Trucks

Anna Wrige Berling
2024-02-08
Leestijd: 3 min.
Veiligheid
Author
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director bij Volvo Trucks

Drie manieren om het gezichtsveld van de chauffeur en de verkeersveiligheid te verbeteren

Hoe groter het gezichtsveld van de chauffeur, hoe veiliger het is voor zowel de chauffeur als andere weggebruikers. Daarom is het maximaliseren van het zicht van de chauffeur een kerndoelstelling bij de ontwikkeling van de nieuwe vrachtautocabines van Volvo Trucks.


Het zicht van de chauffeur kan op meerdere manieren worden verbeterd, onder andere door een beter cabineontwerp, grotere ramen en visuele hulpmiddelen zoals spiegels en camera's. Actieve veiligheidssystemen en waarschuwingen spelen ook een belangrijke rol om chauffeurs te laten weten wanneer er een potentieel gevaar in de buurt van hun voertuig is.

 

Wat is het verschil tussen direct en indirect zicht? 

Direct zicht verwijst naar wat er in iemands directe zichtlijn te zien is. Indirect zicht is juist wat via andere middelen kan worden waargenomen, dus met spiegels en camera's.


"Als algemene regel geldt dat direct zicht te verkiezen is boven indirect zicht", zegt Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks. "Dit komt omdat direct zicht intuïtiever is als het gaat om waar de chauffeur moet kijken. Indirect zicht is echter ook belangrijk en kan gebieden zichtbaar maken die niet direct zichtbaar zijn. Uiteindelijk gaat het erom een optimale balans tussen de twee te vinden, om een zo breed mogelijk gezichtsveld te krijgen."

Er zit veel potentieel in camera's en ondersteuningssystemen. Ze verbeteren de zichtbaarheid en markeren risicogebieden en kunnen ook helpen om de aandacht van de chauffeur te richten op waar die het meest nodig is.

Hoe cabines met lage instap het directe zicht verbeteren

Een effectieve manier om het directe zicht van de chauffeur in stedelijke gebieden te maximaliseren, is het gebruik van een cabine met lage instap. Door de chauffeur op ooghoogte met de omgeving te brengen, is deze in een veel betere positie om voetgangers, fietsers en andere voertuigen te zien.


Volvo Trucks heeft de nieuwe Volvo FM Low Entry toegevoegd aan de reeks truckmodellen met lage instap. Omdat het een elektrisch voertuig is, kan de chauffeurspositie door het ontbreken van een dieselmotor naar beneden en naar voren worden verplaatst. Het resultaat is uitermate geschikt voor zowel stadsvervoer als regionaal transport. De Volvo FM Low Entry is ook een van de weinige voertuigen die een score van vijf sterren behaalt volgens de London Direct Vision Standard*.


Daarnaast zijn er updates aangebracht aan de Volvo FE Low Entry Cab, die nu nieuwe, slankere zijspiegels heeft die het directe zicht tot 10% verbeteren. Beide modellen kunnen ook worden uitgerust met extra portierruiten aan de passagierszijde.

Door de zijspiegels te vervangen, vergroot het Camera Monitor System het zicht langs de zijkanten van het voertuig.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van camera's om het zicht te verbeteren?

Over het algemeen kunnen camera's gebieden rond de vrachtwagen in beeld brengen die niet rechtstreeks of via spiegels zichtbaar zijn. Ook kunnen ze sommige spiegels vervangen en superieur zicht bieden. Een van de nieuwste functies van Volvo Trucks, is bijvoorbeeld het nieuwe Camera Monitor System, dat de zijspiegels op de Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX kan vervangen. Hierdoor verbetert het directe zicht op de zijkanten van het voertuig, wat gunstig is op kruispunten en rotondes.


Bovendien heeft het Camera Monitor System ook infraroodfunctie en nachtzicht, wat zorgt voor een superieure zichtbaarheid in vergelijking met conventionele spiegels wanneer u in het donker rijdt. Het kan zelfs geactiveerd worden wanneer de vrachtwagen stilstaat, wat de persoonlijke veiligheid van de chauffeur verhoogt wanneer deze 's nachts geparkeerd staat.

Door het verplaatsen van de zijspiegels stelt het Camera Monitor System Volvo Trucks ook in staat om de unieke dodehoekcamera hoger te plaatsen. Dit betekent een nog beter zicht op de passagierskant, wat van onschatbare waarde zou kunnen zijn bij het spotten van voetgangers en fietsers en het navigeren door drukke gebieden en smalle wegen.

Ondersteuningssystemen voor de chauffeur, zoals Door Opening Warning en Side Collision Avoidance Support, kunnen helpen om chauffeurs te waarschuwen voor andere weggebruikers in risicozones dichtbij de vrachtwagen.

Hoe waarschuwingssystemen bijdragen aan de veiligheid

Actieve veiligheidssystemen en waarschuwingen voor de chauffeur verbeteren niet per se het zicht, maar spelen wel een belangrijke rol bij het bewuster maken van de chauffeur van de omgeving en helpen de aandacht te vestigen op potentiële gevaren.


Zo is Door Opening Warning ontworpen om de chauffeur te waarschuwen voor passerende fietsers en voetgangers voordat deze de cabinedeuren opent. Front Short Range Assist let bij lage snelheden op voetgangers en fietsers voor de vrachtwagen en Side Collision Avoidance Support is ontworpen om andere voertuigen te detecteren bij het wisselen van rijstrook, evenals voetgangers en fietsers aan beide kanten van het voertuig.


"Als chauffeur moet je naar zoveel verschillende dingen tegelijk kijken! Het gevaar zit 'm er niet zozeer in dat de chauffeur iets niet kán zien, maar meer dat deze niet op het juiste moment in de juiste richting kijkt", aldus Anna. “Er zit veel potentieel in camera's en ondersteuningssystemen. Ze verbeteren de zichtbaarheid en markeren risicogebieden. Ook kunnen ze helpen om de aandacht van de chauffeur te richten daar waar die het meest nodig is."


*
De London Direct Vision Standard werd in 2021 ingevoerd en is van toepassing op wat een chauffeur direct vanuit de cabine kan zien (dus los van spiegels en camera's). Om in aanmerking te komen voor een vergunning om in Greater London te rijden zonder aanpassingen aan de vrachtwagen, moeten alle zware voertuigen die in London binnenkomen ten minste één ster hebben volgens de normen - wat in oktober 2024 wordt verhoogd naar drie sterren. De Volvo FM Low Entry en Volvo FE Low Entry kunnen worden gespecificeerd om een vijfsterrenclassificatie te bereiken.