Trucks

Jan-Inge Svensson
2023-11-07
Leestijd: 3 min.
Veiligheid
Author
Jan-Inge Svensson
Product Owner Steering Software

Hoe Volvo Dynamic Steering zorgt voor meer veiligheid

Sinds de introductie heeft Volvo Dynamic Steering (VDS) ongevallen helpen voorkomen en het dagelijkse werk van vrachtwagenchauffeurs veiliger gemaakt. Peter Een is een ervaren beroepschauffeur die van mening is dat het systeem heeft voorkomen wat anders een ernstig incident zou zijn geweest. 

Chauffeur Peter had net een lading hout uitgeladen en was op weg terug naar zijn werkgever - Sundbergs Åkeri in Herrljunga, Zweden - toen hij plotseling een luide knal hoorde. De band van zijn rechtervoorwiel was geklapt. "Je raakt meteen in paniek," zegt Peter, die al bijna 50 jaar vrachtwagenchauffeur is. "De vorige keer dat ik een klapband kreeg - met een andere truck - slingerde ik de hele weg over voordat ik uiteindelijk op de linkerrijstrook tot stilstand kwam. Toen was het puur geluk dat ik er zo goed uitgekomen ben."

Maar deze keer hoefde Peter niet op geluk te vertrouwen: Volvo Dynamic Steering op zijn truck greep in. Ondanks een snelheid van 80 km/u bleef de combinatie perfect op koers. "Het bleek dat de band was losgekomen en dat ik op de velg reed. Hij sneed als een mes door het asfalt. Zonder Volvo Dynamic Steering had ik de truck nooit op de weg kunnen houden en had het heel slecht kunnen aflopen."

 

Welk verschil maakt Volvo Dynamic Steering?

Wanneer een klapband zich op een voorwiel voordoet, zorgen de initiële explosie en de ontsnappende lucht er normaal gesproken voor dat de voorwielen gaan schuiven en dat het voertuig kantelt, waardoor het van zijn koers afwijkt. De chauffeur moet dan onmiddellijk de controle over het stuur overnemen en de truck op de weg houden.

In dit geval detecteerden de sensoren in de Volvo Dynamic Steering-unit echter onmiddellijk de onwillekeurige stuurbewegingen die door de klapband veroorzaakt werden. De besturingseenheid van Volvo Dynamic Steering, die de besturing regelt, kon deze bewegingen vervolgens verminderen en zo de chauffeur helpen om de vrachtwagen op de weg te houden.

"Een klapband van het voorwiel kan de hoek van het stuurwiel tot 80 graden beïnvloeden," zegt Jan-Inge Svensson, Product Owner Steering Software bij Volvo Trucks, die Volvo Dynamic Steering hielp ontwikkelen.

"Hierdoor kan het voertuig in een fractie van een seconde opzij hellen met fatale gevolgen. Volvo Dynamic Steering is ontworpen om deze bewegingen te verminderen en de chauffeur meer tijd te geven om te reageren. Natuurlijk hangt het van de omstandigheden af in hoeverre het de chauffeur kan ondersteunen om een ongeluk daadwerkelijk te voorkomen."

Langdurig rijden met een truck eist veel van de schouders en rug van een chauffeur, maar met Volvo Dynamic Steering wordt sturen veel gemakkelijker.

Hoe Volvo Dynamic Steering slippen kan helpen voorkomen

Van de rijstrook afraken door een klapband is slechts één van de soorten ongelukken die mogelijk voorkomen kunnen worden door Volvo Dynamic Steering. Een andere is slippen, dankzij de functie Stability Assist. Het werkt door een combinatie van Volvo Dynamic Steering en Electronic Stability Control, dat de sensoren van het voertuig gebruikt om de stabiliteit van het voertuig te controleren. 

Als de geringste neiging tot slippen wordt gedetecteerd, bijvoorbeeld als de achterwielen grip verliezen, geeft het systeem automatisch lichte tegenstuurassistentie in de tegenovergestelde richting om het voertuig te helpen stabiliseren.
 

Waarom Volvo Dynamic Steering rijden op de snelweg veiliger maakt

Een klapband is niet de meest voorkomende oorzaak van ongevallen waarbij de rijstrook wordt verlaten. Ze worden vaker veroorzaakt door vermoeidheid of onoplettendheid van de chauffeur. Volvo Dynamic Steering Lane Keeping Assist is ontworpen om in dergelijke situaties te helpen. Het wordt automatisch geactiveerd bij snelheden boven 55 km/u en houdt continu de positie van de truck in de gaten, waarbij een camera de rijstrookmarkeringen volgt. Als het systeem detecteert dat de truck buiten zijn rijstrook uitwijkt, stuurt het een signaal naar Volvo Dynamic Steering, dat op zijn beurt zachtjes tegenstuurt om de koers te corrigeren. De chauffeur wordt ook gewaarschuwd via een trilling in het stuur. 

Met Volvo Dynamic Steering gaat het manoeuvreren en achteruitrijden met een lading probleemloos. Ik heb ook minder last van zijwind; het rijdt veel stabieler. De truck lijkt wel helemaal anders.

Hoe Volvo Dynamic Steering de stress en spanning van het dagelijkse rijden met een truck vermindert

Hoewel verkeersongelukken het meest voor de hand liggende gevaar is bij het besturen van een vrachtwagen, is een van de grootste beroepsrisico's op de langere termijn de fysieke belasting die gepaard gaat met het besturen van een truck. Met name voor de nek, rug en schouders van de chauffeur. Dit wordt veroorzaakt door urenlang op één plek te zitten en voortdurend kleine aanpassingen aan het stuur te moeten doen. En het kan nog verergerd worden door situaties zoals het moeten rijden op hellingen, oneffen wegen of in gebieden met sterke zijwind.

 

Volvo Dynamic Steering kan echter dergelijke omstandigheden detecteren en de besturing automatisch waar nodig automatisch aanpassen. Dit ontlast de chauffeur voor een groot deel van het voortdurend handmatig moeten corrigeren van de stuurhoek.

 

Binnen de persoonlijke instellingen van Volvo Dynamic Steering kunnen chauffeurs ook de reactiesnelheid van het stuur aanpassen aan hun omstandigheden en persoonlijke voorkeuren. Ze kunnen kiezen uit voorgeprogrammeerde instellingen die ontworpen zijn om optimaal te sturen voor verschillende wegtypen en -situaties, of ze kunnen verschillende parameters vrij aanpassen voor volledige personalisatie.

 

“Langdurig rijden met een truck eist veel van de schouders en rug van een chauffeur, maar met Volvo Dynamic Steering wordt sturen veel gemakkelijker," aldus Jan-Inge.

 

"Het helpt bij het wegnemen van de talloze kleine en continue verstoringen die een chauffeur kunnen uitputten en draagt zo bij aan een veel betere werkomgeving. Als gevolg daarvan is de chauffeur meer ontspannen en minder vermoeid. Die kan zich vervolgens ook beter concentreren op de weg en de omgeving, wat het ook een veiligere chauffeur maakt."

 

Dit is zeker ook de ervaring van Peter Een: “Met Volvo Dynamic Steering zijn er geen problemen bij het manoeuvreren en achteruitrijden met een lading. Ik heb ook minder last van zijwind; het rijdt veel stabieler. De truck lijkt wel helemaal anders.”

De veiligheidsvoordelen van Volvo Dynamic Steering op een rij

Volvo Dynamic Steering is ontworpen om:
 

  • onwillekeurige stuurbewegingen, bijvoorbeeld veroorzaakt door een klapband, te detecteren en te verminderen;
  • slipneigingen te detecteren en automatisch lichte tegenstuurhulp te bieden om het voertuig te helpen stabiliseren;
  • afwijkingen van de rijstrook te detecteren en de chauffeur zachtjes tegen te sturen en te waarschuwen met trillingen;
  • de stress en spanning op de rug, nek en schouders van de chauffeur te verlichten door de behoefte aan voortdurende stuuraanpassingen en -correcties te verminderen.