De actieradius kan voor chauffeurs een punt van zorg zijn en bijkomende stress opleveren. Een chauffeur kan door zijn of haar rijstijl echter bepalen hoeveel energie wordt teruggewonnen. Door middel van een rij-training kunnen chauffeurs leren het accuverbruik positief te beïnvloeden. De ervaring leert dat actieradius voor veel segmenten geen belemmering hoeft te zijn.
Chauffeurs die met een elektrisch voertuig hebben gereden, zijn overweldigend positief. Verwacht wordt dan ook dat elektrische voertuigen een stimulans kunnen geven aan het aantrekken en behouden van chauffeurs. Zeer gunstig in een sector met een grootschalig chauffeurstekort.
Chauffeur is met name gecharmeerd van dat het feit dat het geluid gewoon heel laag is.
Renewi nam in november 2020 als eerste bedrijf in Nederland een in serie-geproduceerde zware elektrische truck in gebruik. Managing Director Meinderdjan Botman vertelt hoe de chauffeur de inzet van de eerste elektrische truck ervaart.
“Onze chauffeurs zitten dag en nacht in onze auto’s. Een chauffeur is trots op zijn auto. Net zo goed als je je eigen personenauto goed in de gaten houdt, doet een chauffeur dat met zijn bedrijfswagen. En iedere keer als er een nieuwe auto komt, is dat een mooi moment voor de chauffeur. Wie zou de eerste elektrische truck op gaan pakken? Ik heb de chauffeur gesproken die als eerste met deze auto rijdt: hij vindt hem heel comfortabel, hij is heel ergonomisch, hij heeft een lage instap wat ook praktisch goed is, minder fysiek, systemen zitten er goed in. Hij is trots op zijn auto. Hij is met name gecharmeerd van dat het feit dat het geluid gewoon heel laag is. Het is een beroep waar de hele dag van alles om je heen gebeurt, met veel lawaai. Dus een iets rustigere werkomgeving op deze manier, dat is natuurlijk een bijkomend voordeel.”