Trucks

Hoe kan de investering in een elektrische vrachtwagen u geld opleveren?

Volvo Trucks Nederland
2024-11-21
Leestijd: 6 min.
Uitstoot verminderen
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

De aanschaf van een batterij-elektrische vrachtwagen vraagt op dit moment nog om een grotere investering dan van bijvoorbeeld dieseltrucks. Voor veel bedrijven kan dit een drempel zijn om over te stappen op elektrisch rijden. Toch zijn er manieren om het bezit van een elektrische truck rendabeler te maken.

Hoewel de aanschafsprijs van elektrische vrachtwagens naar verwachting zal dalen, is de realiteit dat er nog steeds een flink prijsverschil is ten opzichte van dieseltrucks. Dit kan een reden zijn om de overstap naar voertuigen met een elektrische aandrijflijn uit te stellen. Maar om te bepalen of een vrachtwagen over de hele looptijd rendabel kan zijn voor uw onderneming, is het goed om naar meer te kijken dan de aanschafsprijs alleen.


Wij zetten de stappen voor u op een rij:

 

1. Bereken de totale eigendomskosten 

Het is goed om te beginnen met het bepalen van de werkelijke eigendomskosten over de gehele looptijd van de elektrische vrachtwagen. Ofwel: bereken de Total cost of Ownership (TCO).


Een van de grootste voordelen van elektrisch rijden, is de besparing in brandstofkosten. Afhankelijk van de diesel- en stroomprijzen, kunnen deze kostenbesparingen de hogere aankoopprijs compenseren. Over het algemeen geldt: hoe hoger het aantal gereden kilometers, hoe groter de invloed op de TCO. Ook kan de manier waarom de laadinfrastructuur is ingeregeld een groot verschil maken, waarbij 'thuisladen' voordeliger is dan bijladen op openbare locaties. 


De service- en onderhoudskosten voor elektrische en dieseltrucks zijn momenteel vergelijkbaar, maar op termijn wordt verwacht dat ze voor elektrische vrachtwagens zullen dalen. Dit komt doordat elektrische aandrijflijnen minder bewegende onderdelen hebben dan trucks met verbrandingsmotoren.


"Als u de volledige TCO voor een elektrische vrachtwagen berekent, zou u wel eens verbaasd kunnen zijn over hoe levensvatbaar elektrisch rijden kan zijn als oplossing voor uw bedrijf", zegt Johan Larsson, VP Electromobility Business Development bij Volvo Trucks. “De parameters die in een TCO-berekening worden meegenomen, worden voor een elektrische vrachtwagen steeds beter, ook al lijkt het op voorhand niet rendabel."

2. Bekijk welke belastingvoordelen en stimuleringsmaatregelen van de overheid u kunt gebruiken

In veel landen geven overheden subsidies om bedrijven te helpen investeren in elektrische voertuigen. Dit gebeurt ook in Nederland, waarvan AanZet de belangrijkste subsidieregeling voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens is.


Ook stimuleert de overheid elektrisch rijden door het gebruik van fossiele brandstoffen te 'bestraffen'. Dat gebeurt door op CO2-gebaseerde tolheffingen in te voeren voor het aantal kilometers dat ermee gereden wordt - iets dat we nu al kennen van het nieuwe MAUT-tolsysteem in Duitsland. In Nederland wordt dit vanaf 2026 ingevoerd onder de naam 'Vrachtwagenheffing'. Diverse andere EU-landen zullen hierin volgen. Ook zal er in de toekomst een CO2-toeslag berekend worden bij het tanken van fossiele brandstoffen. Simpel gezegd wordt het tanken van diesel dan duurder en moet er ook een hoger bedrag per gereden kilometer aan tolheffing worden betaald.


"Stimulansen zijn zinvol in markten die aan het begin van het elektrificatieproces staan. Ze kunnen helpen om dingen vooruit te helpen", vertelt Johan. "Maar zodra de volumes toenemen, zullen overheden waarschijnlijk overstappen op belastinggebaseerde oplossingen die het gebruik van fossiele brandstoffen bestraffen. In elk geval zullen dit soort initiatieven ertoe bijdragen dat elektrische vrachtwagens nu snel rendabeler worden in vergelijking met diesel."

Behoort u tot de zogenoemde 'early adopters' met een elektrisch wagenpark? Dan heeft u een goede positie om optimaal te profiteren van de nieuwe kansen die dit u biedt.

3. Bespreek de financieringsmogelijkheden met een adviseur

De overstap van diesel naar elektrisch betekent een verandering in veel aspecten van het vrachtwagenbezit. Dit is ook van invloed op de financieringmogelijkheden. Van traditionele financierings- en leaseopties tot flexibelere modellen: er zijn verschillende manieren om een elektrische truck aan te schaffen.


Een ervaren financieel adviseur kan u helpen te bepalen wat het best bij uw bedrijf en situatie pas en daarin de juiste keuze te maken. Vaak worden beschikbare overheidssubsidies meteen meegenomen in het financieringsplan. Ook kan de financieringsmogelijkheid en de subsidieregeling voor aanschaf van bijvoorbeeld laadinfrastructuur en andere unieke behoeften van elektrische voertuigen meteen in het voorstel worden meegenomen.


4. Werk samen met anderen en deel de investeringskosten 

Omdat veel transportbedrijven en vervoerders met vergelijkbare uitdagingen te maken hebben, biedt dit kansen om samen te werken aan oplossingen. In sommige gevallen hebben concurrerende bedrijven samen geïnvesteerd in laadlocaties, om zo de kosten te delen.


Transportbedrijf Millenaar & van Schaik heeft bijvoorbeeld geïnvesteerd in twee laadstations: één op zijn thuisdepot en één op één op een projectlocatie, terwijl zijn klant geïnvesteerd heeft in WattHub - het grootste snellaadstation voor vrachtwagens ter wereld, dat in de buurt ligt van de projectlocatie waar gezamenlijk gewerkt wordt. Hierdoor kunnen hun chauffeurs laadplekken gegarandeerd reserveren, met laadsnelheden tot 250 kW, waarbij gebruik wordt gemaakt van 100% duurzaam opgewekte stroom.


Ook andere bedrijven zijn erin geslaagd om samen te werken met lokale energieleveranciers en zo afspraken te maken over lagere en/of vaste stroomkosten.

5. Bepaal nieuwe zakelijke kansen die het bezit van een elektrische vrachtwagen biedt

Het hebben van een elektrische vrachtwagen kan een enorm concurrentievoordeel opleveren. Bij openbare aanbestedingen en grote transportinkopers wordt steeds vaker gevraagd om emissievrij-transport.


Dit biedt enorme kansen. Zo begon H. van Wijk Transport over te stappen op elektrische vrachtwagens toen het merkte dat er steeds meer vraag was naar kwam. Kort daarna won het met succes een grote aanbesteding van de gemeente Amsterdam.


Elektrische vrachtwagens kunnen ook worden ingezet in de zero-emissiezones die in steden worden ingevoerd. Veel Europese steden zijn van plan om dieselvoertuigen in stadscentra straks zelfs helemaal te verbieden. 


"Elektrische voertuigen kunnen gebieden bereiken en opdrachten uitvoeren die steeds vaker voor conventionele dieselvrachtwagens onbereikbaar zijn", aldus Johan. "Ze kunnen in woonwijken en gebieden waar stilte gewenst is worden gebruikt, en ook voor nachtelijke leveringen. Als u tot de early adopters met een elektrisch wagenpark behoort, bent u in een goede positie om optimaal te profiteren van de nieuwe kansen die dit biedt."