In de afgelopen jaren heeft nieuwe motortechnologie de prestaties van LNG-trucks aanzienlijk verbeterd. De nieuwste Volvo FH Aero op (bio-)LNG biedt bijvoorbeeld tot 500 pk en 2500 Nm koppel – vergelijkbaar met de reguliere dieselversie van de Volvo FH Aero met dezelfde vermogensklasse. Deze truck kan combinaties tot 60 ton vervoeren en heeft een actieradius tot 1.000 km, ideaal voor langeafstandstransport.
Wereldwijd zorgen overheidsstimuleringsmaatregelen en de noodzaak om over te stappen op schonere brandstoffen voor een sterke groei in LNG- en bio-LNG-productie. De wereldwijde LNG-capaciteit zal naar verwachting met 40% toenemen tegen 2028.
LNG (Liquefied Natural Gas) wordt gemaakt van gezuiverd aardgas dat wordt afgekoeld tot −161°C, waarbij het condenseert en vloeibaar wordt. Dit proces verkleint het volume met ongeveer 600 keer, waardoor het eenvoudiger te transporteren en te gebruiken is als brandstof. Vergeleken met diesel stoot LNG tot 20% minder CO₂ uit als brandstof voor vrachtwagens.
Bio-LNG wordt op dezelfde manier geproduceerd als LNG, maar heeft biogas in plaats van fossiel aardgas als grondstof. Biogas wordt gemaakt van organisch afval, zoals huishoudelijk voedselafval, landbouwafval en mest. Daardoor is het een hernieuwbare en circulaire brandstof. Bij gebruik in een vrachtwagen zijn de tank-to-wheel CO₂-emissies vrijwel nul.
Chemisch gezien zijn LNG en bio-LNG vrijwel identiek. Dat betekent dat ze kunnen worden gebruikt in dezelfde infrastructuur voor tanken, transport en opslag én om dezelfde voertuigen aan te drijven. Sterker nog; de twee brandstoffen kunnen zelfs worden gemengd – een optie die Shell momenteel aanbiedt in Nederland en Duitsland.