Trucks

Chauffeur Jan Koppes (Jos Verberk) over LNG: “Het is stiller, schoner en heeft genoeg power voor ons zware werk”

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Jos Verberk uit Oploo is actief in het agrarisch transport met tank- en moving floor trailers. Van de negen Volvo-trucks die het bedrijf dagelijks inzet, rijden er inmiddels drie op LNG. BIG Truck reed een dag mee met chauffeur Jan Koppes met één van de LNG-trucks voor een rit naar België en Duitsland.

Jan Koppes werkt al ruim 13 jaar voor Jos Verberk Agrarisch Transport uit Oploo. Dat bevalt hem uitstekend. “Het is mooi vast werk en we hebben hier perfect materiaal om mee te werken. Er is totaal niet bezuinigd op de uitrusting van de trucks en we hebben altijd keurig materiaal.” Zijn dagelijkse ritten gaan door heel Nederland en België met regelmatig ook uitstapjes over de Duitse grens. Gemiddeld blijft Jan een nachtje in de week van huis maar meestal komt hij ‘s avonds gewoon thuis. “Het is maar net hoe het loopt met de planning. Ik heb altijd alles bij me en ik kan dus altijd over blijven staan als dat beter uit komt.”

Rijden op eigen lading

Regelmatig lost Jan lectine olie mengsel bij een vergistingsinstallatie vlak over de Belgische grens. “Wij rijden heel veel naar vergisters in Nederland en België. Daar worden allerlei agrarische reststromen vergist tot er een gas ontstaat wat gebruikt wordt voor allerlei doeleinden. Je kunt er bijvoorbeeld stroom mee opwekken, maar je kunt het ook toepassen voor de verwarming van huizen of bedrijven. Daarmee is het een heel duurzame vorm van energie opwekken door restmateriaal te vergisten.” De duurzame Volvo LNG past dan ook helemaal in het plaatje, want ook die brandstof is een stap naar een duurzamere wereld. Bovendien wordt er van steeds meer bio-gas ook bio-LNG gemaakt. Zo zou Jos Verberk uiteindelijk kunnen rijden op zijn eigen lading.

Tankstops zorgvuldig plannen

Jan kreeg zijn nieuwe Volvo LNG vorig jaar. Hij reed op dat moment met een FH 500 en zijn werkgever vroeg hem of hij ook op een LNG-truck wilde rijden. “Ik vond die FH 500 een fijne auto maar ik zag de LNG-truck ook wel zitten. Er reed er één in onze vloot en er kwamen er toen twee bij, waaronder deze. En natuurlijk waren er wat vooroordelen over het tanken van LNG, maar uiteindelijk beslist mijn werkgever. Ik moet eerlijk zeggen dat het even wennen was in het begin. Vooral het tanken is anders, maar dat went snel. Verder moet je er voor zorgen dat je niet zonder brandstof komt te zitten want dan heb je een probleem. Het zorgvuldig plannen van tankstops is dan ook iets wat je moet leren met een LNG-truck. Verder vind ik het super rijden. Het is stiller, schoner en met deze 460 pk-trekker heb ik genoeg power voor ons zware werk. Het rijdt net zo fijn als een diesel.”

Het tanken is anders, maar dat went snel.

Het laden verloopt lekker vlot en eerlijk gezegd vinden we dat niet heel erg. Er hangt namelijk een penetrante lucht bij het recycling bedrijf. Het is niet voor niks dat Jan altijd zijn klompen op de bovenste trede laat staan. “Die lucht wil je niet in je cabine, want dat krijg je nooit weer uit je matten. En de cabine hou ik graag netjes.” In Eindhoven besluit Jan te tanken. “Ik weet precies waar ik LNG kan tanken en door dat nu te doen, weet ik zeker dat ik morgen weer goed uit kom. De Shell LNG-installatie bij truckstop Acht staat flink te blazen als Jan zijn beschermende masker op zet. Met een paar extra grote handschoenen begint hij aan de tank procedure. Eerst de aardleiding aansluiten, dan alles schoonspuiten met hoge druk en vervolgens de boel aansluiten.

Op de Shell LNG-pomp is speciaal een knop aangebracht waarmee het gas direct uit de pomp op zo laag mogelijke temperatuur getankt kan worden. Dan is de druk laag en past er meer in de tank. Dit verhoogt de actieradius en bovendien gaat het tanken sneller. Alles bij elkaar is Jan in amper tien minuten weer klaar en zit de tank vol. Goed voor op zijn minst 700 kilometer volgens Jan: “Je hoort wel chauffeurs over afstanden tot 1.000 kilometer op één tank maar die rijden vast niet met vijftig ton in de rondte. Ik blijf altijd aan de veilige kant met 700 kilometer.”

Ik vind het super rijden. Net zo fijn als een diesel.

Achtergrond Jos Verberk Agrarisch Transport

Jos Verberk Agrarisch Transport vervoert vaste- en drijfmest en allerlei organische vloeistoffen zoals lectine olie mengsel, agrarische reststromen zoals mais en andere organische producten. Een mooi voorbeeld zijn de zogenaamde uitgepakte levensmiddelen. Dat is een vloeistof die bestaat uit overschotten uit de supermarkten. Allerlei levensmiddelen zoals groenten en fruit worden geperst en vermalen totdat er een vloeistof overblijft die uitstekend verwerkt kan worden in vergistingsinstallaties. Daarmee wordt gas opgewekt waarmee stroom en warmte kan worden geproduceerd. Het transport van die stoffen wordt gedaan met tankopleggers en moving floor trailers naar klanten door heel Nederland en in België.

Ook geïnteresseerd in LNG? Bekijk ons aanbod LNG-trucks of lees meer over de voordelen van LNG.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release