Trucks

Meer koppel en vermogen voor de Volvo FH16: maak kennis met de nieuwe D17-motor

Marcos Weingaertner Ivar Sahlén
2024-02-22
Leestijd: 3 min.
Maatwerk en techniek
Authors
Marcos Weingaertner
Product Manager
Ivar Sahlén
Chief Project Manager

Vermogen en koppel maken het verschil voor de meest veeleisende taken binnen de transportindustrie. Daarom is de nieuwe D17-motor ontwikkeld. Met maar liefst 780 pk en 3800 Nm koppel, is dit de krachtigste motor die Volvo Trucks ooit heeft gemaakt. De motor is gebouwd met als doel de zwaarste lasten met gemak aan te kunnen en tegelijkertijd een uitstekende productiviteit en efficiëntie te leveren.

De nieuwe, grotere 17-litermotor van Volvo Trucks (de D17) levert een geweldig vermogen en koppel voor de meest veeleisende taken en toepassingen. De kracht van de motorrem is ongeëvenaard en het reactievermogen van de motor zorgt voor makkelijker, efficiënter en sneller schakelen. Alles bij elkaar, resulteert dit in de beste rijeigenschappen in zijn klasse, met een verbeterde brandstofefficiëntie - en dat met een motor die lichter is dan zijn voorganger.


De D17-motor is verkrijgbaar in de nieuwste versie van de Volvo FH16 en in de nieuwe Volvo FH16 Aero. De combinatie van de rijk uitgeruste, comfortabele cabine met de D17 maakt het de perfecte match voor de zwaarste taken.


“Klanten die voor deze motor kiezen, voelen het verschil als ze met deze truck rijden. Ik denk ook dat ze een verschil zullen ervaren in termen van verbeterde productiviteit en brandstofbesparing. Het is een motor die veel potentieel heeft om de prestaties en winstgevendheid van hun transportbedrijf te verbeteren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen", aldus Marcos Weingaertner, Product Manager bij Volvo Trucks.

De D17 is Volvo Trucks' nieuwe 17,3-liter motor, die maximaal 780 pk en 3800 Nm levert.

Meer vermogen en minder brandstofverbruik

De D17-motor is het resultaat van de technische vaardigheden en competenties van Volvo Trucks' ontwikkelteam. De taak die zij kregen, was: ontwikkel een motor die kan voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van vermogen, koppel, motorrem- en energie-efficiëntie, en tegelijkertijd licht en zeer responsief is. Ivar Sahlén, Chief Project Manager bij Volvo Group Trucks Technology Powertrain, legt uit waarom:


"Als je met maximale belasting steile hellingen beklimt op uitdagende ondergrond bij bijvoorbeeld een mijn, bos of snelweg, wil je gewoon niet vast komen te zitten", vertelt hij. “In dergelijke situaties zijn trekkracht en snel schakelen van het grootste belang om de klus te klaren. Daarom hebben we al onze inspanningen erop gericht om de D17-motor zeer krachtig, betrouwbaar en responsief te maken. Je voelt dat je de truck kunt vertrouwen."


Het vermogen en de brandstofefficiëntie van de D17-motor zijn het resultaat van een groot aantal verbeteringen. De ingenieurs van Volvo hebben naar alle mogelijke manieren gezocht om de interne wrijving te verminderen en tegelijkertijd efficiënter energie te leveren.


Een aantal technische specificties die de D17-motor deze kwaliteiten geven:

 

  • Cilinderinhoud van 17,3 liter.
  • Een nieuwe, efficiënte turbocompressor die het reactievermogen van de motor en de rijervaring verbetert.
  • Innovatief, door Volvo gepatenteerd, golfzuigerontwerp dat de verbranding optimaliseert en de uitstoot vermindert.
  • Verhoogde piekcilinderdruk waardoor een groter vermogen mogelijk is.
  • Nieuw injectorontwerp dat het beste brandstofzuinigheid garandeert.
  • Verfijnde bewegende delen, geoptimaliseerd om de wrijving te verminderen.
  • Een vernieuwde versnellingsbak die het gigantische vermogen en koppel aankan.
Een nieuwe, efficiënte turbocompressor verbetert het reactievermogen van de motor en de rijervaring, terwijl het innovatieve, door Volvo gepatenteerde, golfzuigerontwerp de verbranding optimaliseert en de uitstoot vermindert.

Bij welke inzet komt de D17 het best tot zijn recht?

De transportsegmenten en toepassingen waarbij het vermogen en koppel van de D17-motor het meest voordelig zijn, zijn onder meer:

  • Zware bouw: grote bouwprojecten waarbij een hoge productiviteit essentieel is en veelal zware materialen worden vervoerd. Vermogen en koppel staan ​​voorop en centraal.
  • Houttransport: in landen als Zweden, Finland en Noorwegen worden regelmatig grote hoeveelheden hout vanuit de bossen naar verwerkende fabrieken of havens vervoerd. De wegen zijn vaak heuvelachtig en de combinatie van een hoog motorvermogen en betere motorremprestaties zal de productiviteit verhogen.
  • Zwaartransport: bij het transport van groot materieel, zoals zware machines en windturbinewieken, heeft u een vrachtwagen nodig met een aandrijflijn met hoog koppel, waarop u in elke situatie kunt vertrouwen.
  • Zware langeafstand en road trains: langere combinaties, zoals bijvoorbeeld de road trains in Australië, die 90-100 km/u rijden of 220 ton of meer vervoeren, vereisen robuuste en krachtige powertrains. Bovendien zorgt de Volvo FH16 Aero met de D17-motor voor langeafstandstransporten met zware ladingen in een uitdagende landschap voor een goede gemiddelde snelheid en productiviteit.
     

Om aan de behoeften van verschillende klanten in elk segment te voldoen, is de D17-motor verkrijgbaar in drie verschillende specificaties:

 

  • 780 pk en 3800 Nm
  • 700 pk en 3400 Nm
  • 600 pk en 3000 Nm
“Klanten die voor deze motor kiezen, zullen het verschil voelen als ze met deze vrachtwagen rijden. Het is een motor die veel potentieel heeft om de prestaties en winstgevendheid van hun vrachtwagenbedrijf te verbeteren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen.
Marcos Weingaertner, Product Manager bij Volvo Trucks en Ivar Sahlén, Chief Project Manager bij Volvo Group Trucks Technology Powertrain.

Krachtig en met een lagere impact op het milieu

Fossielvrije alternatieven voor diesel zijn beschikbaar en te gebruiken in de D17-motor. Alle vermogensniveaus zijn gecertificeerd voor gebruik van de hernieuwbare brandstof HVO. De 700 pk-versie (beschikbaar vanaf het vierde kwartaal van 2024) is tevens gecertificeerd voor 100% biodiesel (B100).
 

Als het op duurzaamheid aankomt, wijst Marcos Weingaertner erop dat de brandstofefficiëntie van de D17-motor en de mogelijkheid om op HVO en B100 te werken, tegemoet zullen komen aan klanten die op zoek zijn naar een lage ecologische voetafdruk van hun activiteiten.
 

“HVO en B100 biodiesel zijn hernieuwbare brandstoffen die geproduceerd kunnen worden uit 100% hernieuwbare bronnen zoals voedselafval of plantaardige olie. Rijden op HVO of B100 vermindert de CO2-uitstoot aanzienlijk", vertelt hij.

"Onze ingenieurs hebben werkelijk fantastisch werk geleverd door alle belangrijke details bij de ontwikkeling van de motor aan te pakken", aldus Ivar Sahlén. "De motor is grondig getest in echte toepassingen en de rapporten van de chauffeurs bevestigen de betrouwbaarheid en prestaties van de D17-motor".