We weten allemaal dat een van de grootste obstakels om zuinig te rijden in steden de noodzaak is om af en toe te remmen. Dit is vermoeiend en niet erg zuinig, maar onvermijdelijk. Het beste wat u dus kunt doen, is een goede remstrategie bedenken. Wat volgt zijn vijf tips aan de hand van voorbeelden uit de meest voorkomende situaties die een chauffeur tegenkomt tijdens het rijden in een stad. De tips worden ondersteund door videovoorbeelden die zowel de optimale (gemarkeerd met groen) als de niet-optimale (gemarkeerd met een geel kruis) manier van rijden laten zien.
De zuinigste manier om een verkeerslicht te passeren, is natuurlijk zonder te remmen. Maar dat is niet altijd mogelijk. Dus als er de verleiding is om te versnellen om door groen te kunnen rijden, denk dan opnieuw aan uw doel: brandstof besparen. Waarom? Als u accelereert en het verkeerslicht springt op rood, heeft u zojuist meer brandstof ingespoten om de snelheid te verhogen, maar bent u alsnog alles kwijt door hard te remmen. In plaats daarvan kunt u beter een constante snelheid aanhouden en controleren of er meer verkeerslichten voor u zijn of dat er iets anders is dat u kan vertragen, zoals voetgangers of tegenliggers. Als u denkt dat u moet remmen, doe dit dan zo vroeg mogelijk en rek het over een lange afstand. De beste manier om uw remkracht aan te passen, is door het rempedaal te gebruiken en brake blending actief te hebben (de motorrem dus in stand 'A').
Door uw remprestaties te optimaliseren, komt u sneller in een soort bewegende rij te staan. Zo rijden voelt misschien wat traag, maar dat is het niet; het verkeer rijdt altijd in een door de verkeerslichten bepaald tempo en vroeg remmen leidt niet tot een verschil in gemiddelde snelheid.
De rotonde is de perfecte plek om brandstof te besparen. Weer gaat het om anticiperen en genoeg tijd hebben om te observeren en te reageren. Tijdens mijn trainingen raad ik chauffeurs altijd aan om bij het naderen van een rotonde minimaal 20 meter stapvoets te rijden. Dit geeft u extra tijd om te observeren wat er gebeurt en wanneer het uw beurt is om de rotonde op te rijden. Als u te snel bent, verliest u kostbare tijd om te observeren en te reageren, waardoor u mogelijk tot stilstand komt.
Daarnaast is mijn advies om vóór een rotonde te remmen - niet erin. Hierdoor kunt u de snelheid in bochten aanpassen met het gaspedaal en niet met het rempedaal. Het helpt de I-Shift ook om hogere versnellingen vast te houden en u zult sneller de rotonde verlaten zonder al te veel schakelen.
Een bocht naar links maken is vrij eenvoudig, maar met een paar simpele trucs kunt u zowel brandstof als tijd besparen. Wat belangrijk is, is dat u zich volledig op de weg concentreert en afleiding zoals van mobiele telefoons tot een minimum beperkt. Dit is uiteraard belangrijk in elke rijsituatie, maar vooral wanneer u links of rechts afslaat, aangezien u zowel op de voertuigen voor u als op het tegemoetkomende verkeer moet letten. Een ander belangrijk punt is snelheidsbeheer; door langzamer te rijden als u de kruising nadert en anderen (vooral andere vrachtwagens) voorbij te laten gaan, wordt de weg vrijgemaakt en krijgt u een beter zicht op wat er gebeurt. Zodra iedereen de kruising heeft verlaten, kunt u zich concentreren op het tegemoetkomende verkeer en de bocht maken zonder te stoppen. Door te vertragen, krijgt u ook een beter gevoel voor de snelheid van het tegemoetkomende verkeer en kunt u beter het ideale moment bepalen om over te steken.
Net als bij de bocht naar links, gaat het bij het maken van een goede en brandstofefficiënte bocht naar rechts om focus en vertraging. Dit is vooral belangrijk in steden waar u het risico loopt voetgangers en fietsers in de dode hoek van de vrachtwagen niet te zien. Als u sms't of aan de telefoon bent, is de kans groot dat u niet voldoende op uw spiegels let. Als u een bocht naar rechts nadert, pas uw snelheid dan aan zodat deze overeenkomt met de snelheid van fietsers. Houd de fietsers voor u en let goed op de spiegels zodat niemand in de dode hoek terechtkomt zonder dat u het weet. Laat de fietsers passeren en als het uw tijd is om de bocht te nemen, kunt u dat doen zonder abrupte stops (en dus zuiniger).
Bij druk verkeer is meegaan met de stroom het belangrijkste. Waarom? Als u blijft remmen, verspilt u brandstof die zojuist is ingespoten. Dus de vraag is: hoe voorkomt u remmen? Houd er allereerst rekening mee dat remmen op de motor ook als remmen telt. Om dit te minimaliseren, zet u de hulprem in stand A en past u uw snelheid aan met alleen het gaspedaal. Als u het rempedaal toch moet gebruiken, probeer het dan over een grote afstand te spreiden. Adaptive Cruise Control is een geweldig hulpmiddel, maar onthoud dat als het voertuig voor u heel dichtbij is, de ACC constant zal remmen. Laat dus voldoende ruimte over voor het systeem om de snelheid aan te passen en alleen in kritieke situaties te remmen. Ik zie veel chauffeurs die geen afstand houden omdat ze denken dat iemand anders voor hen zal afsnijden en vertragen. Maar het feit is dat als u in files rijdt, u vrijwel met de stroom meegaat en dat mensen die van rijstrook wisselen niet echt invloed hebben op de snelheid van die stroom. Als u het gat dicht, zult u meer moeten remmen doordat uw voorligger reageert op degenen die voor hem van rijstrook wisselen.
Uw remweg plannen, vertragen en verlengen - dat is de kern van het spel om zo zuinig mogelijk te rijden in steden. Door op te letten en te anticiperen, heeft u volledige controle over het remvermogen. Dit is zo belangrijk omdat hard remmen - of het nu gaat om bedrijfsremmen, motorrem of retarder – dé manier is om energie en brandstof te verspillen. Dus vermijd het koste wat het kost.