Trucks

AanZET gemist? Deze andere subsidieregelingen zijn er voor elektrische vrachtwagens

Maarten Niland
2025-10-01
Leestijd: 5 min.
Uitstoot verminderen
Author
Maarten Niland
Insurance & Marketing Manager VFS

Het beschikbare budget voor de recente subsidieronde voor de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET), is opnieuw binnen korte tijd overtekend. Heeft u deze subsidie gemist? Dan zijn er misschien andere regelingen waar u gebruik van kunt maken om stappen te maken in de energietransitie. 

De aanschaf van een elektrische vrachtwagen vraagt om een grotere investering dan een dieseltruck. Om de energietransitie te versnellen en hierin de ondernemers tegemoet te komen, stelt de overheid subsidieregelingen beschikbaar. Bijvoorbeeld in de vorm van Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Deze subsidieregeling is voor ondernemers en non-profitorganisaties die een nieuwe, volledig uitstootvrije vrachtwagen willen aanschaffen.


Op 30 september startte de tweede AanZET-subsidieronde van 2025 met een budget van 30 miljoen euro. Dit was op de eerste dag al overtekend. Er was dus opnieuw meer vraag naar subsidie, dan beschikbaar budget. 


Is het niet gelukt om AanZET-subsidie te krijgen, of wilt u in meerdere voertuigen investeren? Dan zijn er andere subsidieregelinen waar u wellicht gebruik van kunt maken. Dit kan u u financieel kunnen ondersteunen bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen.

Welke subsidieregelingen zijn er nog meer?

Naast AanZET-subsidie, zijn er nog andere subsidieregelingen die u kunt gebruiken voor de aanschaf van een elektrische vrachtwagen of voor bijvoorbeeld voor de aanleg van laadinfrastructuur. Heeft u de AanZET-subsidieronde gemist, dan is een van de volgende regelingen misschien iets voor u:


Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Vamil

De MIA is een fiscale regeling maakt het mogelijk om 36% van de aanschafwaarde van een elektrische truck af te trekken van uw winst of inkomen. U betaalt daarover dan geen belasting en houdt daardoor meer winst of inkomen over. Als u MIA aanvraagt, kunt u hiervoor ook Vamil krijgen.


Vamil maakt het mogelijk om een deel van de investering (max 75%) flexibel af te schrijven waardoor u de kosten van de investering éénmalig sneller kunt afschrijven en ook hierover een belastingvoordeel heeft. U mag zelf kiezen in welk jaar u dit doet. Laat u over beide regelingen informeren door uw accountant, boekhouder of belastingadviseur.


Rekenvoorbeeld MIA: bij een investering van 325.000 euro kan dit voordeel oplopen van 22.000 tot 58.000 euro, afhankelijk van uw belastingpercentage. Het beschikbare budget voor 2025 is 189.000.000 euro. 

 

Klik hier voor meer informatie over de MIA op de website van de RVO.


Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB)

Deze subsidieregeling is er onder andere voor de aanschaf van emissieloze bouwvoertuigen en kent een budget van 36 miljoen euro. Voor een groot bedrijf bedraagt deze subsidie 11,1% van de aankoopprijs (met een maximum van 43.900 subsidie) en voor een midden- en kleinbedrijf maar liefst 21% (met een maximum van 83.200 euro).


Niet elke onderneming komt in aanmerking voor deze subsidieregeling. Uw SBI-code (Standaard Bedrijfsindeling, te zien op uw KvK inschrijving) moet voorkomen op een speciale lijst. Doe altijd een Mkb-toets om uw bedrijfsgrootte te bepalen.


Klik hier voor meer informatie over de SSEB op de website van de RVO.


Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) en de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA)

Deze subsidies zijn aan te vragen voor de aanleg van laadpalen en laadinfrastructuur. De SPULA en de SPRILA helpen u de overstap naar een elektrisch wagenpark en/of de inrichting van een laadplein financieel interessanter te maken. Bij de SPRILA is het eveneens mogelijk een subsidie aan te vragen voor de kosten van het verkrijgen van advies.


Klik hier voor meer informatie over deze regelingen op de website van de RVO.

Welke combinaties van subsidies zijn er mogelijk?

In bepaalde gevallen is het toegestaan om subsidies te combineren en gebruik te maken van twee regelingen. Dat maakt de investering in een elektrische vrachtwagen financieel nog aantrekkelijker. Zo was het tot en met 2024 nog mogelijk om AanZET- en SSEB-subsidie te combineren met de MIA. In 2025 kan dit alleen niet meer. Sommige combinaties zijn nog wél mogelijk en kunnen, door ze slim te combineren, meer voordeel opleveren.


Komt een investering in aanmerking voor Energie-investeringsaftrek (EIA) én de Milieu-investeringsaftrek (MIA), dan moet u kiezen voor één van de twee regelingen of de investeringskosten opsplitsen in een EIA- en een MIA-deel. Dat kan interessant zijn, omdat het voordeel van EIA groter is dan het voordeel van MIA.


Daarnaast heeft u ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Als uw investeringen in een boekjaar onder de 392.230 euro uitkomen, kunt u een fiscaal voordeel behalen tot maximaal 19.769 (bij een totale investering tussen 70.603 en 130.744 euro). Dit bedrag kunt u dan van uw winst aftrekken, waardoor u ook daarover geen belasting hoeft te betalen.

Kan AanZET-subsidie ook worden aangevraagd als de elektrische vrachtwagen wordt geleased?

In de basis zijn er twee leasevormen: financiële lease, waarbij het voertuig op de balans van de onderneming staat, en operationele lease, waarbij het voertuig op de balans van de leasemaatschappij staat.


In beide gevallen is het mogelijk om van AanZET-subsidie gebruik te maken en het voertuig te leasen. U vraagt daarbij AanZET aan, en het subsidiebedrag wordt vervolgens op het rekeningnummer van uw onderneming gestort. Bij financial lease kan dit ingebracht worden als aanbetaling op de leaseovereenkomst. 


Sinds 2024 is het ook mogelijk om dit te doen bij een contract op basis van operational lease volgens een zogenoemde sale-and-leaseback-constructie. Daarbij verkoopt uw onderneming de vrachtwagen weer aan een leasemaatschappij, waarna u deze weer van hen leaset voor het gebruik.


Deze constructie kan voordelig zijn voor bedrijven die snel kapitaal nodig hebben zonder hun operationele capaciteiten te verliezen. Het kan ook fiscale voordelen bieden, afhankelijk van de specifieke omstandigheden en regelgeving


Nieuwe ronde AanZET: 27 januari 2026

Op 27 januari 2026 opent er weer een nieuwe intekenronde voor AanZET-subsidie. Vanaf 2026 wordt de AanZET-subsidie volledig gefinancierd vanuit de inkomsten van de vrachtwagenheffing en er komt een ruimer budget beschikbaar.


Bereid u samen met uw truckdealer goed en op tijd voor, zodat alles klaarligt voor het indienen van de subsidieaanvraag. 

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release