Trucks

De Volvo FL Electric: hoe werkt de elektrische aandrijflijn?

| 3 min. om te lezen | 3 min. om te lezen
De Volvo FL Electric met twee assen is ontworpen voor betere prestaties, minder geluidsoverlast en langere levensduur. Hier ziet u hoe de innovatieve, elektrische aandrijflijn werkt.
Hoe werkt de elektrische aandrijflijn van de Volvo FL Electric?

1. Modulaire powerbox

Voert verschillende functies uit, waaronder het beheren van opladen en koelen. De powerbox bevat ook 24 V-accu's en mechanismen voor de conversie van 600 V/24 V. De tractieaccu's werken op 600 V, maar de 24 V-accu's worden toegepast om de elektronica in de truck en in de cabine te voeden.

2. Tractieaccu's

De Volvo FL Electric bevat vier of zes accu's van 600 V. Net als een gewone accu produceert een accu in een truck elektriciteit via een reeks elektrochemische reacties tussen de anode, kathode en het elektrolyt. In de Volvo FL is de accu vervaardigd van lichtgewicht lithium-nikkel-mangaan-kobaltoxide. Elke tractieaccupack heeft een energiecapaciteit van 50 kWh en een geschatte levensduur van 8-10 jaar.

3. Elektromotor

Wanneer elektrische energie wordt geleverd, worden roterende magnetische velden gecreëerd waardoor de rotor gaat draaien. Dit levert de mechanische energie die nodig is om de tandwielen en wielen van de truck te laten draaien. De permanente magneetmotor van de Volvo FL Electric heeft een piekvermogen van 200 kW en een koppel van 425 Nm. De afmetingen van de motor zijn zorgvuldig ontworpen om de kleinste en lichtste elektromotor mogelijk te maken binnen het optimale bereik, zowel qua toerental als koppel.

4. AC- en DC-opladen

Er kan zowel via AC als DC worden opgeladen. Dit maakt het mogelijk om op industriële locaties op te laden met de laders in de truck. U kunt ook opladen bij externe DC-stations voor snelladen.

5. Versnellingsbak met 2 versnellingen

De versnellingsbak met 2 versnellingen is door Volvo ontworpen en gebouwd om compact en licht te zijn en tegelijkertijd het bereik van de motor volledig te benutten. Dit maakt naadloos schakelen mogelijk en levert een maximaal koppel vanaf het begin.

6. Luchtcompressor

De luchtcompressor levert lucht aan de luchtremmen. In de Volvo FL Electric maakt de luchtrem gebruik van de Scroll-technologie om het geluidsniveau te minimaliseren. Deze speciale, innovatieve functie die is ontwikkeld voor de medische sector, is nu aangepast voor trucks.

7. Remmen

In elektrische trucks wordt de elektromotor door regeneratief remmen gebruikt als generator om veel van de kinetische energie om te zetten die normaal verloren gaat bij het remmen. Die energie wordt teruggevoerd naar de tractieaccu van het voertuig en daarin opgeslagen.            

Voordelen

Lange levensduur en grote inzetbaarheid
De eigenaar profiteert van grotere inzetbaarheid, lange levensduur van de componenten en minder onderhoud. Dit komt omdat elektrische motoren eenvoudiger en compacter zijn, en minder onderdelen bevatten dan een conventionele motor. En omdat de truck op elektriciteit rijdt, zijn er minder bewegende delen en dus minder trillingen. De hoge bedrijfstijd is terug te voeren op het ontwerp: in de Volvo FL Electric zijn de kogellagers bijvoorbeeld geoptimaliseerd voor een lange levensduur. De actieradius van de truck is maximaal 260 km, afhankelijk van het aantal tractieaccu's.

Door Volvo ontworpen versnellingsbak
Een belangrijke technische oplossing die de FL Electric van Volvo Trucks onderscheidt, is de unieke door Volvo ontworpen en geproduceerde versnellingsbak die volledig gecontroleerd en naadloos vermogen geeft. Dit betekent dat chauffeurs met maximaal koppel kunnen wegrijden, zelfs op steile hellingen. In combinatie met de lichte compacte motor betekent dit dat de Volvo FL Electric-aandrijflijn hoge prestaties levert. De wagen kan met extreem lage snelheden van slechts enkele km/u rijden, waardoor parkeren en manoeuvreren in en uit krappe ruimtes eenvoudig en soepel verloopt.

Verminderde geluidsoverlast
Er is veel denkwerk en knowhow gestoken in het realiseren van een nagenoeg stille en trillingsvrije truck. Er zit een verschil van 10 dB tussen het geluid van een passerende diesel-Volvo FL en dat van de elektrische variant. Dat wordt als half zo luid ervaren. Tijdens stationair draaien is er een verschil van wel bijna 40 dB! Het geluid dat een Volvo FL Electric tijdens stationair draaien produceert, is zelfs lager dan het omgevingsgeluid in de straat. Met een stillere truck is het gemakkelijker om goederen te vervoeren in de daluren, wat zorgt voor een hogere productiviteit.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release