We hebben aan vier chauffeurs uit vier verschillende landen gevraagd naar hun ervaringen met elektrisch rijden. Hoewel ze alle vier toegeven dat ze in het begin wat huiverig waren, wil geen van hen ooit nog terug naar een dieseltruck. Wat heeft hen van gedachten doen veranderen?
Naam: Maati Rachidi
Woonplaats: Casalecchio, Italië
Bedrijf: Four Sustainable Logistics
Vrachtwagen: Volvo FH Electric
Rijdt vooral in: regio Bologna
Segment: regionale distributie
Aantal jaar chauffeur: 17 jaar
Waarvan elektrisch: 2 jaar
"Het rijden in een elektrische vrachtwagen is totaal anders: het rijdt stil, comfortabel en soepel. Het rijden is veel ontspannender dan in de dieseltrucks die ik voorheen reed, waardoor ik minder vermoeid ben aan het einde van de werkdag", vertelt de Italiaanse Maati.
"Ik rijd nu twee jaar elektrisch. In het begin maakte ik me zorgen over het opladen en de actieradius, maar inmiddels ken ik de truck goed. Ik houd de actieradius in de gaten op het dashboard en kan mijn dag gemakkelijk indelen. Het opladen past dan ook naadloos in mijn dagelijkse routine. Intussen voel ik mij helemaal op mijn gemak en heb ik vertrouwen in het besturen van de vrachtwagen."
“Als andere chauffeurs het zien, zijn ze verrast en nieuwsgierig; sommigen zijn zelfs jaloers, omdat er nog maar heel weinig voertuigen van dit type in Italië rijden."
“Ik raad aan om een elektrische vrachtwagen eerst uit te proberen om een goed oordeel te kunnen vormen. Als je het eenmaal hebt ervaren, wil je niet meer terug! Elektrisch rijden verandert je werkdag in positieve zin."
Naam: Henry Perea
Woonplaats: Inland Empire, Californië, VS
Bedrijf: 4Gen Logistics
Vrachtwagen: Volvo VNR Electric
Rijdt vooral in: Zuid-Californië
Segment: regionaal transport
Aantal jaar chauffeur: 10 jaar
Waarvan elektrisch: 1 jaar
“Hij is ongelooflijk stil, zonder de typische diesellucht en de rit zelf is comfortabel. Dit zorgt voor een prettige rijomgeving en -ervaring", vertelt de Amerikaanse Henry. "Klanten waarderen het ook dat hij stil is en niet de gebruikelijke geur van een dieselvrachtwagen heeft. Ze vinden het ook fijn dat het goed is voor het milieu."
"In het begin maakte ik me zorgen over het opladen en de actieradius, omdat we niet zeker wisten hoe ver we met een volle accu konden rijden. In de loop van de tijd hebben we geleerd hoe we er effectief mee om kunnen gaan. We weten nu hoe ver we kunnen rijden voordat we moeten opladen. Onze planning laten we daarop aansluiten, om ervoor te zorgen dat we voldoende actieradius hebben om onze bestemming te bereiken en zonder problemen weer terug te keren."
“We beschikken over laadpalen op onze eigen terreinen – het ene terrein heeft veertien 350 kW-laders en het andere heeft dertig 350 kW-laders. Over het algemeen integreert het opladen soepel in mijn dagelijkse routine en is het gebaseerd op mijn huidige locatie en aankomende verzendingen. Met tussentijds laden kunnen we ongeveer 12-14 uur per dag werken en tussen de 200-300 mijl (320-480 km) rijden.”
Naam: Bruno Verbeeke
Woonplaats: Gistel, België
Bedrijf: QSALT
Vrachtwagen: Volvo FM Electric
Rijgebied: overal in België
Segment: levering van zout
Aantal jaar chauffeur: 8 jaar
Waarvan elektrisch: bijna een jaar
"Met de elektrische vrachtwagens in ons wagenparkt kunnen tot wel twaalf uur lang worden ingezet. De rijervaring is geweldig! De acceleratie is subliem en doordat het elektrisch is, betekent het ook minder lawaai voor mijzelf en de omgeving", vertelt Bruno uit België.
"Aanvankelijk maakte ik mij zorgen over de actieradius voor de langere ritten die we doen. Met een volledige lading van ongeveer 14 ton kunnen die ritten 360-380 km lang zijn. Meestal kan ik opladen bij het depot van QSALT, maar voor langere ritten is het nodig om onderweg nog wat bij te laden. Hiervoor kan ik een laadstation gebruiken."
"Mensen zijn vaak geïnteresseerd als ze mijn elektrische vrachtwagen op de parkeerplaats zien. Dan stellen ze vragen over onder andere de actieradius van het voertuig. Al met al is het een prachtige, plezierige truck om mee te werken."
Naam: Roman Bína
Woonplaats: Brno, Tsjechië
Bedrijf: SAKO Brno
Vrachtwagen: Volvo FE Electric
Rijgebied: Brno
Segment: afvalinzameling
Aantal jaar chauffeur: +30 jaar
Waarvan elektrisch: 3 jaar
"De werkdag begint bij ons vroeg in de ochtend. Onze routes zijn kort, met veel stops – ongeveer 100 stops verspreid over de dag. Maar voor een elektrische vrachtwagen is dit perfect", aldus de Tsjechische Roman. "Het is niet nodig om de truck tussentijds op te laden. Ik laad hem maar één keer per dag op - als ik klaar ben met mijn werk - en dan ook nog met een AC-lader."
"Ik vind het fijn hoe stil de vrachtwagen is. Ik kan daardoor makkelijker met mijn collega's op de vuilniswagen communiceren en we hoeven niet tegen elkaar te schreeuwen. De omgeving waar we werken zal het lage geluidsniveau vast ook waarderen, zeker wanneer we de vuilnisbakken vóór zonsopgang legen. Bovendien zorgt het ontbreken van trillingen ervoor dat ik meer ontspannen ben."
"Ik had de eer om als eerste chauffeur te mogen rijden op de allereerste elektrische vuilniswagen in heel Tsjechië. Natuurlijk was ik in het begin wat ongerust over de actieradius. We hebben daarom simulatieberekeningen gemaakt van de routes die we rijden. Toen we met de elektrische truck gingen werken, ontdekte ik dat de berekeningen overeenkwamen met de werkelijkheid. Dat stelde mij gerust."
"Voor mijn werk is er bijna geen verschil in hoe ik met de elektrische vrachtwagen moet omgaan ten opzichte van een dieseltruck - ik hoef de tank niet bij te vullen; ik sluit gewoon de lader aan."