Trucks

Lagere luchtweerstand met verbeterde aerodynamische eigenschappen

Brandstofkosten maken ongeveer een derde uit van de transportkosten. Door verbeterde aerodynamische prestaties te combineren met de nieuwe EURO 6 stap C-motor kan Volvo Trucks een brandstofbesparing van maar liefst drie procent bieden voor regionale en internationale transporten.
Windtunnel.
Met behulp van windtunneltests kan Volvo Trucks mogelijkheden vinden voor het verbeteren van de aerodynamische eigenschappen.

Wanneer er met een truck wordt gereden bij constante snelheden van 60-90 km/u, is de luchtweerstand een van de factoren die het meeste invloed heeft op het brandstofverbruik. Jarenlang heeft Volvo Trucks daarom veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de aerodynamische eigenschappen. Er loopt een aantal projecten gericht op toepassingen die de luchtweerstand aanzienlijk kunnen verminderen. Deze worden de komende jaren stapsgewijs op de markt geïntroduceerd. 

Deels resulteerden deze inspanningen in de aerodynamische verbeteringen die in het voorjaar van 2016 zijn geïntroduceerd, met onder andere de optimalisering van de bumperspoilers, de fenders, het wielkastgedeelte en de spatschermen van de Volvo FH. Samen met de nieuwe EURO 6 stap C-motor worden deze verbeteringen vanaf juni 2016 als standaard geïntroduceerd in het nieuwe Volvo FH-model.

“Ook toen de nieuwe Volvo FH werd uitgebracht in 2012, is er veel aandacht besteed aan onderzoek naar een zo laag mogelijke luchtweerstand, naast alle andere eisen die onze klanten stelden aan de truck. Sindsdien hebben elk onderdeel van de truck onderzocht en gescand om te zien waar een verbetering de grootste resultaten zou opleveren voor onze klanten”, zegt Anders Tenstam, Technology Specialist Aerodynamics.

Er werd met behulp van windtunneltests en computersimulaties onderzocht waar de verliesgebieden en de mogelijke verbeteringen lagen. Vervolgens moesten we de technologie voor de toepassingen produceren met afdoende kwaliteit en tegen redelijke kosten. 

We hebben elk onderdeel van de truck onderzocht en gescand om te zien waar een verbetering de grootste resultaten zou opleveren voor onze klanten.

“Bij geavanceerde technologische ontwikkelingen proberen om in te spelen op toekomstige behoeften van onze klanten en te zorgen dat de techniek die zij willen, beschikbaar is wanneer wetgeving en kostenniveaus hun introductie toestaan”, zegt Anders Tenstam.

De afgelopen jaren hebben technologische ontwikkelingen gezorgd voor nieuwe mogelijkheden om de aerodynamische prestaties van de producten te verbeteren. Stijgende brandstofkosten op de lange duur en toenemende bewustheid van klimaatproblemen zorgen ervoor dat klanten zuiniger voertuigen eisen. Deze ontwikkeling naar grotere brandstofefficiëntie is in lijn met de gedachte van Volvo Trucks dat elke druppel telt.

 

De zoektocht naar brandstofefficiency is ook van invloed op de ontwikkelingen op motorgebied: “We streven er continu naar te voldoen aan een strengere regelgeving voor schonere motoren zonder dat dit ten koste gaat van de rijeigenschappen. Prestaties, productiviteit en rijeigenschappen zijn uitermate belangrijk voor onze klanten en hun chauffeurs. We hebben ons altijd gericht om te reageren op deze eisen, maar dit moet niet ten koste gaan van het brandstofverbruik. In tegendeel”, zegt Mats Franzen, Product Manager voor Volvo Trucks-motoren.

Voor Volvo Trucks resulteerde de komst van EURO 6 stap C in een aantal verschillende optimalisaties voor de D11-, D13- en D16-motoren, zoals zuigers met minder wrijving tegen de cilindervoering, een nieuwe verbeterde turbocharger en een geoptimaliseerde nokkenas. Samen met een aantal verbeteringen in de software zorgt dit voor een lager brandstofverbruik zonder dat de motorprestaties teruglopen.

Het is een product dat aanzienlijke voordelen voor de klant oplevert in de vorm van lagere brandstofkosten en hogere winstmarges, terwijl de prestaties gehandhaafd blijven.

“Met onze EURO 6 stap C-motor zetten we weer een grote stap op weg naar een toekomst met energiezuinig vervoer. Het is een product dat aanzienlijke voordelen voor de klant oplevert in de vorm van lagere brandstofkosten en hogere winstmarges, terwijl de prestaties gehandhaafd blijven”, zegt Mats Franzen. 

Voor veel transportbedrijven maken brandstofkosten een derde van hun totale kosten uit. Een transportbedrijf dat fors investeert in het verlagen van het brandstofverbruik is Jastim, gevestigd in Warschau, Polen. Jastims grootste klanten zijn Schenker, IKEA en DHL, drie bedrijven die veel belang hechten aan milieuproblematiek en daarom druk uitoefenen op hun leveranciers om het brandstofverbruik te verlagen.

Drie jaar geleden, voordat Jastim de nieuwe Volvo FH's kocht, bedroeg het gemiddelde brandstofverbruik van het bedrijf tussen de 31 en 32 liter per 100 km. Nu is dat dankzij de Volvo FH-trucks en aanvullende Eco Driving-programma's teruggebracht naar 26 liter. Volgens het bedrijf rijden hun beste chauffeurs met een gemiddelde van 24 liter en kunnen ze bij gunstige topografische en aerodynamische omstandigheden een nog lager verbruik halen.

“Wat drie, vier jaar geleden onmogelijk leek, is nu routine. Het was voor ons heel belangrijk om een grote brandstofvermindering te realiseren. In feite hadden we ook geen keus, het bestaan van ons bedrijf hing hiervan af”, zegt Jacek Słowiński, eigenaar van Jastim.

Om concurrerend te blijven vernieuwt zijn bedrijf regelmatig het wagenpark. De specificaties van Volvo Trucks bevatten gewoonlijk de nieuwste toepassingen voor zuinig rijden.

 

“We zijn geïnteresseerd in alle nieuwe technologische ontwikkelingen. Op basis van de hoeveelheid brandstof die we elke maand verbruiken, kan een extra brandstofbesparing van drie procent een verschil uitmaken van duizenden liters”, zegt Jacek Słowiński.

Jastim is klant bij Volvo Trucks en sterk gericht op het besparen van brandstof op de lange trajecten. Volvo Trucks heeft daarom de specificaties van het transportbedrijf genomen als basis voor de ontwikkeling van het nieuwe aerodynamicapakket. Dit geeft een topuitlijning voor klanten die met betrekkelijk constante snelheden rijden, tussen 60-90 kilometer per uur, en daardoor het meest profiteren van een aerodynamische verbetering. Hoeveel klanten precies kunnen besparen is afhankelijk van hun individuele vereisten en specificaties, die op hun beurt worden gedicteerd door de wegomstandigheden op de routes waarop hun voertuigen rijden.

Op basis van de hoeveelheid brandstof die we elke maand verbruiken, kan een extra brandstofbesparing van drie procent een verschil uitmaken van duizenden liters.

Anders Tenstam van Volvo Trucks is verheugd dat er nu een nieuw en flexibel aerodynamisch pakket op de markt komt voor klanten met internationale transporten. Hij ziet veel mogelijkheden voor verdere verbeteringen, maar erkent dat de technologische verwezenlijking moet worden ondersteund door nieuwe wetgeving.

“Tegenwoordig vormen allerlei nationale bepalingen voor de voertuiglengte een barrière voor hoeveel we kunnen bereiken als het gaat om aerodynamische prestaties. Als bijvoorbeeld de trekkerlengte niet langer wordt meegenomen in de combinatie, zou een gunstiger vormgeving voor de cabines kunnen worden geïntroduceerd. Tegenwoordig is de vorm van de cabine het resultaat van een delicate balans van eigenschappen, voor zowel het interieur als het exterieur. Een cabine met een betere aerodynamische vorm zou verderop meer stroming op het voertuig veroorzaken en er ontstaat een minder sterke turbulentie aan de voorzijde, die veel energie vreet”, zegt hij. 

Anders Tenstam benadrukt ook dat trailers in aanmerking komen voor aanzienlijke aerodynamische verbeteringen. In de toekomst kan dit resulteren in een steeds nauwere samenwerking met de klant over het ontwerp van duurzame transportoplossingen voor het gehele voertuig en niet alleen voor de truck op zich. Dit vereist wel dat er praktische oplossingen worden ontwikkeld, zowel op het gebied van techniek als op bedrijfsniveau.

“Bij onze ontwikkeling die op de lange termijn is gericht, hebben we gezien dat we in de buurt kunnen komen van de aerodynamische efficiency van personenauto's. Daarvoor moeten we de strategische gebieden van het voertuig aanpakken en streven naar aanpassing van de desbetreffende wetgeving door een volledig perspectief op voertuigen. Dit kan voor de nabije toekomst betekenen dat de luchtweerstand bijna de helft wordt van wat die nu bij de huidige trucks is”, zegt Anders Tenstam.