Trucks

Elektrisch transport op zonne- en windenergie. Wat zijn de mogelijkheden?

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Het aandeel batterij-elektrische voertuigen (Battery Electric Vehicles - BEV) groeit. Deze voertuigen spelen een steeds belangrijkere rol binnen de automotive sector. Ook elektrische trucks gaan een steeds grotere rol spelen in zowel stadsdistributie als regionale transporten. De moeilijkste taak die we moeten oplossen, betreft die voor het zware commerciële langeafstandstransport - het vervoeren van zware lasten over lange afstanden. Hiervoor zijn elektrische trucks met brandstofcel op waterstof een uitstekende optie om geen uitlaatgassen uit te stoten.
Elektrisch transport op zonne- en windenergie. Wat zijn de mogelijkheden?

Elektrische trucks op batterijen zijn al beschikbaar in Europa voor stadsdistributie en afvalinzameling. Inmiddels is in Europa en in de VS gestart met de volgende stap: de verkoop van grotere elektrische trucks voor regionaal transport. Elektrische voertuigen met brandstofcel (Fuel Cell Electric Vehicles - FCEV) voor lange afstanden zullen volgen.

Het is een veelvoorkomend misverstand dat elektrische voertuigen en voertuigen met brandstofcel met elkaar concurreren. Voor de transportbranche zullen de technologieën juist naast elkaar bestaan omdat ze elkaar aanvullen, waarbij brandstofcellen geschikt zijn voor de echt lange afstanden en trucks met enkel een accupakket beter ingezet kunnen worden voor de wat kortere ritten.

Het is een veelvoorkomend misverstand dat elektrische voertuigen en voertuigen met brandstofcel met elkaar concurreren. Brandstofcellen vullen elektrische trucks aan en zijn daarmee geschikt voor de echt lange afstanden.

“Het is ons daarom duidelijk dat een combinatie van batterij-elektrische vrachtwagens voor regionaal transport en brandstofcel-elektrische vrachtwagens voor lange afstanden belangrijke oplossingen zullen zijn om duurzaam transport te realiseren. En het antwoord op de vraag of we beide technologieën nodig hebben voor e-mobiliteit, is een volmondig ‘Ja’”, verklaart Lars Mårtensson, Innovation & Environmental Director, Volvo Trucks.

“Als we op lange termijn willen voldoen aan de vraag naar duurzaam transport met behulp van elektrische trucks en waterstof-brandstofceloplossingen, is de belangrijkste uitdaging dat zowel de elektriciteit als de waterstof die wordt gebruikt groen (dus fossielvrij) en gemakkelijk beschikbaar moet zijn – geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen en in grote volumes beschikbaar”, vervolgt hij.

Groene waterstof produceren met zonne- en windenergie

Een grote uitdaging bij het toepassen van groene stroom uit bronnen als zonnepanelen en windturbines is de onzekerheid of het beschikbaar is. De wind waait niet altijd en de zon schijnt niet altijd en windstille of bewolkte dagen betekenen een lagere productiviteit. Tegenwoordig moet de meeste elektriciteit uit zonne- of windenergie worden verbruikt op hetzelfde moment dat ze wordt geproduceerd, waarbij batterijen slechts kleine hoeveelheden kunnen opslaan.

Door hernieuwbare elektriciteit te gebruiken om groene waterstof te produceren, is het niet alleen mogelijk om de energie op grote schaal op te slaan, maar ook om elektriciteit te produceren zonder tegen de uitdagingen en beperkingen van de netcapaciteit aan te lopen. Op deze manier kan groene waterstof een positieve impuls geven aan de efficiënte en betrouwbare groei van zonne- en windenergie en ook helpen om vraag en aanbod van elektriciteit in evenwicht te brengen. Dit zijn duidelijk grote voordelen en belangrijke ontbrekende stukjes in de hele puzzel van vraag en aanbod van hernieuwbare elektriciteit.

De ontwikkeling van groene waterstof kan ook worden gestimuleerd door een toenemende vraag vanuit de industrie. “Zo werken we als Volvo Group samen met de Zweedse staalproducent SSAB voor de productie van voertuigen van fossielvrij staal. Volvo zal al in 2021 beginnen met de productie van de eerste conceptvoertuigen en machines die gemaakt zijn van staal van SSAB dat met behulp van waterstof is geproduceerd”, verklaart Lars Mårtensson.
 

De techniek voor duurzaam transport is binnen handbereik

Dus, wanneer zullen brandstofcel elektrische trucks beschikbaar zijn? “Ons doel is om vóór 2025 met klanttests te beginnen en in de tweede helft van dit decennium in serieproductie te zijn”, vervolgt hij.

“Tegenwoordig is veel van de technologie die nodig is voor duurzamer transport binnen handbereik. Onze uitdaging is nu om alle stukjes van deze dynamische puzzel op de beste manier in elkaar te zetten. We boeken elke dag vooruitgang - samen met onze klanten - en hebben zeker interessante en spannende tijden voor de boeg!” besluit Lars Mårtensson.