In de podcastserie ‘Towards Zero’ van Volvo Trucks Nederland delen experts hun visie op actuele thema’s binnen het wegtransport. Elke aflevering wordt er ingezoomd op een nieuw en relevant onderwerp.
Samen gaan we onderweg naar een uitstootvrije toekomst, zonder dodelijke ongevallen in het verkeer en zonder ongeplande stilstand. Ofwel: Towards ‘Zero Emissions’, ‘Zero Accidents’ en ‘Zero Downtime’.
In de tiende aflevering gaan we in op de stelling: ‘Zwaar transport kan je niet verduurzamen.’ We bespreken welke mogelijkheden er zijn om ook binnen het transport van zware en/of grote ladingen stappen te zetten richting een uitstootvrije toekomst - of in ieder geval een toekomst waarin zo min mogelijk (fossiele) brandstof nodig is.
Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals HVO, en goede coaching van chauffeurs om het brandstofverbruik te verlagen. Ook de specificatie van een zwaartransporttrekker kan hierin een belangrijke rol spelen.
De volgende experts komen aan het woord:
Erik-Jan Slijkhuis is Manager Product bij Volvo Trucks Nederland en houdt zich bezig met het volledige productprogramma - van de FL tot de FH16 Aero en van diesel tot elektrisch aangedreven vrachtwagens en waterstoftrucks.
"Als je zware gewichten rijdt, heb je een hoger verbruikt. Dus als je al 1% van het brandstofverbruik kan besparen, dan scheelt dat een significante hoeveelheid liters per jaar aan brandstof. Iedere liter diesel die door de motor wordt verbrand, betekent CO2-uitstoot. Dus hoe efficiënter wordt gereden, hoe meer CO2 er kan worden bespaard", zegt Erik-Jan.
"Daarnaast zijn al onze moderne dieselmotoren geschikt voor HVO. Daarmee is en directe CO2-reductie tot wel 90% mogelijk. Op die manier kunnen ook in het zwaartransport enorme besparingen worden gerealiseerd."
Vincent Koning is Sales Engineer bij Volvo Trucks Nederland en houdt zich met name bezig met de producten voor inzet in het zwaar- en exceptionneel transport en het constructiesegment. Hij geeft technische ondersteuning in aanschaftrajecten en geeft trainingen.
"Vanuit de truckfabrikanten wordt de motortechniek continu geoptimaliseerd - motoren worden steeds efficiënter en zuiniger. Wij hebben recent een nieuwe 17 liter-motor geïntroduceerd. Los van dat deze nóg krachtiger is (tot wel 780 pk), is ook deze motor geschikt voor het gebruik van HVO", zegt Vincent.
"Het is belangrijk dat, bij het samenstellen van een nieuwe zwaartransporttrekker, gekeken wordt naar de inzet en dat daar de juiste configuratie bij wordt gezocht. En besef dat, als je met je bedrijf stappen zet om brandstof en daarmee ook CO2 te besparen, een minimale besparing misschien weinig lijkt. Maar als élk bedrijf dit doet, dan wordt binnen de hele segment uiteindelijk een grote CO2-reductie gerealiseerd."
Liever luisteren op Apple Podcasts? Dat dan ook. Het hele overzicht van alle afleveringen vindt u hier.
De volgende podcastaflevering verschijnt donderdag 14 november. Daarin gaan we 'Towards Zero Accidents' en bespreken we het belang van veiligheidssystemen op vrachtwagens. Altijd direct op de hoogte zijn van de nieuwste aflevering? Zet dan de meldingen aan van het podcastkanaal van Volvo Trucks Nederland in uw podcastapp.