In de transportsector wordt connectiviteit steeds belangrijker voor het naleven van wetgeving en het verbeteren van bedrijfsefficiëntie. Digitale diensten zorgen voor een revolutie door realtime gegevens te leveren, wat de efficiëntie, veiligheid en service verbetert. Volvo Trucks heeft hiervoor een eigen digitaal klantenportaal, Volvo Connect. Experts van Volvo Trucks Nederland leggen hieronder uit wat de services voor u kunnen betekenen.
“Het biedt een volledig overzicht van de belangrijkste voertuiginformatie en geeft toegang tot handige functies die helpen om het wagenpark efficiënt te beheren, waar en wanneer u dat nodig heeft”, zegt Raymond Wittenberg, productmanager services. “De standaard en betaalde services maken uw transportonderneming efficiënter en winstgevender en helpen u te voldoen aan wet- en regelgeving.”
Volvo Connect biedt tools en rapporten om de prestaties van elektrische vrachtwagens te monitoren en te optimaliseren. Via het platform zijn bijvoorbeeld het energieverbruik, het accuniveau en de locatie van het voertuig realtime te volgen.
Romy Richter, business development manager, legt uit: “Ons doel is om transportmanagers de middelen te geven die ze nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen over hun vloot. Met Volvo Connect hebben zij eenvoudig inzicht in onderhoudsschema’s, werkplaatshistorie en voertuigprestaties.”
De services van Volvo Connect kunnen ook helpen bij het verbeteren van de energie-efficiëntie van elektrische vrachtwagens. Overzichtelijke rapporten helpen transportmanagers om de rijstijl van chauffeurs en het energieverbruik van hun elektrische vrachtwagens te monitoren. Door gedetailleerde informatie over het energieverbruik te verstrekken, kunnen strategieën worden ontwikkeld om het gebruik van energie te optimaliseren en zo kosten te besparen.
“We weten dat duurzaamheid een belangrijke prioriteit is voor onze klanten”, zegt Romy. “Daarom bieden we ook een service die de CO2-uitstoot van vrachtwagens monitort. Dit helpt om inzicht te krijgen in het verbruik en de emissies van het wagenpark, wat kan bijdragen aan het behalen van gestelde doelstellingen om de CO2-uitstoot te reduceren.”
Een middelgroot logistiek bedrijf heeft ontdekt dat de tools en rapporten van Volvo Connect hen in staat stellen om routes efficiënter te plannen en energie te besparen. “We hebben onze CO2-uitstoot aanzienlijk verminderd en onze operationele kosten verlaagd”, zegt de wagenparkbeheerder van het bedrijf. “Volvo Connect heeft ons de middelen gegeven om weloverwogen beslissingen te nemen over onze vloot en onze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.”
Een van de grootste uitdagingen voor elektrische vrachtwagens is het plannen van routes en het vinden van laadlocaties. Volvo Connect biedt een truck-specifieke routeplanner die rekening houdt met de actieradius van elektrische vrachtwagen en geschikte laadstations. “Dit maakt het mogelijk om oplaadplannen maken, laadsessies te beheren en hierover te rapporteren. De routeplanner helpt transportmanagers zo om efficiëntie te maximaliseren en stilstand te minimaliseren”, zegt Raymond.
Het platform biedt ook functies om chauffeurs op te volgen in zowel rijstijl en energieverbruik, als met betrekking tot hun rij-, rust- en arbeidstijden. Dit zorgt voor een energiezuinig en veilig rijgedrag en helpt overtredingen te voorkomen.
“Met de Volvo Connect-app kunnen transportmanagers de prestaties van hun chauffeurs realtime monitoren, hen ondersteunen om zuinig en veilig te rijden en hen helpen bij naleving van hun rij- en rusttijden”, vertelt Romy. “Chauffeurs zien hun eigen rijprestatie en rij- en rusttijden in de app.
Daarnaast is er een app beschikbaar om op gestructureerde en eenvoudige wijze dagelijkse voertuigcontrole uit te voeren. Verslaglegging hiervan, inclusief de aantekeningen van de chauffeur, zijn beschikbaar in Volvo Connect.”
Naast de services in een desktopomgeving, zijn er ook speciale smartphoneapps gekoppeld aan Volvo Connect. Daarmee kan een elektrische vrachtwagen bijvoorbeeld gepreconditioneerd worden om de range te vergroten en om comfortabel weg te rijden, worden notificaties van alarmen en laadgebeurtenissen getoond en is het dashboard op afstand inzichtelijk.
Ook zijn in de Truck Charging App laadlocaties te vinden en kan een laadsessie bij Volvo-partnerlocaties via de smartphone gestart worden.
Volvo Trucks biedt voor elektrische vrachtwagens het meest uitgebreide servicecontract aan: het (Flexi-)Gold Contract. Dit servicecontract is ontworpen om transportbedrijven volledig te ontzorgen en hen in staat te stellen zorgeloos te rijden met hun nieuwe technologie.
“Het (Flexi-)Gold Contract dekt alle aspecten van de elektrische aandrijflijn, inclusief de elektromotor en het energieopslagsysteem”, zegt Randy van Haperen, manager Service Center bij Volvo Trucks. Dit betekent dat eventuele reparaties en vervangingen van onderdelen, zoals van de 600V tractie-accu’s, volledig gedekt zijn. Hierdoor kunnen transportmanagers eenvoudig budgetteren zonder zich zorgen te maken over onverwachte kosten.”
Belangrijke onderdelen van het (Flexi-)Gold Contract zijn Battery Pack Monitoring en Real Time Monitoring. Door 24/7 real-time data te verzamelen en te analyseren, is daarmee precies bekend hoeveel stroom een vrachtwagen verbruikt heeft en wat de gezondheids- en laadstatussen van het accupakket zijn om het juiste moment te kunnen bepalen voor het vervangen van de 600V tractie-accu(‘s).
“Voor iedere truck geldt een ander energieverbruik in kWh/km. Daar houden we rekening mee. Als de in het servicecontract vastgelegde minimaal bruikbare energie van een accupakket dreigt te worden bereikt, nemen wij proactief contact op om een werkplaatsbezoek in te plannen”, legt businessanalist Justin Keijzer uit. “Dit zorgt ervoor dat het accupakket van uw voertuigen altijd in optimale conditie zijn en u uit kunt gaan van een minimaal energieniveau voor het inplannen van uw specifieke routes.”
Daarnaast worden met Real Time Monitoring vitale componenten van de truck 24/7 op afstand via de telematica- en diagnosesystemen gemonitord. “Hiermee kan degradatie en uitval van deze componenten worden voorspeld. Als mogelijke uitval van deze componenten wordt geconstateerd, dan nemen wij ook dan proactief contact op om een werkplaatsbezoek in te plannen. Dit zorgt ervoor dat het voertuig in optimale conditie is en ongeplande stilstand omgezet kan worden in een geplande afspraak voor een preventieve reparatie”, aldus Justin.
Het servicecontract omvat ook preventief onderhoud afgestemd op het daadwerkelijke gebruik van de vrachtwagen. Met Connected Service Planning wordt data met betrekking tot de werkelijke inzit en slijtage van geselecteerde componenten verstuurd, zodat de Volvo Trucks-dealer het onderhoudsschema waar nodig kan aanpassen en indien nodig onderdelen van de geselecteerde componenten preventief vervangen tijdens het onderhoud.
Dit resulteert in maximale inzetbaarheid van het voertuig. “Onze goed opgeleide technici gebruiken uitsluitend originele Volvo-onderdelen en zijn gecertificeerd om met hoogspanningstoepassingen te werken”, zegt Randy. “Dit garandeert dat alle reparaties correct en veilig worden uitgevoerd.”
Een groot transportbedrijf in Nederland heeft onlangs geïnvesteerd in meerdere elektrische vrachtwagens en gekozen voor het (Flexi-)Gold Servicecontract van Volvo Trucks. “Dankzij het contract kunnen we zorgeloos rijden en weten we dat onze voertuigen altijd in topconditie zijn”, zegt de directeur van het bedrijf. “De realtime monitoring en proactieve onderhoudsaanpak hebben ons geholpen om onverwachte kosten te minimaliseren en de uptime van onze vloot te maximaliseren.”
De overgang naar elektrische vrachtwagens brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, maar met de juiste connected services en onderhoudscontracten kunnen transportbedrijven deze uitdagingen met vertrouwen aangaan.
Volvo Connect en het (Flexi-)Gold Servicecontract bieden uitgebreide ondersteuning om de prestaties, efficiëntie en duurzaamheid van elektrische vrachtwagens te optimaliseren. De investering in deze services neemt een zorg weg, waardoor u zich kunt richten op het runnen van uw bedrijf, wetende dat de vloot altijd in topconditie is.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door TTM.nl in editie #1 2025.