Trucks

Anders Tenstam Mattias Hejdesten Tomas Thuresson
2024-02-12
Leestijd: 4 min.
Brandstof besparen
Authors
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.
Tomas Thuresson
Commercialization Manager New Offer

Waarom de nieuwe heavy-duty trucks van Volvo nu nog energiezuiniger zijn

De noodzaak om brandstof en energie te besparen is altijd een hoge prioriteit geweest voor vrachtwagenbezitters en dat zal het ook altijd blijven. Of de truck nu op diesel, elektriciteit of gas rijdt; Volvo Trucks is voortdurend bezig om vrachtauto's energie-efficiënter te maken. De nieuwse truckrange voor zwaardere inzet is daarop geen uitzondering.


Omdat brandstof doorgaans
20-25% van de kosten van een vrachtwagen uitmaakt, is het geen wonder dat brandstofefficiency van cruciaal belang is voor de winstgevendheid in de hele sector. Met de transitie naar elektromobiliteit betekent een verbeterde energie-efficiëntie een grotere actieradius en een hogere productiviteit. Het is dan ook al lange tijd een speerpunt van onderzoek en ontwikkeling bij Volvo Trucks, zoals te zien is in de nieuwe heavy-duty truckrange.


Hoe tien jaar ontwikkeling heeft geleid tot de nieuwste aerodynamische ontwerpen

Een essentieel onderdeel van de energieprestaties van een vrachtwagen, is de aerodynamica. Volvo Trucks gaat uit van een holistische benadering van het hele voertuig en ontwikkelt meerdere concepten tegelijkertijd voor de lange termijn, die samen een optimaal ontwerp creëren.


Veel van de nieuwe aerodynamische concepten – zoals extra afdichtingen op de splitlijnen aan de voorkant van de cabine, het sluiten van de treeplank en een nauwere wielkastomtrek – werden in 2022 geïntroduceerd en zijn nu uitgebreid over de hele truckrange in alle markten.


"De nieuwe serie trucks voor de zwaardere inzet is het resultaat van meer dan tien jaar voortdurend finetunen, om te evolueren tot de voertuigen die we vandaag zien", zegt Anders Tenstam, Senior Technology Expert Aerodynamics bij Volvo Trucks
.


“Door intensieve en efficiënte virtuele ontwikkeling hebben we verbeteringen kunnen aanbrengen in zowel de vorm als de details van de vrachtwagenontwerpen. We hebben deze verbeteringen stapsgewijs ingevoerd, maar ze maken allemaal deel uit van een holistisch plan dat voortkomt uit geavanceerde engineering die gedurende vele jaren heeft plaatsgevonden met de ambitie om de meest energiezuinige truck voor onze klanten te maken."

De voordelen van camera's in plaats van spiegels

De aerodynamica is verder verbeterd met het nieuwe Camera Monitor System. Door de zijspiegels te vervangen door kleinere, vleugelvormige camera's, verbetert het Camera Monitor System de luchtstroom langs de zijkanten van de vrachtwagen aanzienlijk.


"Aangezien de achterkant van een spiegel vlak moet zijn, is het onvermijdelijk dat dit de luchtstroom onderbreekt. Dit zal dus altijd bijdragen aan aerodynamische verliezen", aldus Mattias Hejdesten, Senior Engineering Expert Aerodynamics bij Volvo Trucks.


"Door de spiegel te verwijderen, wordt het gemakkelijker voor de luchtstroom om dichter bij de carrosserie van het voertuig te blijven. Het frontale oppervlak van het voertuig wordt ook kleiner, wat de luchtweerstand verder vermindert. Dit alleen al, zal bijdragen aan een lager brandstofverbruik. Bovendien zal het ook veel van de andere aerodynamische verbeteringen optimaliseren die eerder zijn doorgevoerd."

Hoe software kan bijdragen aan energiebesparing 

Omdat de rijtechniek een grote invloed heeft op het brandstofverbruik, heeft Volvo Trucks de I-See*-functie geüpdatet, zodat deze nu zowel op krommingen als op topografie van de weg kan worden toegepast. Aan de hand van kaartgegevens kan het systeem de versnelling, snelheid en motorrem van een vrachtwagen aanpassen om zo efficiënt mogelijk te rijden op zowel heuvelachtige als bochtige wegen.


"De vernieuwde I-See betekent in wezen dat een chauffeur de cruise control vrijwel altijd kan gebruiken", vertelt Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer bij Volvo Trucks. "Dit maakt het mogelijk om het brandstofverbruik te verminderen, aangezien cruise control ontworpen is om zuiniger te zijn dan zelf rijden met een pedaal."

De nieuwe reeks heavy-duty trucks is het resultaat van voortdurende finetuning gedurende meer dan tien jaar. We hebben de verbeteringen stapsgewijs ingevoerd en de ambitie is om het meest energiezuinige voertuig voor onze klanten te maken.

Waarom een compleet brandstofbesparend pakket groter kan zijn dan de som van alle onderdelen

Andere verbeteringen aan de nieuwe heavy-duty truckrange, zijn geventileerde remblokken, die energie kunnen besparen door de wrijving op de schijfremmen tijdens het remmen te verminderen. De overdrive I-Shift versnellingsbak is bijgewerkt met een nieuwe productietechniek, terwijl er materiaalveranderingen zijn aangebracht aan de assen - beide dragen bij aan een verbeterde energiezuinigheid.


Het grootste potentieel voor brandstofbesparing van al deze updates en functies is echter wanneer ze in één pakket worden gecombineerd. Het is ook belangrijk om deze te combineren met traditionele brandstofbesparende maatregelen, zoals spoilers, spatborden, dak- en zijwindgeleiders, stroomlijnkappen en wieldoppen, die speciaal ontworpen zijn voor het beoogde gebruik. 


Daarnaast biedt Volvo Trucks ook een oplossing die de hoogte van het chassis automatisch kan verlagen bij snelheden boven 60 km/u, voor een verdere verbetering van de aerodynamica. Elk van deze voorzieningen levert niet alleen een eigen bijdrage aan brandstofbesparing, maar helpt ook de brandstofbesparende eigenschappen van de andere systemen en opties te versterken.


"Het is een kwestie van 1 + 1 = 3", zegt Anders. "Als de aerodynamica aan de voorkant van het voertuig wordt optimaliseert, vergroot dit ook de aerodynamische voordelen van verbeteringen aan de achterkant - en omgekeerd. En een meer aerodynamische vrachtwagen heeft een veel betere vrije traagheid dan een vrachtwagen met een hogere luchtweerstand, dus de voordelen van een systeem als I-See worden vermenigvuldigd."


*I-See is momenteel alleen beschikbaar voor voertuigen die op diesel rijden, maar zal op termijn ook beschikbaar worden gemaakt voor trucks op (Bio-)LNG of elektrische aandrijflijnen.

De I-See-functie is doorontwikkeld en nu van toepassing op zowel de kromming van de weg als de topografie, waardoor chauffeurs efficiënter kunnen rijden op zowel heuvelachtige als bochtige wegen.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release