Het rijden in vrachtwagens met zijspiegels is altijd iets vanzelfsprekends geweest voor chauffeurs. De afgelopen jaren zijn verschillende fabrikanten echter begonnen met het aanbieden van cameramonitorsystemen. In welke situaties kan dat nuttig zijn, en wat zijn de voor- en nadelen van een camera versus een spiegel?
In 2016 maakten de Verenigde Naties zich sterk voor een voorschrift waardoor cameramonitorsystemen spiegels kunnen vervangen. Een van de voordelen, was dat het zogenaamde directe zicht verbeterde. Ofwel: het zicht vanuit het oogpunt van de chauffeur, dus wat gezien kan worden zonder hulp van spiegels of camera's.
De Europese Commissie schat dat de vernieuwde veiligheidsmaatregelen van de EU (de General Safety Regulation, afgekort: GSR) het aantal ongevallen zal verminderen en hopelijk tegen 2038 meer dan 25.000 levens zal redden en minstens 140.000 ernstige verwondingen zal voorkomen. Cameramonitorsystemen kunnen aan deze aantallen bijdragen, omdat ze het directe zicht verbeteren. Maar de belangrijkste reden achter de ontwikkeling van cameramonitorsystemen, is een betere aerodynamica en de mogelijkheid om brandstof en CO2-uitstoot te besparen.
"Iedereen wil zijn brandstof- of energieverbruik verbeteren. Dankzij de verminderde luchtweerstand van spiegels, kunnen slankere camera-units de energie-efficiëntie met wel 1,5%* verbeteren. Maar het is ook belangrijk om te kijken welke oplossing bij de klant past en zijn rijervaring verbetert", aldus Gabor Szalo, Senior Engineering Specialist in Visibility bij Volvo Trucks.
De eerste vrachtwagen met camera's in plaats van zijspiegels kwam in 2019 en de technische mogelijkheden hebben zich sindsdien snel ontwikkeld. Verschillende fabrikanten hebben trucks met cameramonitorsystemen op de markt gebracht en de stimulans van toekomstige wetgeving versnelt het proces. Tegen 2029 zal de GSR vereisten voor direct zicht implementeren voor alle nieuw geregistreerde vrachtwagens, om te verbeteren wat chauffeurs direct vanuit hun voertuig kunnen zien en om de dode hoek te minimaliseren.
De voordelen van rijden met een cameramonitorsysteem versus zijspiegels
De technische ontwikkelingen en aankomende wetgeving bieden mogelijkheden en voordelen, maar ook uitdagingen en beperkingen aan het rijden met camera's in plaats van spiegels. Hier volgen enkele aspecten om daarbij in gedachten te houden:
Aerodynamica:
Zicht en veiligheid:
Weer en zicht in het donker:
Naleving van wet- en regelgeving:
Reparaties:
Rijbeleving:
Zowel cameramonitorsystemen als traditionele spiegels hebben hun voor- en nadelen. De rijervaring met zijspiegels versus een cameramonitorsysteem is verschillend en chauffeurs zullen waarschijnlijk ook verschillende voorkeuren hebben.
Voor sommige segmenten kan het ook gemakkelijker zijn om zich hierop aan te passen: op lange afstanden kan men er bijvoorbeeld sneller aan wennen dan degenen die veel in steden rijden, waar het herhaaldelijk inschatten van afstanden en het beoordelen van de zichtdiepte cruciaal is en waar meer achteruitrijden nodig kan zijn.
"Voorkeuren kunnen variëren. Het doel met camera's is om het scherm zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te krijgen, om de best mogelijke rijervaring te bieden. Voor nieuwe chauffeurs kunnen camera's de standaard zijn en de keuze kan ook afhangen van hoe open u staat voor veranderingen en nieuwe digitale oplossingen in de rijomgeving", aldus Hanna Degerman, User Experience Product Planner bij Volvo Trucks.
Kjell Brunnström is een senior scientist bij RISE Research Institutes of Sweden, gespecialiseerd in visuele perceptie. Hij gelooft dat camera's in de nabije toekomst steeds gewoner en populairder kunnen worden, en dat het tegelijkertijd nuttig kan zijn om enkele aspecten aan de cameramonitorsystemen toe te voegen, zodat ze een voorkeursoptie worden voor iedereen en elk segment in de transportindustrie.
"Zoals het nu is, geven cameramonitorsystemen een verminderde zichtdiepte in vergelijking met gewone zij- of achteruitkijkspiegels. Maar een studie uitgevoerd door RISE en Volvo Cars** toonde aan dat, om de verminderde diepteperceptie te beperken, de camera's bij voorkeur extra lijnen en symbolen zouden moeten weergeven die de afstand en gevaarlijke objecten aangeven. Dit zou chauffeurs kunnen helpen om de juiste beslissingen te nemen."
De technologie op dit gebied ontwikkelt zich snel. De keuze tussen een klassieke zijspiegel of een cameramonitorsysteem kan afhangen van uw voorkeur en segment waarin u opereert. Evalueer hiervoor uw bedrijfsvereisten en de mogelijkheden voor naleving van de wetgeving. Ook kunt u hierin misschien de voorkeur van en de bereidheid tot nieuwe rijervaringen van uw chauffeur meenemen.
*Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren, afhankelijk van vele factoren, zoals de rijsnelheid, het gebruik van cruisecontrol, de voertuigspecificatie, voertuigbelasting, werkelijke topografie, de ervaring van de chauffeur, het voertuigonderhoud en de weersomstandigheden.
** Bron: Zhang, M. en G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance (Het effect van CMS met AR op de rijprestaties). (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022.