Met de aankondiging van de introductie van Volvo Trucks’ nieuwe elektrische truck voor de lange afstand springt één detail direct in het oog: een compacte, gestuurde naloopas achter de aandrijfas. Deze innovatieve oplossing maakt het mogelijk om een elektrische trekker te ontwikkelen die niet alleen een actieradius tot 600 km haalt, maar ook een hoger laadvermogen biedt [1].
Traditioneel zijn 4x2-trekkers gevoeliger voor overbelading op de achteras en de koppelschotel. Er wordt streng gecontroleerd op de maximale aslast van 11,5 ton, vanwege verhoogde wegslijtage bij overbelading per as. Elektrische vrachtwagens kennen door de accu's een hoger eigengewicht, wat een goede gewichtsverdeling extra complex maakt.
Het toepassen van een e-as in Volvo's nieuwste elektrische truck - die in 2026 op de markt komt - zorgt ervoor dat er ruimte in het chassis vrijkomt om tot acht accupakketten te installeren. Dat levert een actieradius tot wel 600 km op.
Maar bij veel elektrische 4x2-trekkers zorgen extra accu's voor een hoger gewicht en dus een lager laadvermogen. Ook deellading kan voor problemen zorgen. Zelfs als een volledig beladen 4x2-trekker binnen de wettelijke limieten blijft, kan het zwaartepunt tijdens het lossen en herverdelen van de vracht naar de aandrijfas verschuiven. Er is daarbij een kans dat de maximale achterasdruk wordt overschreden. Dit vraagt om frequente herverdeling van de lading, of acceptatie van een nog lager laadvermogen.
In gevallen waarbij er geen invloed is op de verdeling van de lading, zoals bijvoorbeeld bij tankwagens, betekent dit dat er fors ingelevert wordt op het totale laadvermogen om binnen de maximaal toegestande achterasdruk te blijven. Hierdoor moeten transporteurs die willen overstappen op elektrische vrachtwagens vaak kiezen tussen actieradius of laadvermogen – een compromis dat Volvo Trucks wilde voorkomen met de toevoeging van de lichtgewicht, gestuurde naloopas.
Net als de extra as op een conventionele 6x2-dieseltruck, ontlast de kleine naloopas het gewicht op de aandrijfas en de koppelschotel. Overbelasting van de trekas kan hierdoor worden voorkomen. Bovendien is deze extra as circa 300 kg lichter dan een conventionele sleepas, wat direct een extra laadvermogen oplevert ten opzichte van een vaste 6x2-configuratie.
Daarnaast biedt de lichtgewicht as meer flexibiliteit in gewichtsverdeling. Het laadvermogen blijft gelijk, ongeacht de positie van de lading, waardoor chauffeurs dezelfde vrijheid hebben bij het laden en lossen van de vracht als bij een dieselvrachtwagen.
Hoewel de toevoeging van een lichte naloopas technisch gezien een 6x2-asconfiguratie oplevert, behoudt de truck dezelfde functionaliteit en voordelen als een 4x2-trekker. Zo kan de truck dankzij de kleinere diameter van de wielen van de sleepas standaardtrailers gebruiken.
De lichte sleepas is beschikbaar in vaste en stuurbare uitvoering. Met een stuurbare naloopas behoudt het model met acht accupakketten dezelfde draaicirkel als een conventionele 4x2-trekker voor lange afstanden, terwijl het kortere model met zes accu's zelfs een verbeterde draaicirkel biedt – wat zorgt voor extra wendbaarheid en flexibiliteit.
Kortom: de lichtgewicht extra as maakt het mogelijk om een elektrische truck te ontwikkelen die zowel de vereiste actieradius als het laadvermogen levert voor langeafstandstransport.
[1] Het exacte laadvermogen is afhankelijk van lokale regelgeving voor het maximaal toegestane totaalgewicht (GCW). In markten waar het maximale GCW 42 ton bedraagt (40 ton plus 2 ton extra voor emissievrije voertuigen), kan een Volvo FH Aero Electric met standaard ISO-trailer tot 22 ton laden. Bij een maximaal GCW van 46 ton loopt het laadvermogen op tot 26 ton. In markten waar het toegestane GCW 48 ton of meer is, kan het laadvermogen zelfs oplopen tot 28 ton.