Trucks

“Sommige chauffeurs slagen erin om 40% brandstof te besparen”

Willem-Jan Majoor traint al bijna 30 jaar vrachtwagenchauffeurs. Of het nu om nieuwkomers gaat of doorgewinterde professionals met tientallen jaren ervaring, allemaal hebben ze wel iets opgestoken van zijn praktijktrainingen.
Willem-Jan Majoor traint al bijna 30 jaar vrachtwagenchauffeurs

Hoeveel invloed heeft de chauffeur op het brandstofverbruik van een truck?
De chauffeur heeft een enorme invloed: in feite zijn zij de allerbelangrijkste factor. Het verschil tussen een goed getrainde chauffeur en een gemiddelde chauffeur kan wel 10% bedragen. Maar er zijn chauffeurs die erin slagen om wel 40% brandstof te besparen. Ook al bespaar je maar weinig. Gezien het grote aantal kilometers dat een truck per jaar aflegt, gaat het al snel om een grote hoeveelheid brandstof.

Hoe kan een chauffeursopleiding daarbij helpen?
We beginnen met een analyse van de rijstijl en –technieken van de individuele chauffeur, en meten dit te samen met het brandstofverbruik in de verschillende stadia. Hierbij houden we rekening met de omstandigheden en het type transport waarin de chauffeur werkzaam is. Op basis van deze analyse geven we de gebieden aan waar de chauffeur nog kan verbeteren. Misschien laten ze de motor bijvoorbeeld teveel stationair draaien of schakelen laten ze de truck onnodig veel schakelen. We zetten vervolgens een trainingsprogramma op dat is gericht op de belangrijkste punten.

Maken chauffeurs zich zorgen over het effect van zuinig rijden op hun productiviteit?
Ja, vooral chauffeurs die vaak haast hebben. In Nederland zijn er bijvoorbeeld veel chauffeurs die bloemen vervoeren en die zich moeten houden aan een strak schema. Maar we kunnen ze juist helpen om productiever te worden als we laten zien hoe ze hun gemiddelde snelheid kunnen verhogen. Het gaat met name om het interpreteren van en het anticiperen op het verkeer. En soms moet je gewoon rustig blijven. Op die manier worden zowel tijd als geld bespaard.

Kunnen ook ervaren chauffeurs wat leren van de training?
Jazeker. Ik kom chauffeurs tegen met meer dan 30-40 jaar ervaring die denken dat ik ze niets meer kan leren. Maar de trucks zijn in de loop der tijd sterk veranderd. Ze krijgen nieuwe functies en technologieën en je moet weten hoe je ze correct gebruikt om optimaal van de voordelen te profiteren.

Dus chauffeurstraining is een doorlopend proces?
Het is belangrijk om regelmatig te trainen en dit structureel op te volgen zodat het brandstofverbruik duurzaam is verlaagd.het gewenste niveau bereikt. Als je stopt met de training, bestaat altijd het risico dat chauffeurs terugvallen in hun oude gewoontes. Daarom en omdat de trucks steeds veranderen, raad ik aan om elke paar jaar een opfriscursus te volgen. Ook is het belangrijk om in de tussentijd de rijtechnieken in de gaten te houden.

Wat zijn de gewoontes waarin de chauffeurs gemakkelijk terugvallen?
Remmen in de bocht is een veelvoorkomend probleem. We proberen de chauffeurs te leren om met de juiste snelheid een bocht of een rotonde te nemen. Veel chauffeurs vallen echter weer terug in hun gewoonte om in de bocht te remmen. Daarmee wordt niet alleen brandstof verspild, maar slijten ook remmen en banden sneller.

Zijn er voordelen aan een training door de fabrikant in plaats van door een derde partij?
Wijkennen de Volvo trucks het beste en zijn in staat dit door te vertalen naar voordelen voor chauffeur en eigenaar. Wij krijgen de beste training en ondersteuning rechtstreeks van Volvo Trucks en we weten precies hoe we de voertuigen en voorzieningen optimaal kunnen inzetten.

Levert een chauffeurstraining naast een lager brandstofverbruik nog meer voordelen op?
Absoluut. Veel van de technieken die wij aanleren, leiden tot veiliger rijden omdat chauffeurs beter anticiperen en zich meer bewust zijn van hun rijgedrag. Een ander voordeel is minder slijtage aan het voertuig omdat we de chauffeurs leren om minder te remmen. Vaak kun je al aan de banden zien dat een chauffeur een slechte rijtechniek heeft. En tot slot kan de productiviteit ook toenemen, omdat het doel een hogere gemiddelde snelheid is.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release