Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Waarom LNG meer oplevert dan de investering

| Leestijd: 5 min | Leestijd: 5 min
LNG is hot. Veel transporteurs hechten tegenwoordig veel waarde aan duurzaam, milieubewust rijden. Maar verdient LNG de investering wel terug? In dit artikel laten we zien dat kiezen voor de Volvo FH of FM LNG op de lange termijn om verschillende redenen juist meer kan opleveren dan kosten.
Waarom LNG de investering terugverdient

Of het nu de eigen idealen zijn of de wensen van verladers, het kiezen van een LNG-truck voor de lange afstand of regionale distributie wordt steeds vaker overwogen. Niet gek ook, aangezien de Volvo FH LNG en FM LNG 20% minder CO2 uitstoten, terwijl de rijprestaties exact hetzelfde zijn als die van de dieselvariant. Wanneer men in de toekomst kiest voor bio-LNG, kan zelfs tot 100% minder CO2 worden uitgestoten. 

We horen u denken: "Maar als alles hetzelfde is, zou toch iedereen voor LNG kiezen?". Ja en nee. We proberen de Volvo LNG-trucks alleen in te zetten bij bedrijven waarbij het past, praktisch toepasbaar is en waarbij ze waarde toevoegen voor het millieu en het bedrijf. In lijn met onze kernwaarden willen we desonkdanks dat zoveel mogelijk transportbedrijven kiezen voor een milieubewuste oplossing. 

Er zijn slechts twee zaken waar iemand voor wie LNG nieuw is rekening mee hoeft te houden. Allereerst is het aantal LNG-tankstations kleiner dan het aantal reguliere tankstations. Door de steeds grotere vraag naar LNG vinden momenteel echter veel positieve ontwikkelingen plaats op dit gebied, zowel in Nederland als over de verschillende grenzen. Hierdoor wordt het transport met LNG-trucks steeds toegankelijker.

Het tweede gegeven waar iemand die niet bekend is met LNG rekening mee dient te houden, is de grotere investering die een LNG-truck vereist. In dit artikel zullen we echter laten zien dat kiezen voor de Volvo FH LNG of FM LNG op de lange termijn om twee redenen juist meer kan opleveren dan kosten.

Energie-inhoud LNG

De eerste van de twee belangrijkste kostenbesparingen van LNG komt voort uit de energie-inhoud van dit type gas. LNG heeft namelijk een aanmerkelijk grotere energie-inhoud dan diesel. In het kort gaat het om de volgende verhouding:

- 0,72 kg LNG brengt evenveel energie op als 1 liter diesel

Eenvoudig gezegd: voor 1 kg LNG krijgt u net zoveel energie als voor 1,39 kg diesel. Op deze manier bespaart u dus een grote hoeveelheid brandstof.

In tegenstelling tot andere merken is de Volvo LNG-motor net zo efficiënt als de dieselvariant. Hierdoor wordt het voordeel van een grotere energie-inhoud niet door een groter verbruik opgeheven.

LNG heeft een hogere energie-inhoud dan diesel

LNG is goedkoper dan diesel

Naast de hogere energie-inhoud van LNG biedt het nog een belangrijk voordeel. LNG is namelijk goedkoper dan diesel. De prijs van een kg LNG is in 2020 zelfs gedaald naar een historisch punt. De actuele prijzen van LNG in Nederland en België vindt u op pitpoint.nl.

De prijsvoordelen van LNG ten opzichte van diesel zijn dus aanzienlijk en lijken alleen maar groter te worden. Bij de vergelijking tussen de prijs van LNG en die van diesel moet bovendien het eerder genoemde verschil in energie-inhoud in ogenschouw worden genomen. Aangezien LNG wordt verkocht in kg en diesel in liters, en de energie-inhoud groter is, is het maken van een directe vergelijking tussen de diesel- en LNG-prijs namelijk niet mogelijk. 

Om de LNG-prijs te kunnen vergelijken met de dieselprijs, moeten er enkele (eenvoudige) berekeningen worden gemaakt. Hierbij maken we gebruik van het onderstaande rekenvoorbeeld (zie afbeelding), waarbij de LNG-prijs is vastgesteld op €0,77/kg, tegenover een dieselprijs van €0,92/l.

We weten dat we 0,72 kg LNG nodig hebben om de hoeveelheid energie van 1 liter diesel te krijgen. Dit betekent dat als we de LNG-prijs vermenigvuldigen met 0,72, we de zogenaamde 'dieselequivalentprijs' voor LNG krijgen (€0,55/l). Deze kunnen we vergelijken met de dieselprijs.

In de afbeelding hieronder wordt de voorbeelddieselprijs van €0,92/l weergegeven. Wanneer deze wordt vergeleken met de dieselequivalentprijs voor LNG (€0,55/l), betekent dit een voordeel van 40%. Ook al gaat het hier om een voorbeeld en zijn brandstofprijzen continu aan verandering onderhevig, de (equivalent)prijzen van LNG liggen structureel lager dan die van diesel. Bovendien is de verwachting dat de dieselprijzen in Europa de komende jaren harder zullen gaan stijgen dan de LNG-prijzen, waardoor het kiezen voor de Volvo FH LNG of FM LNG alleen nog maar interessanter wordt.

Rekenvoorbeeld. Een directe vergelijking tussen de prijs van een kg LNG en een liter diesel is niet mogelijk, dus moet de energie-inhoud mee worden genomen in de berekening. Het resultaat is de zogenaamde 'dieselequivalentprijs' voor LNG. Rekenvoorbeeld. Een directe vergelijking tussen de prijs van een kg LNG en een liter diesel is niet mogelijk, dus moet de energie-inhoud mee worden genomen in de berekening. Het resultaat is de zogenaamde 'dieselequivalentprijs' voor LNG.

De actuele prijs van LNG in Nederland en België en de verschillen met diesel vindt u op pitpoint.nl.

Stimuleringsmaatregelen LNG-trucks

Bovenop de lage equivalentprijs voor LNG, profiteren tranportbedrijven ook van overheidssteun. Om als transportsector aan de klimaatdoelstellingen te kunnen voldoen, zijn investeringen van zowel transportbedrijven, fabrikanten als overheden noodzakelijk. Om vooroplopende transportbedrijven extra te stimuleren, zijn er in verschillende landen stimuleringsmaatregelen getroffen. De belangrijkste zijn die in Nederland en Duitsland:

Nederland: subsidieregeling LNG

Op 11 december 2019 is de stimuleringsregeling voor LNG en Bio-LNG door het Ministerie van Financiën definitief vastgesteld. Transportbedrijven ontvangen in de jaren 2020 en 2021 18,7 eurocent per kilogram LNG, direct verrekend aan de pomp.

Duitsland: Maut-vrijstelling LNG-trucks

De Maut-vrijstelling voor LNG-trucks is verlengd. Tot eind 2023 hoeven trucks op LNG en CNG geen Maut te betalen op Duitse wegen. De besparing voor transportbedrijven kan, afhankelijk van de gewichtsklasse, oplopen tot 18,7 eurocent per kilometer. De regeling moet alleen nog worden goedgekeurd door de Duitse Bondsraad.

Met beide stimuleringsmaatregelen kan de transportsector direct een bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelen en wordt tevens een belangrijke stap gezet in de richting van Bio-LNG. Dit alles met een gezonde en gunstige business case voor transportbedrijven.

De brandstof is goedkoper en uiteindelijk verdienen we de investeringen terug.

Zoekt uw bedrijf dus ook een milieubewuste oplossing die zowel toekomstbestendig als financieel voordelig is? Dan is een Volvo LNG-truck wellicht de juiste optie voor u.

Om u te helpen inzichtelijk te maken wat LNG u kan opleveren, bieden we u hieronder de mogelijkheid om een persoonlijke, vrijblijvende business case-afspraak aan te vragen. Zo weet u precies wat LNG uw bedrijf de komende jaren kan bieden.

Benieuwd naar uw rendement op LNG?

Ieder transportbedrijf is anders, dus het is begrijpelijk dat u graag ontdekt hoeveel LNG voor uw bedrijf kan betekenen, zeker gezien de nieuwe stimuleringsmaatregelen. Een van onze vertegenwoordigers komt graag bij u langs om in samenspraak met u de terugverdientijd te berekenen en hoeveel LNG u de komende jaren zal opleveren. Vraag via het onderstaande formulier vrijblijvend een persoonlijke business case voor uw bedrijf aan en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Anderen bekeken ook

Press Release