Trucks

De invloed van een dakspoiler, zijfenders en chassisskirts op uw brandstofverbruik

| Leestijd: 2 min | Leestijd: 2 min
Wanneer u op zoek bent naar een brandstofefficiënte specificatie van uw truck, kan het verstandig zijn om het toevoegen van dakspoilers, zijfenders en chassisskirts te overwegen. Deze kunnen namelijk een positieve invloed hebben op het brandstofverbruik van uw truck.
Dakspoilers, zijfenders en chassisskirts hebben invloed op het brandstofverbruik van uw truck.
Deze cijfers gelden voor een kruissnelheid van 85 km/u. Bij een snelheid lager dan 60 km/u zijn de verschillen verwaarloosbaar, aangezien de luchtweerstand veel lager is dan de rolweerstand.

Dakspoiler

Op hoge snelheden kan een dakspoiler gemakkelijk tot 5% brandstof besparen. Er zijn echter veel variaties mogelijk, met name wat betreft de cabinehoogte ten opzichte van de trailer.

De dakspoilers zijn vast of verstelbaar, afhankelijk van de voertuighoogte, chassishoogte en bandenmaat. Tests tonen aan dat wanneer een dakspoiler 5 cm te laag of 10 cm te hoog wordt gemonteerd, de potentiële besparing 1% minder wordt. Een goede reden dus om spoilers af fabriek te laten monteren.

Het potentieel is:

-5% voor slaapcabine (SLP)
-4% voor hoge slaapcabine (HSLP)
-2% voor extra hoge slaapcabine (XHSL)


Zijfenders en chassisskirts

Zijfenders op trekkers kunnen een brandstofbesparing tot 1% opleveren en zijn erg belangrijk wanneer de truck veelvuldig op hoge snelheid rijdt.

Dit geldt voor een kruissnelheid van 85 km/u. Bij een snelheid lager dan 60 km/u is het verschil verwaarloosbaar, aangezien de luchtweerstand veel lager is dan de rolweerstand.

Chassisskirts (zijskirts) verminderen het brandstofverbruik met ongeveer 1% bij gemiddelde voertuigsnelheden in vergelijking tot trucks zonder chassisskirts en met chassiszijkanten die niet volledig worden gebruikt door andere onderdelen.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release