Op een snelweg in Zweden rijdt een truck in westelijke richting naar een geheime testbaan. Achter het stuur zit Lars Sjöö, Chief Project Manager bij Volvo Trucks. Samen met een team toegewijde ingenieurs werkt hij aan de laatste testfasen van de Volvo FH met I-Save. Elke voorziening van deze truck, van de achterassen met lage wrijving tot het binnenwerk van de zuigers, is ontworpen om brandstof te besparen.
“Na tientallen jaren werken aan brandstofefficiëntie bij Volvo Trucks weet je dat er geen magisch schroefje is waarmee je tot 7% op de brandstofkosten kunt besparen. In plaats daarvan gaat het erom om elke fractie van een procent bijeen te sprokkelen”, zegt Lars Sjöö.
De sleutel tot het lage brandstofverbruik vormt de D13TC-motor met Turbo Compound-technologie. Deze wordt ook gebruikt in vliegtuigmotoren met groot vermogen en is nu aangepast voor het wegvervoer. Eenvoudig gezegd is de Turbo Compound-unit een extra turbine die achter de turbo in de uitlaatgasstroom is geplaatst en die de overtollige warmte en energie van de uitlaatgassen hergebruikt. Door gebruik te maken van de overtollige energie levert de TC-unit veel meer koppel aan de krukas en dit resulteert in een krachtige en uiterst zuinige motor.
En het is niet alleen de Turbo Compound-unit die brandstofbesparingen oplevert in de Volvo FH met I-Save. De hele aandrijflijn is gekalibreerd voor maximale efficiëntie. Zo hebben de zuigers van de truckmotor een nieuw gegolfd binnenwerk gekregen. Het ontwerp maakt gebruik van gas- en vloeistofmechanica om de hitte naar het midden van de cilinder te leiden en weg van de wanden van de motor, waar anders energie verloren zou gaan als warmte. “De gegolfde zuigers zijn een door Volvo Trucks gepatenteerde innovatie. Door de vorm van de zuiger te veranderen, leiden we de vlammen terug naar het midden van de cilinder. Dit resulteert in een efficiëntere verbranding, waarbij minder energie verloren gaat als warmte”, zegt Mats Franzén, Powertrain Strategy Director bij Volvo Trucks.
I-Save integreert verder ultramoderne technologieën van Volvo Trucks zoals de I-See-software op basis van kaarten, I-Cruise met I-Roll, motoruitschakeling bij stationair draaien en de stuurbekrachtigingspomp met variabele opbrengst. Het resultaat is een truck die tot 7% op de brandstofkosten bespaart. “De meeste van onze klanten rijden op langeafstandstransporten waar brandstof de grootste kostenpost vormt. Het is dus belangrijk dat we nieuwe en efficiënte oplossingen ontwikkelen”, zegt Mats Franzén.
Er zijn ook twee andere belangrijke voordelen. Ten eerste heeft de Turbo Compound-motor een gekoeld uitlaatgasrecirculatiesysteem, waardoor de hoeveelheid stikstofoxide tijdens het verbrandingsproces afneemt. Hierdoor is er ook minder AdBlue nodig, waardoor de kosten voor eigenaars nog verder dalen. “De motor en de aandrijflijn werken optimaal bij 1000 toeren. Dan bespaart de motor ook de meeste diesel en AdBlue”, zegt Mats Franzén.
Het andere grote voordeel vormen de rijeigenschappen. Het projectteam had zich de hoge ambitie gesteld om een voertuig te creëren dat niet alleen geld bespaart voor eigenaars, maar dat ook geweldig is om mee te rijden. Ze werden bijgestaan door heel wat slimme techniek. Door gebruik te maken van restwamte en overtollige energie, levert de Turbo Compound-unit veel meer vermogen aan de krukas. Dit geeft een hoger koppel bij lagere motortoertallen. De resulterende truck is krachtig bij beklimmingen, terwijl de chauffeursomgeving stiller is doordat de motor op lagere toerentallen draait en meer koppel levert.
“De meeste van onze klanten rijden op langeafstandstransporten waar brandstof de grootste kostenpost vormt. Het is dus belangrijk dat we nieuwe, efficiënte oplossingen ontwikkelen.”
Je voelt meteen het verschil dat dit uitmaakt. Tijdens de testperiode reden Lars Sjöö en zijn collega's de truck met ladingen tussen de 40 en 60 ton. Ze hebben ervoor gezorgd dat de truck de hellingen met extra animo neemt en heel rustig rijdt met elke lading.
In feite is elke afzonderlijke voorziening van de truck met I-Save ontwikkeld door grondig te testen op de weg. En verschillende truckcombinaties met I-Save zijn vergeleken met traditionele dieseltrucks. Dit om het verschil met de nieuwe technologie echt goed te ervaren.
De hoeveelheid testuren op de weg is enorm. Nadat professionele testrijders van Volvo Trucks een dag lang met de trucks hadden gereden op een testbaan, was het in de avonduren vaak de beurt aan het technische team. “We willen niet alleen op kantoor werken in PowerPoint”, zegt Lars Sjöö met een glimlach. “Wanneer we een aanpassing onderzoeken, gaan we met de truck rijden voor een testrit om zelf te zien hoe het uitpakt.”
“Om te komen waar we nu zijn, waren duizenden testuren nodig, zowel in het laboratorium als op de weg. Maar nu hebben we een voertuig dat net zo goed zal zijn voor de chauffeurs als voor de eigenaars”.
Over een paar weken rijdt Lars Sjöö met een van de nieuwe trucks van de Volvo Trucks-wintertestbaan in de buurt van de poolcirkel terug naar het hoofdkantoor van Volvo Trucks, 1.700 km verderop. Dit is precies het soort veeleisende langafstandsritten waarvoor de truck is gebouwd. “Pas als je tijd achter het stuur doorbrengt, weet je dat je een oplossing kunt leveren waarbij elke functie is zoals die zou moeten zijn”, zegt Lars Sjöö.
“Als je alleen kijkt naar het brandstofverbruik, loop je echt het risico dat dit ten koste gaat van andere gebieden, zoals het chauffeurscomfort of de motorprestaties. Deze werkwijze maakt het hele proces wel complexer. Maar we kunnen gewoon geen concessies doen bij het vervaardigen van ’s werelds beste trucks”, zegt hij en voegt eraan toe: “Om te komen waar we nu zijn, waren duizenden testuren nodig, zowel in het laboratorium als op de weg. Maar nu hebben we een voertuig dat net zo goed zal zijn voor de chauffeurs als voor de eigenaars”.
We vergelijken de D13TC Euro 6 stap D met het LH Fuel-pakket (I-Save) met de D13 eSCR Euro 6 stap D zonder het LH Fuel-pakket. Het werkelijke brandstofverbruik is afhankelijk van veel factoren, zoals het gebruik van cruise control, de actuele topografie, de ervaring van de chauffeur en de weersomstandigheden. Lees hieronder verder.
Elke functie van I-Save werd ontworpen om brandstof te besparen. I-Save is beschikbaar op de Volvo FH met een D13TC-motor van 460 of 500 pk.
Motor
D13TC-motor (Turbo Compound) met 460 of 500 pk.
Motoruitschakeling bij stationair draaien
Bespaart brandstof doordat de motor na 2,5 minuut stationair draaien automatisch wordt uitgeschakeld.
Versnellingsbak
I-Shift, I-Shift met kruipversnellingen of I-Shift Dual Clutch, allemaal met software geoptimaliseerd voor langeafstandstransporten.
I-See
Met kaartgegevens in de cloud kan de verbeterde versie van I-See de truck op een betrouwbare manier synchroniseren met informatie van kaarten in hoge resolutie om de chauffeur te helpen brandstof te besparen. Op afgelegen locaties wordt gebruikgemaakt van lokale weggegevens.
I-Cruise met I-Roll
Volvo Trucks Smart Cruise Control wordt gecombineerd met de freewheelfunctie I-Roll die brandstof spaart.
Achterassen
Minder wrijving, zeer zuinig.
Stuurbekrachtiging
Pomp met variabele cilinderinhoud.
Volvo FH met I-Save is vooral geschikt voor chauffeurs die gewoonlijk meer dan 120.000 km per jaar rijden.