Trucks

De invloed van de versnellingsbak op uw brandstofverbruik

| Leestijd: 2 min | Leestijd: 2 min
De meeste fabrikanten bieden tegenwoordig enkel nog automatische versnellingsbakken. Desondanks kan de ene speficatie van de versnellingsbak een ander brandstofverbruik met zich meebrengen dan de andere.
De specificatie van de versnellingsbak is van invloed op uw uiteindelijke brandstofverbruik.

Vind de versnellingsbak die bij uw situatie past

Een standaard automatische versnellingsbak die geoptimaliseerd is voor de lange afstand en Predictive Cruise Control-functionaliteiten biedt, is geschikt voor de meeste opdrachten in het internationaal transport. Versnellingsbakken om te overwegen zijn overdrive-versnellingsbakken (voor zwaardere ladingen of heuvelachtige routes) en versnellingsbakken met kruipversnellingen (voor makkelijk wegrijden met extreem zware ladingen en voor manoeuvreren met lage snelheden).

Het kiezen voor een automatische versnellingsbak, gecombineerd met een gemiddelde chauffeur, kan u tot 3% brandstof besparen.
 

Overdrive

Er zijn veel manieren om de aandrijfratio's van een truck te specificeren, van band- en wielmaat tot achteras en versnellingsbak. Overdrive is een andere optie. Het is nooit een zaak van beter of slechter, maar wat geschikt is voor die specifieke toepassing. Overdrive heeft bijvoorbeeld de voorkeur in heuvelachtig terrein of een hoog GCW, terwijl een direct drive de voorkeur heeft op voornamelijk vlakke wegen. Uiteraard dient alles te worden gekoppeld met de juiste achteras.

I-Shift Dual Clutch

I-Shift Dual Clutch is Volvo Trucks' automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Door de dubbele koppeling kan men schakelen zonder koppelonderbreking in de aandrijflijn. Het resultaat is dus sneller en soepeler/vloeiender schakelen. I-Shift Dual Clutch wordt veel ingezet voor tank- en veetransport, en voor toepassingen waarbij een hoge gemiddelde snelheid nodig is.

I-Shift Dual Clutch is alleen beschikbaar als overdrive. De schakelstrategie voor een versnellingsbak met dubbele koppeling is speciaal ontworpen voor de best mogelijke schakelervaring en een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Dit kan betekenen dat onder bepaalde omstandigheden de versnellingskeuze en het aantal keer schakelen kan verschillen ten opzichte van andere I-Shift-versnellingsbakken. Zoals bij veel versnellingsbakken met overdrive zal er vaker worden geschakeld tussen de twee hoogste versnellingen. Dit garandeert betere prestaties en geen vermogensverlies bij het omhoog rijden van hellingen, een situatie waarin elke keer schakelen normaliter een dynamiek- en snelheidsverlies betekent.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release