Welke waarden worden gemeten in de nieuwe wetgeving rondom CO2-uitstoot en brandstofverbruik?

Welke waarden worden gemeten in de nieuwe wetgeving rondom CO2-uitstoot en brandstofverbruik?

Zware vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor ongeveer 5% van de totale uitstoot van broeikasgassen. Reden genoeg voor de Europese Unie om nieuwe wet- en regelgeving te introduceren die het CO2-verbruik van zware voertuigen inzichtelijk en meetbaar maakt. Vanaf 2019 moeten fabrikanten voor iedere zware truck het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot opgeven.

Wilt u meer over de impact van de nieuwe wetgeving op uw bedrijf weten, vind hier een overzicht.

De volgende waarden beïnvloeden de VECTO-score:

• Voertuiggewicht (leeggewicht)
• Versnellingsbakweerstand
• Overbrengingsverhouding
• Rolweerstand
• Motorefficiency
• Aerodynamica
• Energieverbruik van extra apparatuur (denk aan luchtcompressor, airco en retarder)

Hoewel het een innovatief rekenprogramma is, worden metingen gedaan op basis van een gestandaardiseerde computersimulatie. Daarbij wordt er geen rekening gehouden met de rijvaardigheid van de chauffeur of andere unieke rijomstandigheden. Daarom moeten de waarden van het rekenprogramma vooral gezien worden als richtlijn voor het vergelijken van relatieve verschillen tussen trucks. Op die manier kan de Europese Unie een reële weergave van de uitstoot per voertuigcombinatie in kaart brengen.

Kortom, andere zaken zijn ook belangrijk voor het verbruik, maar worden niet gemeten in VECTO. Denk dan bijvoorbeeld aan:

• Softwarepakketten
• Intelligente cruise control systemen (zoals I-See)
• Bandenspanningssystemen
• Rijtraining

Een voertuig met een gunstig verbruik en lage CO2-uitstoot is een visitekaartje voor ieder transportbedrijf. U kunt ermee aan uw klanten aantonen dat u duurzaam en verantwoord uw transportopdrachten uitvoert. Maar hoe weet u ook zeker dat u de juiste truck heeft voor het werk wat u ermee uitvoert? Oftewel: wat beïnvloedt het verbruik zonder concessies te doen aan comfort, efficiency en prestaties?

Ontdek hier welke factoren het verbruik positief kunnen beïnvloeden >

"Brandstof wordt strategische keuze"

Lees het interview met Lars Mårtensson, Director of Environment and Innovation bij Volvo Trucks, uit TTM Magazine gratis digitaal via de link hieronder.

Wellicht ook interessant voor u