Elektrische vrachtwagens openen nieuwe mogelijkheden voor een laag geluidsniveau en nul uitlaatemissies. Een goede planning als het gaat om routes, rijtijden en oplaadmogelijkheden houden de productiviteit hoog.
Weten hoeveel energie je nodig hebt, ook wanneer en waar je een voertuig kunt opladen, zijn allemaal belangrijke overwegingen als het gaat om routeplanning. Maar met de juiste laadstrategie kan een elektrische voertuig dezelfde productiviteit hebben als een conventionele vrachtwagen.
In eerste instantie zullen de meeste elektrische trucks 's nachts moeten worden opgeladen in hun thuisdepot. Met behulp van een AC-lader (43 kW) duurt het ongeveer tien uur om de accu van leeg naar vol op te laden. Met behulp van een DC-lader (max. 250 kW) kan dit worden teruggebracht tot slechts twee uur. Als opladen met hoog vermogen wordt gebruikt, zal dit hoogstwaarschijnlijk voor korte perioden zijn om ervoor te zorgen dat u voldoende energie aan boord krijgt om uw transportopdracht te voltooien.
Daarom zijn de gemakkelijkste routes om met een elektrisch voertuig af te leggen routes die geen hoge energiebehoefte of lange afstanden vereisen.
Als een truck bijvoorbeeld regelmatig tussen twee vaste depots binnen een straal van 300 km rijdt, moet een laadstation op beide locaties voldoende zijn om 24/7 elektrisch rijden mogelijk te maken. Een soortgelijke opzet wordt momenteel door DHL uitgetest.
Als je bijvoorbeeld met vuilniswagens rijdt die slechts een paar uur per dag bij lage snelheden werken, is 's nachts opladen waarschijnlijk voldoende
Een andere mogelijkheid om de actieradius van een elektrische vrachtwagen te vergroten, is het combineren van AC- en DC-laden. Door bijvoorbeeld 's nachts gebruik te maken van AC-laden en overdag te DC-laden tijdens de pauze van de chauffeur, zou een elektrische truck grotere afstanden kunnen afleggen. Daarnaast geeft Henrik aan: "Als je in het regionaal vervoer zit, waar je langere afstanden moet afleggen, moet je misschien oplaadmogelijkheden langs je route zoeken".
Investeringen in openbare laadinfrastructuur – zowel vanuit de publieke als de private sector – zorgen dat laadinfrastructuur toeneemt. De komende jaren zullen we zien dat er meer laadpalen beschikbaar komen voor elektrische trucks. We zullen ook zien dat er meer laders worden geïnstalleerd in gebieden waar vrachtwagens vaak stilstaan, zoals bij distributiecentra en op truckstops. In juli 2021 kondigde de Volvo Group haar intentie aan om deel uit te maken van een joint venture, die als doel heeft om binnen vijf jaar minstens 1.700 oplaadpunten te installeren en te bedienen.
"Opladen op een locatie waar een elektrische truck toch moet stoppen - voor laden, lossen, verplichte rust, enzovoort - is een geweldige oplossing om het bereik te verhogen, omdat je de productiviteit en beschikbaarheid niet in gevaar brengt", zegt Henrik.
In de komende jaren, naarmate de technologie zich blijft verbeteren om sneller laden mogelijk te maken en laadstations steeds gebruikelijker worden, zal het gemakkelijker worden om laadmogelijkheden op te nemen in de routeplanning.