Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Hoe kun je chauffeurs nog veiliger laten rijden?

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
Trucks worden steeds veiliger. Maar de chauffeur blijft in control. Toch maken chauffeurs ook fouten. Menselijk. Hoe kun je ze daarop coachen? En wat is nodig om te zorgen dat ze veiliger rijden? Met minder schades, geen stilstand, geen extra kosten en nog belangrijker geen letsel?
Hoe kun je chauffeurs nog veiliger laten rijden?

Ongevallen leveren schades op. Schades en ongevallen kosten tijd en tijd is geld. Een ongeval is daarom kostbaar. En dan hebben we het alleen nog over de financiële kant. Wanneer er persoonlijk letsel bij komt kijken, is het leed helemaal niet meer te overzien. Er is daarom veel aan gelegen ongevallen te voorkomen.

90% van de huidige verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk handelen. Ongevallen ontstaan door slecht zicht, vermoeidheid en/of afleiding. Om chauffeurs te ondersteunen en te helpen ongevallen te voorkomen, zijn verschillende actieve veiligheidssystemen op de markt gebracht. Deze zijn ruwweg onder te verdelen in de volgende categorieën:
 

  • Autonomous Emergency Braking (AEB): de zogenaamde noodremsystemen (Forward Collision Warning - FCW) die de chauffeur waarschuwen en bij geen ingrijpen de truck actief afremmen en tot stilstand brengen.
  • Lane Support Systems zoals Lane Keep Assist (LKA) en Lane Departure Warning (LDW): geven een stuurcorrectie en/of waarschuwen wanneer de chauffeur onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten.
  • Driver Monitoring Systems: waarschuwen bij vermoeidheid en afleiding.
  • Stability Control (ESC): stabiliseren de truck en aanhangwagen/oplegger in mogelijke kritieke situaties en remmen preventief af.
90% van de huidige verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk handelen.

Voor veel van deze systemen geldt echter dat ze (vanuit veiligheidsoogpunt) uitgezet kunnen worden. Dat blijkt in de praktijk dan ook regelmatig voor te komen, met helaas soms ernstige ongevallen als gevolg. Transportbedrijven hebben echter geen zicht op het in- en uitschakelen van systemen en het gebruik van de dure veiligheidssystemen waarin zij hebben geïnvesteerd. Doen zij hun werk? En helpen ze de chauffeur daadwerkelijk om schades en ongevallen te voorkomen?

Coaching kan een grote bijdrage leveren aan het bewuster omgaan met veiligheidssystemen en het vergroten van een veiliger rijgedrag. Maar voor coaching is inzicht nodig in gedrag. Door inzicht te hebben in bijvoorbeeld het aantal veiligheidsingrepen bij chauffeurs kan gerichter ondersteuning worden geboden. Chauffeurs kunnen zo worden geholpen bij het voorkomen van schades en ongevallen.

Wat zijn de voordelen van het hebben van inzicht in veilig rijgedrag?
 

  • Vermoeidheid signaleren en aanpakken
  • Uitschakelen van kostbare veiligheidssystemen voorkomen
  • Coachen op veilig rijgedrag
  • ROI op veiligheidssystemen
  • Uptime vergroten, want minder schades en dus minder stilstand
  • Veiligheidsimago verbeteren
  • Differentiatie/meerwaarde aantonen naar opdrachtgevers
  • Persoonlijke veiligheid chauffeurs verbeteren
  • Veiligheid medeweggebruikers verbeteren