Een alarm is vooral bedoeld om diefstal te voorkomen. Het schrikt af en beschermt uw eigendom.
Nee, een alarminstallatie is niet altijd verplicht. Maar let op: sommige verzekeraars eisen wél een alarm als u uw truck volledig casco wilt verzekeren. Hebt u geen alarm? Dan kan de verzekeraar besluiten om bij diefstal niets uit te keren. Of u krijgt een veel hoger eigen risico.
Ook al is het niet verplicht, het is verstandig om een goede alarminstallatie te overwegen. Zeker voor transportbedrijven. Verzekeraars die de lading verzekeren (de vervoerdersaansprakelijkheid) stellen namelijk vaak wél eisen aan de beveiliging van uw truck.
Een vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering beschermt het eigen vermogen van een transportbedrijf. Deze verzekering dekt schadeclaims van anderen als er iets met de lading gebeurt tijdens het transport. Diefstal valt onder de dekking van deze verzekering.
Verzekeraars gebruiken hiervoor vaak de zogenoemde G23-clausule (of een variant daarop). In deze clausule staat dat u een hoger eigen risico loopt – bijvoorbeeld 25% van de waarde van de lading – en dat er een maximumvergoeding geldt, bijvoorbeeld € 125.000, als u niet voldoet aan de alarmeisen van de verzekeraar. Deze eisen staan in de polisvoorwaarden of in de G23-clausule zelf.
Het Verbond van Verzekeraars heeft hiervoor een standaardtekst opgesteld, maar verzekeraars mogen hiervan afwijken. Het is daarom verstandig om bij uw eigen verzekeraar na te vragen wat precies de eisen zijn.
Vanaf maart 2025 is de G23-clausule aangepast. Er gelden nu strengere eisen voor het vervoer van waardevolle bouwmaterialen en voor het gebruik van digitale vrachtuitwisselingsplatforms.
Stel: een transporteur rijdt met een truck die een klasse 1-alarm heeft en vervoert koffiezetapparaten. De ladingverzekeraar eist bij elektronica minimaal een klasse 3-alarm. De truck en de lading – ter waarde van € 300.000 – worden gestolen. In dit geval hanteert de verzekeraar een eigen risico van € 75.000 (25% van € 300.000) en keert maximaal € 125.000 uit. De transporteur moet dan zelf € 175.000 vergoeden aan de eigenaar van de lading.
Als uw vrachtwagen niet is uitgerust met de juiste alarmklasse, loopt u bij diefstal een groot financieel risico. In het rekenvoorbeeld hierboven is nog geen rekening gehouden met vervoersvoorwaarden of het gewicht van de lading.
Het is daarom verstandig om een alarmsysteem op uw vrachtwagen te laten installeren. Hoewel dit niet wettelijk verplicht is, stellen veel verzekeraars het wél als eis voor de vrachtauto- of vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering. De juiste alarminstallatie – denk bijvoorbeeld aan de juiste klasse – helpt om diefstal te voorkomen en beschermt het vermogen van uw onderneming.
Bij de aanschaf van een nieuwe truck is het raadzaam om goed na te denken over het type alarm dat u laat installeren. Houd daarbij niet alleen rekening met de huidige situatie, maar ook met de toekomst. Uw opdrachtgevers of het soort lading dat u vervoert kunnen immers veranderen. Bovendien kan het financieel voordeliger zijn om direct af-fabriek een klasse B3-alarm te laten monteren, dan om achteraf een klasse B2-alarm te laten inbouwen.