Trucks

Podcast 'Towards Zero' aflevering #12: hoe verloopt een maatwerktraject van vrachtwagens voor het constructiesegment?

Volvo Trucks Nederland
2024-11-28
Leestijd: 2 min.
Maatwerk en techniek
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Specifieke toepassingen vragen om specifieke vrachtwagens. Dit speelt vooral in het constructiesegment, waar bijvoorbeeld de grond-, weg- en waterbouw onder valt, maar geldt bijvoorbeeld ook voor trucks voor afvalinzameling, betonmixers en trucks met een autolaadkraan voor andere toepassingen. 

In de podcastserie ‘Towards Zero’ van Volvo Trucks Nederland delen experts hun visie op actuele thema’s binnen het wegtransport. Elke aflevering wordt er ingezoomd op een nieuw en relevant onderwerp.


Samen gaan we onderweg naar een uitstootvrije toekomst, zonder dodelijke ongevallen in het verkeer en zonder ongeplande stilstand. Ofwel: Towards ‘Zero Emissions’, ‘Zero Accidents’ en ‘Zero Downtime’.


Aflevering #12: 'Hoe verloopt een maatwerktraject van vrachtwagens voor het constructiesegment?'

In deze aflevering bespreken we wat maatwerk voor vrachtwagens is, in het bijzonder voor de bouw. Wat komt er zoal kijken bij zo’n maatwerktraject, als er een vrachtwagen nodig is die moet voldoen aan specifieke eisen die de werkzaamheden verlangen? Met welke wet- en regelgeving hebben bedrijven binnen het bouwsegment te maken? En hoe staat het er eigenlijk voor met de energietransitie van het bouwtransport


De volgende experts komen aan het woord:

Imre Lörinc

Imre Lörinc is Construction Sales Manager bij Volvo Trucks Nederland en houdt zich onder andere bezig met alles dat voor het constructiesegment wordt verkocht. 


"Kijk naar oplossingen en naar wat je gemiddeld doet, niet naar extreme uitschieters. En vraag aan de chauffeur: wat doe je er nou eigenlijk mee? Heb je werkelijk die zware kraan nodig, of kan je eigenlijk met een lichtere kraan het meeste werk doen? Configureer een vrachtwagen die qua inzet zo efficiënt mogelijk is. Samen met de opbouwer, kunnen we zo hele mooie oplossingen realiseren. En dan is er misschien wel veel meer mogelijk is dan je denkt."


"Wat vaak wordt vergeten, is dat elektrische vrachtwagens niet alleen heel erg stil zijn, maar ook geen uitlaatgassen meer kennen. De grondwerkers die om het voertuig heen lopen, hoeven daardoor niet langer meer te schreeuwen om zich verstaanbaar te maken en ademen ook geen giftige dampen meer in."

Ron Ansink

Ron Ansink is als Sales Director verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten binnen Hyva Nederland, onderdeel van de Hyva Group - een wereldwijde leverancier van innovatieve en efficiënte transportoplossingen voor bedrijfsvoertuigen en milieudiensten.


"We hebben het over trucks waar je meer doet dan alleen rijden; het is echt een specialisme om bijvoorbeeld met een autolaadkraan te rijden en die te bedienen. Door het chauffeurstekort zien we ook een stagnatie van groei van chauffeurs en machinisten binnen dit segment, evenals maatwerkauto’s. Er wordt meer voor af-fabriek en ‘standaard’-oplossingen gekozen, omdat die voertuigen door meer personen bestuurd kunnen worden."


"Binnen dit segment zijn veel bedrijven die werk aannemen en voor wie het loont om elektrische voertuigen aan te schaffen. In de verhuur moeten daarentegen nog wel stappen gemaakt worden. Daar zien we dat klanten afwachten om stappen te zetten voor wat betreft elektrificatie van hun wagenpark."

Luister aflevering #12 nu op Spotify:

Liever luisteren op Apple Podcasts? Dat dan ook. Het hele overzicht van alle afleveringen vindt u hier.


De volgende podcastaflevering verschijnt donderdag 12 december. Daarin gaan we 'Towards Zero Emissions' en bespreken we de stand van zaken van de energietransitie binnen het wegtransport en wat we in 2025 kunnen verwachten. Altijd direct op de hoogte zijn van de nieuwste aflevering? Zet dan de meldingen aan van het podcastkanaal van Volvo Trucks Nederland in uw podcastapp.