Trucks

×

Chauffeurstekort: hoe kunnen we het vak aantrekkelijker maken?

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
Tekort aan personeel is volgens het CBS momenteel een van de grootste belemmeringen voor economische groei. Ook het chauffeurstekort in het wegtransport is groter dan ooit. Veel transportbedrijven ervaren dat dit zorgt voor een rem op de groei. Chauffeurstekort bepaalt momenteel het groeitempo van bedrijven. Hoe kunnen we het vak aantrekkelijker maken?
Chauffeurstekort: hoe kunnen we het vak aantrekkelijker maken?

Het aandeel beroepsgoederenvervoerders dat een belemmering ervaart door personeelstekort neemt verder toe ten opzichte van voorgaande kwartalen en stijgt naar bijna 44% (meting Q4-2021). In het goederenvervoer over de weg is het aandeel dat een personeelstekort ervaart niet eerder zo hoog geweest (sinds begin meting 2014). Het beroep is niet aantrekkelijk genoeg voor voldoende jonge instroom en dit is lastig te compenseren met zij-instroom, is te lezen in de sector update mobility van ING Research.

Hoewel er aan het begin van de Corona-epidemie verschillende transportbedrijven afscheid hebben moeten nemen van chauffeurs, zijn niet al die chauffeurs bij andere bedrijven uit de transportsector aan het werk gegaan. “Een deel van de chauffeurs is structureel uit de sector verdwenen. Een combinatie van sterk stijgende vraag in 2021 en dalende netto instroom heeft het tekort opgestuwd. Naast vergrijzing en grotere uitstroom naar pensioen is er ook sprake van ‘ontgroening’. Het aandeel chauffeurs onder de 35 jaar lag halverwege 2021 op 18%, terwijl dit vijf jaar eerder nog op 24% lag”, aldus ING Research in hun sector update mobility.

Zwaar werk? Welnee!

Het verhogen van de salarissen en het aanpakken van imagoproblemen rond het chauffeursvak worden genoemd als mogelijke oplossingen om het chauffeurstekort aan te pakken. Onder mogelijke instromers is er de indruk dat het werk zwaar zou zijn en niet goed te combineren met een privéleven. “Dit imago is verouderd”, geeft Lisette van Herk, directeur van Sectorinstituut Transport en Logistiek in een gesprek met BNR aan. “Het is een sector in ontwikkeling. Je kan werk en privé steeds beter combineren. Het wordt ook steeds minder fysiek, dus het is voor sommigen nu beter te doen”, verklaart Lisette van Herk. Zo stappen ook steeds meer vrouwen het chauffeursvak in, omdat het lang zo fysiek zwaar niet meer blijkt.


Vrouwelijke chauffeur

Ook vrouwelijke chauffeur Nathaly Bol ervaart dit. Zij startte ooit bij haar vader Leo Bol Historische Truckrestauratie en rijdt inmiddels bouw gerelateerde materialen door heel Nederland, België en Duitsland voor Jan Hofman. “Het rijden van zwaar materiaal lijkt heftig, maar dat is het niet. Het is leuk en afwisselend werk waarbij je met diverse soorten mensen in contact komt en veel op verschillende locaties bent.”

Nathaly besloot al vrij jong om zelf ook chauffeur te worden. “Als klein kind ging ik al met mijn vader mee op de vrachtauto. Zo ben ik toch een klein beetje met het virus besmet”, vertelt ze in een video.

Het is niet vanzelfsprekend dat een vrouw dit werk doet. Maar het is zeker heel goed mogelijk en absoluut niet te zwaar.

Maar ook voor alle anderen die niet van huis uit bekend zijn met het chauffeursvak ziet ze mogelijkheden: “Ik ben ervan overtuigd dat iedereen dit werk kan doen ongeacht of je nu man of vrouw bent of groot of klein. Je hoeft daar echt niet een bepaald type voor te zijn. Je moet gewoon lekker jezelf zijn.”

Nathaly voelt zich als vrouw veilig in het vak: “Ik heb me nooit onveilig gevoeld, ook niet als ik ergens moet overnachten. Wel merk ik dat mensen nog dagelijks vreemd opkijken als ik uit de truck stap. Het is niet vanzelfsprekend dat een vrouw dit werk doet. Maar het is zeker heel goed mogelijk en absoluut niet te zwaar. Ik ben blij om te zien dat het aantal vrouwen in het vak de laatste jaren toeneemt. Dat is een mooie en goede ontwikkeling”, besluit ze.

We zien dat steeds meer bedrijven kiezen voor opties op de truck om de cabine extra aan te kleden of opties die veiligheidsverhogend zijn. Chauffeurs zijn toch het visitekaartje van je bedrijf. Daar moet je zuinig op zijn

Chauffeursvak aantrekkelijker maken? Extra’s aanbieden

Om het chauffeursvak aantrekkelijker te maken, kiezen steeds meer transportbedrijven ervoor om extra’s te bieden. Sommigen doen dat door middel van bonussen; anderen door het aanbieden van een personenauto of fiets. Ook het extra aankleden van cabines wordt gebruikt om chauffeurs te werven. “We zien dat steeds meer bedrijven kiezen voor opties op de truck om de cabine extra aan te kleden of opties die veiligheidsverhogend zijn. Chauffeurs zijn toch het visitekaartje van je bedrijf. Daar moet je zuinig op zijn. Steeds meer transportbedrijven beamen dat”, verklaart Erik-Jan Slijkhuis, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland.

Welke opties werken comfortverhogend?

  • I-ParkCool: Volvo’s geïntegreerde standkoeling die zorgt voor aangename verblijf- en werkomstandigheden in de cabine. Wanneer de tempratuur ’s nachts snel daalt, neemt de standkachel het over en blijft de cabine op de ingestelde temperatuur. Bij warme temperaturen houdt I-ParkCool de cabine op een comfortabele temperatuur. Doordat I-ParkCool in het klimaatsysteem is ingebouwd, gaat het niet ten koste van de ruimte in de cabine of de aerodynamica.
  • Luchtgeveerde vooras: voor een optimaal rijcomfort
  • Volvo Dynamic Steering (VDS): de meest opvallende innovatie sinds de stuurbekrachtiging. Geniet van moeiteloos manoeuvreren met uiterste precisie zonder enige kracht. U kunt de truck letterlijk met één vinger besturen. De koersstabiliteit is zo groot dat u met een trekker en oplegger meer dan 100 m achteruit kunt rijden zonder van uw koers af te raken. Naast lichter sturen en makkelijker achteruitrijden, compenseert VDS oneffenheden in het wegdek en heft trillingen en onbedoelde stuurbewegingen op. Het is minder belastend voor de spieren van de chauffeur waardoor werkgerelateerde klachten verminderen. Volvo Dynamic Steering kan worden geleverd op een in serie geproduceerde truck, zowel met een enkele als met een dubbele vooras.
  • Luxe chauffeursstoel: voor de best mogelijke werkomgeving en ideale zitpositie. Uitgevoerd in stof of luxe zwart lederen bekleding en toegespitst op gebruikerservaringen.
  • My Truck App: op afstand toegang tot uw Volvo-truck. Controleer of u de portieren heeft afgesloten, stel het gewenste cabineklimaat in (warmer of kouder) en reageer op een alarm: waar u ook bent.


Australië kampte al in 2016 met een groot chauffeurstekort. Lees hier welke initiatieven zij hebben ondernomen.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

collage.pressReleaseTitle