Trucks

Volvo Trucks
2022-05-19
4 min
Brandstof besparen
Author
Volvo Trucks

Volvo FH met I-Save wint onafhankelijke tests voor brandstofverbruik

In twee afzonderlijke tests, uitgevoerd door Duitse vrachtwagenmagazines, kwam de Volvo FH met I-Save als beste uit de bus wat betreft brandstofbesparing. "Dit bevestigt echt dat ons harde werk zijn vruchten afwerpt. En met onze nieuwe motorupdates zal de Volvo FH met I-Save nog zuiniger zijn", zegt Peter Franzén, Product Manager Engines bij Volvo Trucks.

In de tests, die werden uitgevoerd door de toonaangevende Duitse vakbladen Trucker en Transport, werd de Volvo FH 500 met I-Save afgezet tegen andere trucks van de Europese concurrentie - en de resultaten mochten er zijn. Hij won beide tests voor brandstofbesparing, die de combinatie van diesel- en AdBlue-verbruik omvatten.

De Volvo-truck versloeg zijn concurrenten ook als het ging om het handhaven van een hoge gemiddelde snelheid op de testroutes over lange afstand. Bovendien scoorde de Volvo FH met I-Save de hoogste punten in de algehele beoordeling van het totale voertuig door Trucker.

 

Volvo FH met I-Save combineert hoge snelheid met een grote brandstofefficiency.

"Deze tests zijn zeer nauwkeurig en stellen ons echt in staat om te laten zien waartoe we in staat zijn. Onze ingenieurs zijn erin geslaagd om hoge snelheden te combineren met een grote brandstofefficiency, wat een fantastische prestatie is. In tijden van stijgende brandstofprijzen is brandstofefficiency belangrijker dan ooit", zegt Peter Franzén.

Het is heel indrukwekkend dat we de tests hebben gewonnen, ook al was de truck niet uitgerust met de nieuwe motor.
Peter Franzén, Product Manager Engines voor Volvo Trucks

De Volvo-truck die in de tests werd gebruikt, bevatte verschillende recente updates van het aerodynamische ontwerp om de luchtstroom te verbeteren, zoals strakkere openingen aan de voorkant van de cabine en een langere deurverlenging. Om een maximale brandstofefficiency te garanderen, start de truck altijd in de Eco-modus.

"Er zijn veel kleine verfijningen die samen zorgen voor deze goede testresultaten. en het is heel indrukwekkend dat we de tests hebben gewonnen, ook al was de truck niet uitgerust met de nieuwe motor. De laatste updates zullen het brandstofverbruik nog verder verlagen. Het zal heel interessant zijn om het resultaat te zien in de komende vakperstests", zegt Peter Franzén.

Laag AdBlue-verbruik

De turbocompressormotor is het hart van I-Save. Van de recente verbeteringen die dit jaar zijn gelanceerd, is het brandstofverbrandingsproces geavanceerder, de wrijving in de motor verminderd en het oliesysteem verbeterd. Bovendien heeft de motor een nieuwe energiebesparende stuurpomp en een verbeterde luchtcompressor die brandstof besparen door de luchtdruk efficiënter op te bouwen.

De nieuwe slimme software I-Torque verhoogt de energie-efficiency door de topografiegegevens van I-See te analyseren en het rijden aan te passen aan de werkelijke route. "Onze ingenieurs hebben alle details onderzocht om de motor nog zuiniger te maken. We hebben ook onze geautomatiseerde I-Shift-versnellingsbak geüpdatet. Snellere reacties zullen bijdragen aan een soepeler Driver en een grotere brandstofbesparing", zegt Peter Franzén.

Met de onlangs gelanceerde verfijningen kan I-Save cumulatief een verbetering in brandstofbesparing met 13% opleveren - vergeleken met de verbruiksniveaus toen het systeem voor het eerst werd geïntroduceerd.

Een ander voordeel van de Volvo FH met I-Save is het lage verbruik van AdBlue, dat net als diesel steeds duurder is geworden. "Brandstofbesparing is van cruciaal belang voor transporteurs, en wij zullen alles in het werk blijven stellen om verdere verbeteringen te vinden. Ik ben erg trots dat we een product kunnen aanbieden dat onze klanten kan helpen hun winstgevendheid te vergroten en tegelijkertijd hun CO2-impact te verminderen", zegt Peter Franzén.

Trucker-test in het kort

Totale testbaanafstand: 340 km op langeafstandsroutes ten noorden van München, Duitsland

Treingewicht: 40 ton

Specificaties voor de Volvo-truck: Lichtgewicht chassis, Globetrotter XL

Resultaten: De Volvo FH 500 met I-Save had de grootste brandstofbesparing. Deze had ook de hoogste gemiddelde snelheid en scoorde de hoogste punten in de algemene beoordeling.

Transport-test in het kort

Totale testbaanafstand: 93 km op langeafstandsroutes rond München, Duitsland

Treingewicht: 40 ton

Specificaties voor de Volvo-truck: Lichtgewicht chassis, Globetrotter XL

Resultaten: De Volvo FH 500 met I-Save had de grootste brandstofbesparing en behaalde de hoogste gemiddelde snelheid.