Trucks

Rijden op (bio-)LNG in het langeafstandstransport: feiten en trends

Lars Mårtensson
2025-07-15
Leestijd: 4 min.
Uitstoot verminderen

Author

Author

Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director at Volvo Trucks

Denkt u eraan om een alternatieve aandrijflijn toe te voegen aan uw wagenpark, maar is elektrisch rijden (nog) niet haalbaar? Veranderingen in regelgeving en technologische ontwikkelingen maken trucks op (bio-)LNG een steeds realistischer optie voor veel bedrijven. Deze brandstof combineert lagere CO₂-uitstoot met hoge prestaties en kent een groeiende tankinfrastructuur. 

In de afgelopen jaren heeft nieuwe motortechnologie de prestaties van LNG-trucks aanzienlijk verbeterd. De nieuwste Volvo FH Aero op (bio-)LNG biedt bijvoorbeeld tot 500 pk en 2500 Nm koppel – vergelijkbaar met de reguliere dieselversie van de Volvo FH Aero met dezelfde vermogensklasse. Deze truck kan combinaties tot 60 ton vervoeren en heeft een actieradius tot 1.000 km, ideaal voor langeafstandstransport.


Wat zijn wereldwijd de verwachtingen van LNG- en bio-LNG?

Wereldwijd zorgen overheidsstimuleringsmaatregelen en de noodzaak om over te stappen op schonere brandstoffen voor een sterke groei in LNG- en bio-LNG-productie. De wereldwijde LNG-capaciteit zal naar verwachting met 40% toenemen tegen 2028.
 

  • Europa: de vraag naar LNG daalt doordat de EU haar afhankelijkheid van Russisch gas wil verminderen via het REPowerEU-programma. Tegelijkertijd wil de EU de productie van biomethaan (dat kan worden omgezet in bio-LNG) verhogen tot 35 miljard kubieke meter (bcm) tegen 2030. Het netwerk van LNG-tankstations groeit snel en telt inmiddels circa 780 stations.

 

 

  • China: een combinatie van subsidies, strengere emissie-eisen en lage prijzen zorgt voor een sterke stijging in de verkoop van trucks op gas.

 

  • India: het land wil binnen 5-7 jaar een derde van het zware truckwagenpark omzetten naar LNG.
Volvo Trucks-trucks op (bio-)LNG zijn beschikbaar met een vermogen tot 500 pk. Ze kunnen combinaties tot 60 ton vervoeren en hebben een actieradius tot wel 1.000 km, waardoor ze ideaal zijn voor langeafstandstransport.

Wat is het verschil tussen LNG en bio-LNG?

LNG (Liquefied Natural Gas) wordt gemaakt van gezuiverd aardgas dat wordt afgekoeld tot −161°C, waarbij het condenseert en vloeibaar wordt. Dit proces verkleint het volume met ongeveer 600 keer, waardoor het eenvoudiger te transporteren en te gebruiken is als brandstof. Vergeleken met diesel stoot LNG tot 20% minder CO₂ uit als brandstof voor vrachtwagens.

Bio-LNG wordt op dezelfde manier geproduceerd als LNG, maar heeft biogas in plaats van fossiel aardgas als grondstof. Biogas wordt gemaakt van organisch afval, zoals huishoudelijk voedselafval, landbouwafval en mest. Daardoor is het een hernieuwbare en circulaire brandstof. Bij gebruik in een vrachtwagen zijn de tank-to-wheel CO₂-emissies vrijwel nul.

Chemisch gezien zijn LNG en bio-LNG vrijwel identiek. Dat betekent dat ze kunnen worden gebruikt in dezelfde infrastructuur voor tanken, transport en opslag én om dezelfde voertuigen aan te drijven. Sterker nog; de twee brandstoffen kunnen zelfs worden gemengd – een optie die Shell momenteel aanbiedt in Nederland en Duitsland.

Ontdek welke modellen van Volvo Trucks kunnen rijden op bio-LNG
Benieuwd of bio-LNG voor u een geschikt alternatief is? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release