Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Welke waarden worden gemeten in de nieuwe wetgeving rondom CO2-uitstoot en brandstofverbruik?

Zware vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor ongeveer 5% van de totale uitstoot van broeikasgassen. Reden genoeg voor de Europese Unie om nieuwe wet- en regelgeving te introduceren die het CO2-verbruik van zware voertuigen inzichtelijk en meetbaar maakt. Vanaf 2019 moeten fabrikanten voor iedere zware truck het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot opgeven.
Welke waarden worden gemeten in de nieuwe wetgeving rondom CO2-uitstoot en brandstofverbruik?

Wilt u meer over de impact van de nieuwe wetgeving op uw bedrijf weten, vind hier een overzicht.

De volgende waarden beïnvloeden de VECTO-score:

• Voertuiggewicht (leeggewicht)
• Versnellingsbakweerstand
• Overbrengingsverhouding
• Rolweerstand
• Motorefficiency
• Aerodynamica
• Energieverbruik van extra apparatuur (denk aan luchtcompressor, airco en retarder)

Hoewel het een innovatief rekenprogramma is, worden metingen gedaan op basis van een gestandaardiseerde computersimulatie. Daarbij wordt er geen rekening gehouden met de rijvaardigheid van de chauffeur of andere unieke rijomstandigheden. Daarom moeten de waarden van het rekenprogramma vooral gezien worden als richtlijn voor het vergelijken van relatieve verschillen tussen trucks. Op die manier kan de Europese Unie een reële weergave van de uitstoot per voertuigcombinatie in kaart brengen.

Kortom, andere zaken zijn ook belangrijk voor het verbruik, maar worden niet gemeten in VECTO. Denk dan bijvoorbeeld aan:

• Softwarepakketten
• Intelligente cruise control systemen (zoals I-See)
• Bandenspanningssystemen
• Rijtraining

Een voertuig met een gunstig verbruik en lage CO2-uitstoot is een visitekaartje voor ieder transportbedrijf. U kunt ermee aan uw klanten aantonen dat u duurzaam en verantwoord uw transportopdrachten uitvoert. Maar hoe weet u ook zeker dat u de juiste truck heeft voor het werk wat u ermee uitvoert? Oftewel: wat beïnvloedt het verbruik zonder concessies te doen aan comfort, efficiency en prestaties?


Ontdek hier welke factoren het verbruik positief kunnen beïnvloeden >

"Brandstof wordt strategische keuze"

Lees het interview met Lars Mårtensson, Director of Environment and Innovation bij Volvo Trucks, uit TTM Magazine gratis digitaal via de link hieronder.

Wellicht ook interessant voor u

Welke typen elektrische voertuigen zijn op dit moment verkrijgbaar?

Welke typen elektrische voertuigen zijn op dit moment verkrijgbaar?

Er zijn tegenwoordig verschillende typen elektrische voertuigen als alternatief voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Maar welke typen zijn er? We leggen het hier uit.
Het klimaatakkoord vereist alternatieve brandstoffen. Een daarvan is HVO. Wat is het en wat zijn de voor- en nadelen?

Wat is HVO en wat zijn de voor- en nadelen?

HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. HVO is in feite een tweede generatie biodiesel die kan worden geproduceerd uit een breed scala aan materialen. Tijdens het productieproces wordt waterstof toegevoegd aan plantaardige olie, om een brandstof te creëren die sterk lijkt op conventionele diesel en die en kan worden gebruikt in veel middelzware en zware motoren. Er wordt verwacht dat de productie van HVO stijgt naar tussen 6-7 miljoen ton in 2020, waarvan het merendeel in Scandinavië zal worden gebruikt.
Wijnand van den Brink, Volvo Trucks: “De beste elektrische truck is die met de grootste actieradius, maar de truck die het meest geschikt is voor het werk.”

"Elektrisch rijden is anders werken"

“De elektrisch aangedreven truck zelf is niet meer het probleem. De grote vraag voor ondernemers is hoe ze die kunnen inpassen in hun dagelijkse werkflow. Want elektrisch rijden betekent anders werken. Positief daaraan is, dat het efficiëntie oplevert. Volvo biedt daarbij waardevolle ondersteuning zoals bijvoorbeeld software die de inzet van een elektrische truck overzichtelijk en eenvoudig maakt.” Aan het woord is Wijnand van den Brink van Volvo Trucks Nederland. Hij is manager special product en innovatie. Elektrische trucks zijn dus zijn expertise.
Hoeveel CO2-uitstoot kun je besparen met een LNG-truck?

Hoeveel CO2-uitstoot kun je besparen met een LNG-truck? TNO zocht het uit.

Uit uitgebreide tests die onlangs door TNO in Nederland zijn uitgevoerd, blijkt dat de Volvo FH LNG de CO2-emissies in langeafstandstoepassingen met meer dan 20% kan verminderen. Ook werden de Iveco Stralis LNG en Scania G340 LNG onder de loep genomen. Vind de samengevatte resultaten in deze infographics.