoren, waardoor er minder slijtage aan de onderdelen optreedt. Het is ook niet nodig om olie of filters te vervangen, zoals gebruikelijk is bij vrachtwagens met een dieselmotor.


"Op dit moment is het nog te vroeg om al een duidelijk kostenverschil te zien tussen het onderhoud van een elektrische vrachtwagen in vergelijking met diesel, maar de verwachting is dat dit in de nabije toekomst wel het geval zal zijn", aldus Pernilla. "Er wordt ook verwacht dat de onderhoudsintervallen voor elektrische vrachtwagens langer zullen zijn, wat minder stilstand betekent."

Als u overweegt om over te stappen op een alternatieve brandstof, is het berekenen van de TCO een uitstekend startpunt. Zo krijgt u een beter idee van hoe financieel haalbaar het echt is.

Hoe zullen TCO-berekeningen zich de komende jaren ontwikkelen?

Omdat de kosten voor de productie van lithium-ionbatterijen en elektrische aandrijflijnen blijven dalen, wordt verwacht dat de TCO-berekeningen voor elektrische vrachtwagens de komende jaren steeds gunstiger zullen uitpakken.


Recent onderzoek van de onafhankelijke denktank Energy Innovation in de VS schat dat elektrische vrachtwagens voor zwaardere inzetten, inclusief langeafstandstransporten, tegen 2030
een positieve TCO over de hele levensduur zullen opleveren - en dat zelfs zonder rekening te houden met overheidssubsidies of belastingvoordelen.


Voor LNG en Bio-LNG zijn de energieprijzen gestabiliseerd en is de TCO in veel toepassingsgevallen al positief. Dit zal waarschijnlijk nog verder verbeteren naarmate de productie en de infrastructuur 
verder worden uitgebreid.


Dat betekent echter niet dat u moet wachten tot alle opties zijn verkend. Voor sommige bedrijven is het nu al rendabel om van diesel af te stappen En omdat zoveel variabelen in TCO-vergelijkingen voortdurend veranderen, zou de situatie voor veel andere bedrijven in de komende jaren snel kunnen verbeteren.


Een bedrijf dat over een wagenpark met emissiearme- en emissievrije-voertuigen beschikt, kan bovendien nieuwe opdrachten binnenhalen van klanten die hun eigen ecologische voetafdruk willen verbeteren.


"Als u overweegt om over te stappen op een alternatieve brandstof, is het berekenen van de TCO een uitstekend startpunt", aldus Pernilla. "Zo krijgt u een beter idee van hoe financieel haalbaar het echt is. Het kan wel eens kosteneffectiever zijn dan u denkt. Zelfs als het op dit moment niet haalbaar is, krijgt u in ieder geval een beter idee van wat er nodig is voordat dat wel het geval zal zijn."