Trucks

De invloed van het motorvermogen op uw brandstofverbruik

| Leestijd: 2 min | Leestijd: 2 min
Bij de specificatie van uw truck is de keuze voor het motorvermogen een belangrijke. Deze is namelijk van invloed op het uiteindelijke verbruik van uw truck. In veel toepassingen met een GCW tussen de 40 en 50 ton is een motor met 460-500 pk de meest geschikte power range voor een optimale balans tussen de prestaties van de truck en het brandstofverbruik. Voor veeleisende toepassingen, zoals een heuvel- of bergachtige route, hoge GCW's en veel acceleraties zal er echter meer motorvermogen vereist zijn. Om in deze toepassingen toch een hoge gemiddelde snelheid te houden, heeft u twee opties. Deze worden hieronder beschreven.
De keuze voor het motorvermogen is van invloed op uw uiteindelijke brandstofverbruik.
  1. Specificeer een langzamere achterasratio
    Een langzame achterasratio helpt u aan een hogere gemiddelde snelheid heuvelopwaarts. Het zorgt echter ook voor een suboptimaal toerental (rpm) en een hoger brandstofverbruik bij normale kruissnelheid.

  2. Kies een krachtigere motor
    Wanneer u een krachtigere motor met meer koppel kiest, blijft uw gemiddelde snelheid behouden zonder te veel terug te moeten schakelen naar minder zuinige versnellingen. Bovendien behoudt u hiermee het juiste toerental bij kruissnelheid. Het hogere motorvermogen heeft uiteraard wel een licht negatieve impact op het totale brandstofverbruik, maar daar staat een beter rijcomfort en een hogere snelheid tegenover.

    Een bijzondere situatie tekent zich echter af wanneer een motor met een hoger koppel voor een lager brandstofverbruik zorgt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de nieuwe D13TC-motor van Volvo Trucks, waarbij nieuwe Turbo Compound-technologie wordt gebruikt om 300 Nm meer koppel te genereren, terwijl de motor 4% brandstof bespaart t.o.v. een D13 Euro 6 Step D-motor. Door het hogere koppel bij lagere toeren kan er met snellere achterasreducties worden gereden. Wanneer de motor bovendien wordt gecombineerd met andere brandstofbesparende features, spreken we van 'I-Save' en kan tot 7% brandstof worden bespaard. In combinatie met de nieuwe Volvo FH wordt de besparing zelfs nog groter.

De D13TC-motor levert zo'n 4% brandstofbesparing op en wordt daarom aanbevolen voor langeafstandstransport

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release