Trucks

Doe de test: zijn elektrische vrachtwagens iets voor u?

Robert Celec
2024-12-10
Leestijd: 5 min.
Uitstoot verminderen
Author
Robert Celec
Commercial & Product Specialist Electric, Volvo Trucks

Efficiëntere accu's, een grotere actieradius, meer laadstations en strengere eisen voor emissievrije voertuigen: de industrie is volop bezig met de overgang naar elektrische vrachtwagens. Wellicht heeft u hierin ook al stappen gezet, of de opties al eens verkend. Bent u klaar om uw wagenpark te elektrificeren?

In slechts een paar jaar tijd is de actieradius van een middelzware elektrische vrachtwagen meer dan verdubbeld, van zo'n 200 km naar 450 km nu.


"Elektrische vrachtwagens kunnen al op veel meer routes en toepassingen worden ingezet dan veel mensen weten", zegt Robert Celec, Commercial & Product Specialist Electric bij Volvo Trucks. "We zien steeds vaker dat elektrische vrachtwagens worden ingezet om langere afstanden af te leggen, gedurende lange periodes te rijden en zwaardere vrachten te vervoeren."


Tegelijkertijd groeit het aantal openbare laadstations in veel landen, zijn er overheidssubsidies en prikkels om te investeren in alternatieve brandstoffen en aandrijflijnen beschikbaar, en verbetert de accutechnologie constant. Met elke vooruitgang worden elektrische vrachtwagens voor meer bedrijven haalbaar.

Doe de test:

Bent u klaar om over te stappen op elektrische vrachtwagens?

Als het antwoord 'ja' is, dan is de overstap naar elektrisch relatief eenvoudig en rechttoe rechtaan. In de nacht bijladen, zou voldoende moeten zijn voor een elektrische vrachtwagen om in stedelijke gebieden de dagelijkse werkzaamheden uit te voeren, voordat deze terugkeert naar de zaak. In de wat langere ritten op regionaal en nationaal vervoer kan tussentijds bijladen nodig zijn.


Maar zelfs als het antwoord 'nee' is, kan het nog steeds mogelijk zijn om een elektrische vrachtwagen te gebruiken, mits er een mogelijkheid voor onderweg opladen kan worden ingelast in de routeplanning. Zo kan de truck bijvoorbeeld tijdens de pauze van de chauffeur 45 minuten worden bijgeladen, wat, afhankelijk van het beschikbare laadvermogen, voldoende kan zijn om de actieradius van een elektrische vrachtwagen te verlengen tot 500-600 kilometer per dag.

Met een eigen laadzuil of zelfs laadplein, kunt u een voertuig volledig op het eigen terrein opladen. Als u ook de mogelijkheid heeft om zelf stroom op te wekken, bijvoorbeeld met zonnepanelen op het dak van uw pand of warehouse, en op te slaan, dan biedt dit financiële voordelen. Er zijn overigens subsidieregelingen beschikbaar om laadinfrastructuur aan te leggen.


Een mooi voorbeeld is het Zweedse bedrijf Mattson Åkeri, dat twee snelladers op het depot heeft laten installeren. Daarmee kan het bedrijf een combinatie van tot 74 ton bruto gewicht elektrisch laten rijden, gedurende maximaal twaalf uur per dag, door op te laden tijdens de pauze van chauffeur.

Het aantal openbare laadstations dat geschikt is voor zware vrachtwagens is nog steeds beperkt, maar groeit nu in veel landen snel.

Met slechts één strategisch geplaatst laadpaal kunt u de actieradius van uw vrachtwagen al aanzienlijk vergroten. Zoek naar laadpunten langs uw gebruikelijke routes en blijf op de hoogte van de lokale ontwikkelingen. U kunt bijvoorbeeld contact opnemen met uw dichtstbijzijnde Volvo Trucks-dealer voor advies en updates.

Als er geen openbare laadstations in de buurt of op de route te vinden zijn, zou op die rit(ten) dan een andere vrachtwagen ingepland kunnen worden? 


Een goede routeplanning kan niet alleen een belangrijke strategie zijn om elektrificatie mogelijk te maken, het kan ook helpen om de bedrijfsvoering efficiënter te maken.


Omdat het terugwinnen van energie op afdalingen of tijdens het remmen een effectieve manier is om de actieradius van een elektrische truck te vergroten, passen sommige bedrijven hun routes aan om zoveel mogelijk kinetische energie op te vangen. Met name in landen met heuvel- en bergachtig gebied. Dan wordt bijvoorbeeld de laatste stop boven op een heuvel gepland.


Lees meer over
route-planning of andere manieren waarop u uw bedrijf kunt aanpassen voor elektrische vrachtwagens

Het optimale moment om een elektrische vrachtwagen op te laden, is wanneer deze stilstaat - bijvoorbeeld tijdens het laden en lossen, of tijdens de verplichte pauze van de chauffeur. Als het mogelijk is om tijdens zulke stops bij te laden, kan de actieradius van een elektrische vrachtwagen worden vergroot zonder dat dit ten koste gaat van de productiviteit.


Een goede routeplanning kan hierbij helpen. Het stelt u in staat om het zo te plannen, dat een chauffeur de pauze maakt bij een laadstation. Het is ook de moeite waard om samen te werken met klanten en partners om te kunnen laden op hun locaties. 

Rijden uw vrachtwagens doorgaans vaste routes? Dan maakt dat de overstap naar elektrisch rijden makkelijker. Een vaste route biedt voorspelbaarheid en maakt het eenvoudiger om het tussentijds opladen in de route op te nemen. 


Goede voorbeelden hiervan zijn afvalinzameling en stedelijke distributie. Regionale en langeafstandsdistributie kan echter ook met elektrische vrachtwagens worden gedaan, mits er laadmomenten in te plannen zijn op de route.

Met slechts één snellader,  zoude elektrische vrachtwagens die beperkte afstanden afleggen, zoals bij mijnen, havens of bouwplaatsen, mogelijk al de hele dag door elektrisch kunnen rijden. 


Zo heeft scheepvaart- en logistiekbedrijf DFDS elektrische vrachtwagens succesvol ingezet in havens door heel Europa en breidt de onderneming het aantal elektrische vrachtwagens verder uit.

Een groeiend aantal steden en gemeenten over de hele wereld creëert emissievrije en lage-emissiezones, die dieselturcks streng zullen beperken of zelf volledig zullen verbieden.


Sommige grote steden, zoals Parijs, Athene, Madrid, Rotterdam en Stockholm, zijn van plan om al in 2025 dieselvoertuigen te verbieden in hun stadscentra. Als uw vrachtwagens in dergelijke zones rijden, kan de overstap naar elektrificatie de eenvoudigste oplossing zijn om uw bedrijf draaiende te houden.

Overheden in Europa, Noord-Amerika en Azië bieden verschillende subsidies en prikkels om het investeren in elektrische vrachtwagens aan te moedigen. In Nederland zijn er ook verschillende subsidieregelingen beschikbaar voor bijvoorbeeld de aanschaf van elektrische vrachtwagens (AanZET) en het installeren van laadinfrastructuur (SPULA en SPRILA).

Wereldwijd hebben meer dan 5.000 bedrijven zich gecommiteerd aan de wetenschappelijk onderbouwde SBTi-targets voor het verminderen van CO2-uitstoot.


Om succesvol te zijn, hebben veel van die bedrijven emissievrij transport nodig in hun toeleveringsketen. Achterhaal daarom welke doelen uw klanten zichzelf en welke doelen zij voor hun (potentiële) klanten hebben gesteld. Het kan namelijk zo zijn dat het aanbieden van transport zonder uitlaatgassen een doorslaggevende factor is om een deal te sluiten.

Waar de stroom vandaan komt die wordt gebruikt om een elektrische vrachtwagen van stroom te voorzien, is een essentieel onderdeel van de levenscyclusanalyse (LCA).


Als u toegang hebt tot hernieuwbare elektriciteit, zoals wind-, zonne- of waterkracht, kunt u de milieuvoordelen van een elektrische vrachtwagen maximaliseren tot nul well-to-wheel-emissies bieden. Veel bedrijven installeren daarom ook hun eigen zonnepanelen om goedkope, hernieuwbare energie voor hun wagenpark te garanderen.

Hoewel de aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen nog steeds hoger ligt dan die van een dieselequivalent, zouden de totale eigendomskosten (TCO) wel eens veel gunstiger kunnen uitpakken.


Als u rekening houdt met het lagere verbruik, eventuele subsidies die op de aanschaf kunnen worden ingezet en belasting- of tolvoordelen, is het heel goed mogelijk dat een elektrische vrachtwagen kosteneffectiever is dan een diesel.

Meer dan 100.000.000 elektrische kilometers ervaring

In juni 2024 werden de elektrische vrachtwagens van Volvo verkocht in 45 landen op zes continenten. Samen hebben ze intussen meer dan 100 miljoen kilometer afgelegd (cijfers gepresenteerd op de IAA Transportation in Hannover, september 2024).