Trucks

Anna Wrige Berling
2023-10-20
Leestijd: 3 min.
Veiligheid
Author
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks

Hoe technologie wordt gebruikt om ongevallen met trucks te verminderen

Zolang er verkeersongevallen blijven gebeuren, zoekt Volvo Trucks naar manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren en de visie van nul ongevallen te verwezenlijken. Het doel is verkeersongevallen te voorkomen voordat ze plaatsvinden. Dit doen we door middel van onderzoek en geavanceerde technologieën.

De trucks van tegenwoordig zijn doorgaans uitgerust met een reeks geavanceerde technologieën, waaronder sensoren, radars, camera's en voorzieningen voor gegevensverwerking. Hierdoor is de ontwikkeling mogelijk gemaakt om geavanceerde veiligheidssystemen te ontworpen om ongelukken te voorkomen voordat ze plaatsvinden. Veel van dergelijke systemen zijn (of worden dat binnenkort) wettelijke vereist: er worden echter nog steeds verbeteringen aangebracht en veel van de oplossingen die Volvo Trucks biedt, gaan verder dan de deze vereisten. 
 

Maken actieve veiligheidssystemen onze wegen veiliger?
 

Uit een onderzoek van het Insurance Institute for Highway Safety in de VS, is gebleken dat waarschuwingen voor frontale botsingen en automatische noodremsystemen het aantal kop-staartbotsingen met meer dan 40 procent hebben verminderd.


Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks, werkte jarenlang intensief aan ongevallenonderzoek en is ervan overtuigd dat actieve veiligheidssystemen een verschil maken. “Zo waren er voorheen veel ongevallen waarbij trucks in de bocht kantelden door een te hoge snelheid. Maar toen Electronic Stability Control in 2015 een wettelijke vereiste werd in de EU, is dat type ongevallen aanzienlijk verminderd.”

Het is zaak om de meestvoorkomende ongevallen te bepalen, de onderliggende oorzaken ervan te begrijpen en manieren te vinden waarop deze kunnen worden voorkomen met verschillende technologieën. De veelvoorkomende ongevallen waarbij trucks en fietsers zijn betrokken, vinden bijvoorbeeld plaatst wanneer de truck afslaat naar de bijrijderskant. Onderzoek toont aan dat de meest voorkomende oorzaak ervan, slecht zicht vanuit de cabine is. Een voor de hand liggende oplossing is dus het vinden van manieren waardoor de chauffeur de fietsers in dit gebied gemakkelijker kan zien - zoals de dodehoekcamera aan de bijrijderskant of Side Collision Avoidance SupportAls alle veelvoorkomende typen ongelukken kunnen worden voorkomen, resulteert dit in talloze geredde levens. 

Het heeft duidelijk zeer grote voordelen om situaties met een hoog risico aan te pakken, voordat zich een ongeval voordoet. Data en technologie zijn nuttige hulpmiddelen om dit mogelijk te maken.

Hoe dragen gegevens en digitalisering bij aan veiliger rijden met trucks?

Door technologische vooruitgang is het ook gemakkelijker om risicovol gedrag te bepalen en veiliger rijden te stimuleren. Gegevens kunnen daarbij veel zeggen over de rijvaardigheid van een chauffeur en de rijomstandigheden. Regelmatig hard remmen en accelereren, kan er bijvoorbeeld op duiden dat een chauffeur een agressieve rijstijl hanteert of zich vaak in een stressvolle situatie bevindt. Als de actieve veiligheidssystemen vaak worden geactiveerd, ook met alleen waarschuwingen, geeft dit aan dat een chauffeur een groter risico loopt op een ongeval.

 

De Safety Service van Volvo Trucks, beschikbaar via Volvo Connect, verzamelt en gebruikt dit type gegevens om inzichten te genereren in het rijgedrag. Via de rapporten is het mogelijk verbeterpunten te bepalen en acties te ondernemen om het risico op toekomstige ongevallen te verminderen, zoals met chauffeurstrainingen. Chauffeurs die bijvoorbeeld vaak hard remmen, kunnen training krijgen over hoe ze beter kunnen anticiperen. Dat zal bijdragen aan een over het algemeen veiliger rijgedrag. Of als op een bepaald kruispunt vaak een veiligheidssysteem wordt geactiveerd, kan het bedrijf kijken naar manieren er beter mee om te gaan of zelfs samen te werken met lokale instanties en planners om te kijken hoe het kruispunt veiliger te maken is.

 

"Soms kunnen chauffeurs zich in mogelijk gevaarlijke situaties bevinden vanwege de weg- en verkeersomstandigheden en soms zijn ze zich niet eens bewust van onveilige rijpraktijken", zegt Johan Rundberg, Service Owner Fleet & Transport bij Volvo Trucks. “Hoe dan ook; je wilt deze situaties in kaart brengen, zodat je de oorzaken ervan kunt onderzoeken. Het heeft duidelijk zeer grote voordelen om situaties met een hoog risico aan te pakken voordat zich een ongeval voordoet. Data en technologie zijn een heel nuttig hulpmiddel om dit mogelijk te maken.”

Waarom chauffeurs altijd essentieel zullen zijn voor de verkeersveiligheid


De belangrijkste bijdrage aan de verkeersveiligheid is de chauffeur, die altijd alert moet zijn en snel moet kunnen handelen. Maar zelfs de meest bekwame en ervaren chauffeurs zijn gewoon mensen die fouten kunnen maken, vaak beïnvloed door omstandigheden waarover ze geen controle hebben. Het doel van Actieve Veiligheidssystemen is chauffeurs te ondersteunen en hun vaardigheden aan te vullen. Één tijdige waarschuwing of een extra seconde om te reageren kan immers maar zo het verschil betekenen tussen een bijna-ongeval en een dodelijk ongeval.


Wilt u meer weten over hoe u het risico op veelvoorkomende ongevallen kunt verminderen met Active Safety-systemen? Download ons whitepaper, waarin het volgende wordt behandeld:

●      Acht veelvoorkomende verkeersongevallen en de oorzaken daarvan.

●      De belangrijkste actieve veiligheidssystemen van Volvo Trucks die deze kunnen helpen voorkomen.

●      De secundaire ondersteuningssystemen voor chauffeurs die kunnen bijdragen aan veiliger rijden.

Meer weten over hoe het risico op veelvoorkomende ongevallen met trucks kan worden verkleind?