Veel bedrijven formuleren ambitieuze doelstellingen op het gebied van de uitstoot van broeikasgassen om bijvoorbeeld te voldoen aan het akkoord van Parijs, en elektrische trucks zijn een van de middelen om deze doelstellingen te bereiken. Deze technologie wordt ook gestimuleerd door strengere koolstofemissieregels, en de wens voor een betere luchtkwaliteit en minder lawaai, vooral in stedelijke gebieden. Een andere belangrijke stimulans is efficiënt transport. Elektrische trucks kunnen 's nachts en in de daluren leveren, en hebben toegang tot meer locaties dan hun diesel-tegenhangers, ook in gebouwen. Inkopers van transportmiddelen zijn ook een stuwende kracht, aangezien velen ambitieuze doelen hebben gesteld voor het leveren van emissievrije transporten.
De milieu-impact van een elektrische truck is erg laag als de truck in gebruik is, maar iets hoger tijdens de productie. Omdat trucks echter veel kunnen worden ingezet, is dit snel te compenseren. Het break-evenpunt van een elektrische trucks in termen van klimaatimpact kan binnen een jaar worden bereikt bij gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen of uit kernenergie. Elektrische aandrijflijnen zijn veel energiezuiniger dan dieselaandrijflijnen en produceren geen uitlaatemissies. Ze hebben de laagste impact op het milieu als ze elektriciteit uit hernieuwbare bronnen gebruiken.
Een elektrisch voertuig produceert geen uitlaatgassen en aanzienlijk minder geluid dan een voertuig met een verbrandingsmotor. Er komen echter wel emissies vrij tijdens de productie en ook van de banden, remmen, wegslijtage enzovoort tijdens het rijden.
Ja, ongeveer 90% van de milieu-impact tijdens de levenscyclus van een traditionele dieseltruck komt voort uit het gebruik. Trucks die rijden op elektriciteit uit hernieuwbare bronnen hebben een veel lagere impact. Bij Volvo spannen we ons erg in om ervoor te zorgen dat de grondstoffen op duurzame wijze worden gewonnen en dat accu's worden geproduceerd met minimale invloed op het klimaat.
We hanteren een holistische benadering van de hele levenscyclus en de toeleveringsketen, inclusief leveranciers, materialen, logistiek, productie en recycling. Dit omvat de wijze waarop de aandrijflijn en accu's worden geproduceerd, maar ook welke materialen worden gebruikt.