Trucks

"Als je denkt dat een elektrische truck zou kunnen werken, doe het gewoon"

Volvo Trucks
2024-10-29
Leestijd: 3 min.
Uitstoot verminderen
Author
Volvo Trucks

"Binnen ons bedrijf is het terugdringen van de CO2-uitstoot echt belangrijk", zegt Stephan Rüdlinger, CEO van Raurica Wald. Voor dit hout- en bosbouwbedrijf staat duurzaamheid namelijk centraal in alles wat het doet.

Eén van de belangrijkste projecten van Raurica Wald, is het transport van gerecycled houtbiomassa naar een houtgestookte energiecentrale in Basel, Zwitserland. Die centrale produceert elektriciteit en warmte. Raurica brengt gemiddeld vier tot vijf vrachtwagenladingen per dag die kant op.


Met zo'n sterke focus op het milieu en de productie van hernieuwbare energie, was het gebruik van een elektrische Volvo-truck voor het transport van de houtsnippers een logische keuze.


"Doorslaggevend in keuze van klant voor ons als vervoerder"

Stephan benadrukt hoe het hebben van een elektrische truck in de vloot het beslissingsproces voor de klant vergemakkelijkte. "De elektrische vrachtwagen was voor de energiecentrale doorslaggevend om voor ons als vervoerder te kiezen", zegt hij. "Eén van de doelen van de aanschaf van de Volvo FH Electric, was om een concurrentievoordeel te behalen. En dat is dus gelukt."


"Voor deze klant was het CO2-neutraal transport van lokaal gewonnen materialen van groot belang. En omdat levering per trein niet mogelijk was, wilden ze dat de leveringen met een elektrische truck werden uitgevoerd. Zo kwamen wij in beeld."


"Wij zoeken altijd naar manieren om het materiaal op een zo milieuvriendelijk mogelijke manier te leveren", voegt Stephan toe. "Dat zit in ons DNA."

Het is echt fijn om in een elektrische truck te rijden. De chauffeurs geven er de voorkeur aan.

TCO vergelijkbaar, rijbeleving compleet anders

Raurica geeft aan dat de totale eigendomskosten (TCO) van de elektrische truck voor hen tot nu toe vergelijkbaar zijn met die van diesel, en de operationele kosten lager zijn. 


De rijervaring is wel echt anders. "De elektrische vrachtwagen is zoveel fijner om in te rijden", zegt Stephan. "Ik zie meerdere voordelen, maar een van de grootste is zeker de rijbeleving. De truck is krachtig, stiller en heeft minder trillingen. Het is echt prettig om ermee te rijden. De chauffeurs hadden maar kort de tijd nodig om eraan te wennen. Ze hebben nu zelfs de voorkeur voor elektrisch."


Hij geeft toe dat zijn bedrijf enkele kleine aanpassingen in de routeplanning moest doen voor een klant die wat verder weg zat. Maar ontdekte ook dat de elektrische truck voor de meeste klanten "genoeg actieradius heeft voor een dagelijkse rit, door 's nachts op te laden en indien nodig overdag snel op te laden", aldus Stephan.


Zijn advies aan andere bedrijven die overwegen een elektrische vrachtwagen aan te schaffen? "Als je denkt dat het zou kunnen werken, doe het dan gewoon."

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release