Trucks

Anna Wrige Berling Anna Theander
2022-06-01
Leestijd: 4 min.
Veiligheid
Authors
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks
Anna Theander
Leader of Volvo Trucks Accident Research Team

5 manieren om het risico op ongevallen met trucks en kwetsbare weggebruikers te verkleinen

Jaarlijks komen wereldwijd ongeveer 1,35 miljoen verkeersdeelnemers om het leven. Meer dan de helft van hen zijn kwetsbare verkeersdeelnemers: voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders. Wanneer bij dit type ongeval een zware truck is betrokken, heeft dit waarschijnlijk zeer ernstige gevolgen. Hoewel de redenen voor deze ongevallen complex en gevarieerd zijn, kunnen de acties van een vrachtwagenchauffeur levens redden. 

Voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders maken bijna een derde* uit van de dodelijke slachtoffers bij ongevallen met zware trucks in de EU. Verkeersongevallen waarbij kwetsbare weggebruikers (VRU, vulnerable road users) en zware trucks betrokken zijn, vormen een gevoelig onderwerp en een grote uitdaging.


"Als we begrijpen hoe en waarom dit specifieke type verkeersongevallen plaatsvindt, kunnen we de verkeersveiligheid verbeteren met minder zwaar letsel als gevolg", zegt Anna Theander, leidinggevende van het Volvo Trucks Accident Research Team.


Uit veiligheidsonderzoek van Volvo blijkt dat verbeteringen in actieve veiligheidssystemen voor trucks, een betere infrastructuur en een verhoogd risicobewustzijn omtrent VRU's cruciale elementen zijn om het aantal ongevallen te verminderen.


Het is belangrijk om rekening te houden met de menselijke factor die van toepassing is op alle weggebruikers. Hoe een bestuurder anticipeert en reageert op situaties met VRU's, vooral in drukke stedelijke gebieden, heeft een belangrijk effect op het risico dat dit soort ongevallen plaatsvindt.

De chauffeur is nog altijd het belangrijkste veiligheidssysteem in de truck. Een goed opgeleide, oplettende chauffeur die de risico's begrijpt, kan het verschil maken

5 tips om het risico op aanrijdingen met voetgangers, fietsers en bromfietsers te verkleinen:

1. Ga er altijd vanuit dat VRU's zich niet bewust zijn van de dode hoeken van trucks

Uit veiligheidsonderzoek naar trucks en VRU's blijkt dat voetgangers, fietsers en bromfietsers zich simpelweg niet bewust zijn van hoe moeilijk het is voor chauffeurs om in drukke steden alles rondom de truck waar te nemen. Verder weten de meeste VRU's niet hoe een truck met een langere oplegger zich gedraagt bij het afslaan in een verkeersomgeving. Ga er daarom nooit van uit dat VRU's risicogebieden en dode hoeken zullen vermijden.


2. Houd rekening met veelvoorkomende ongevalsituaties met VRU's

Het is belangrijk om voorbereid te zijn op onvoorspelbaar en risicovol gedrag van VRU's. Er zijn drie opvallende situaties die het meest voorkomen in stedelijke gebieden:

  • Trucks die rechtsaf slaan bij rechtsrijdend verkeer en linksaf slaan bij linksrijdend verkeer, en daarbij een aanrijding veroorzaken met VRU's, vooral fietsers.
  • Aanrijdingen aan de voorkant van de truck wanneer voetgangers de weg oversteken.
  • Aanrijdingen met voetgangers bij het achteruitrijden.


3. Anticipeer op de weg vooruit

Bedenk van tevoren hoe u een kruispunt nadert en bepaal hoe u zo veilig mogelijk kunt afslaan. Blijf alert en kijk goed om u heen. Pas uw snelheid aan in drukke stedelijke gebieden. Dit heeft waarschijnlijk geen invloed op de levertijden.


4. Bereid u voor op veiliger rijden in steden

Neem de tijd om uw stoel en spiegels af te stellen. Zorg ervoor dat de spiegels en ramen schoon zijn, belemmer uw zicht niet met beeldschermen en persoonlijke spullen. Controleer voor vertrek of alle veiligheidssystemen van de truck, inclusief camera's, goed werken en zijn ingeschakeld.

 

5. Onthoud dat uzelf het belangrijkste veiligheidssysteem bent

De veiligheidssystemen en camera's van uw truck zijn een waardevolle chauffeursondersteuning. Maar een chauffeur die de wegomstandigheden en gevaren actief beoordeelt, is nog steeds het belangrijkste veiligheidssysteem in de truck.

Wat wordt er gedaan om de kans op ongevallen met trucks en kwetsbare weggebruikers te verkleinen?

Er komen grote veranderingen aan. De vernieuwde algemene veiligheidsvoorschriften van de EU vereisen vanaf juli 2024 meer verplichte actieve veiligheidssystemen op alle nieuwe trucks. Deze zijn bedoeld voor de dode hoeken aan de voor-, zij- en achterkant en waarschuwen de chauffeur wanneer een VRU een risicogebied betreedt. Vanaf januari 2029 moeten truckfabrikanten ook zorgen voor een beter direct zicht voor chauffeurs.


Ook wordt de wetgeving voor geavanceerde noodremsystemen herzien en wordt automatisch remmen daarin opgenomen voor het moment waarop voetgangers de weg oversteken en het risicogebied betreden. Daarnaast worden bredere initiatieven ontwikkeld, zoals verbeteringen aan de infrastructuur, samenwerking met de industrie en diepgaander onderzoek naar verkeersveiligheid waarbij rekening worden gehouden met de complexe oorzaken van VRU-ongevallen.

Europees centrum voor verkeersveiligheid, Feiten en cijfers: Bussen/touringcars/zware trucks - 2020

Over het algemeen zijn de verwachtingen positief. Met de hulp van veiligheidsbewuste chauffeurs kunnen we samen het aantal dodelijke slachtoffers en ernstig letsel als gevolg van dit soort ongevallen verminderen