Hoe verhouden accu's zich tot andere brandstofbronnen, en hoe is het echt om de overstap te maken naar accu-elektrisch? Als u dieper wilt ingaan op hoe en waarom de technologie achter accu-elektrisch een goede, toekomstbestendige oplossing voor uw bedrijf kan zijn, bekijk dan hier de vragen en antwoorden.
We eisen van al onze leveranciers en van hun leveranciers dat ze onze waarden naleven met betrekking tot respect voor mensenrechten, het milieu en bedrijfsethiek.
Lithium-ionaccu's bevatten bepaalde schaarse materialen, zoals zware metalen en zeldzame aardmetalen. Een deel van de schaarse materialen die te vinden zijn in lithium-ionaccu's en andere componenten voor elektromobiliteit zijn soms afkomstig van bronnen die direct of indirect ten goede komen aan gewapende groepen in het herkomstgebied. Vaak worden deze materialen conflictmineralen genoemd. Volvo Trucks beoordeelt de volledige toeleveringsketen om er zeker van te zijn dat stoffen als tantaal, wolfraam, telluur, goud en kobalt die in de accu's van Volvo-trucks worden gebruikt, niet afkomstig zijn uit bronnen die onderwerp zijn van een conflict. De Volvo Group respecteert de mensenrechten en tolereert geen enkele vorm van kinderarbeid of dwangarbeid. We werken ook samen met de Europese auto-industrie via het initiatief ‘Drive Sustainability’ (www.drivesustainability.org). Het doel van deze samenwerking is om gezamenlijk positieve veranderingen in de toeleveringsketen van de automobielsector te bewerkstelligen met betrekking tot mensenrechten en milieu.
Tot dusver is het aantal afgedankte accu's vrij laag, maar naarmate de productie van elektrische trucks toeneemt, zal de behoefte aan recycling- en hergebruikstromen toenemen. Ter voorbereiding hierop werkt Volvo Trucks samen met afvalverwerkers en andere partijen om het recyclingpercentage van elektrische accu's te maximaliseren. We onderzoeken ook mogelijkheden voor een tweede gebruik van oude accu's zodat hun levensduur wordt verlengd in andere toepassingen, zoals energieopslag voor gebouwen.
Volvo Group heeft Volvo Energy opgericht, een bedrijfsonderdeel dat de accu's beheert na gebruik in de eerste truck. Er zijn mogelijkheden voor hergebruik, zoals energieopslag en mogelijkheden op het gebied van revisie en recycling. We volgen nauwlettend de ontwikkeling van recyclingtechnologieën en nemen deel aan verschillende projecten waarbij accu's van elektrische voertuigen (EV) worden overgezet naar andere toepassingen, zoals opslag in zonne-energiesystemen, nadat ze hun operationele capaciteitslimiet hebben bereikt.
Dit verschilt sterk van land tot land. Maar de beschikbaarheid van energie uit hernieuwbare bronnen groeit snel, en deze energie is vaak kosteneffectiever dan fossiele brandstoffen. Als een van 's werelds grootste fabrikanten van zware vrachtwagens hebben we de mogelijkheid om samen te werken met andere invloedrijke belanghebbenden, zoals energieleveranciers. We zijn vastbesloten het voortouw te nemen naar een fossielvrije toekomst en daarom groene energie zoveel mogelijk te promoten bij onze klanten, bij beleidsmakers en via verschillende projecten en fora. Bekijk voor meer informatie over de energiemix binnen de EU de ecologische voetafdrukcalculator van Volvo Trucks.
Elektrische voertuigen hebben tijdens het opladen veel energie nodig. Een manier om dit te beheren, is door gebruikers aan te moedigen hun voertuigen 's nachts op te laden en de vraag op slimme manieren te spreiden over zowel grote als lokale netwerken. Er worden nu forse investeringen gedaan, en dat is dringend nodig, voor de ontwikkeling van de infrastructuur en het realiseren van meer laadpalen. In eerste instantie zullen de meeste trucks op hun thuisbasis moeten worden opgeladen. Bij Volvo benadrukken we de noodzaak dat overheden de installatie van openbare laadstations met een hoge capaciteit en voldoende ruimte voor trucks stimuleren.
Volvo Group, Daimler Truck en Traton Group hebben een joint-venture gevormd die tot doel heeft binnen vijf jaar na de start minstens 1.700 openbare oplaadpunten te installeren en exploiteren in de buurt van snelwegen, op logistieke knooppunten en loszones. De laadstations worden uitsluitend met groene stroom aangedreven, en bieden oplaadmogelijkheden voor alle zware, accu-elektrische voertuigen, ongeacht het merk.
Elektrische Volvo-trucks voldoen aan de volgende criteria:
(a) herbruikbaar of recycleerbaar tot minimaal 85% van het gewicht
(b) herbruikbaar of herwinbaar tot minimaal 95% van het gewicht
Ze voldoen aan deze eisen met een marge op basis van ISO 22628. Rapporten met de details van de materiaalsamenstelling in elk van de modellen en de bijbehorende recycleerbaarheid en herwinningspercentages zijn beschikbaar gesteld.
Als we een trucks leveren, kijken we samen met de klant zorgvuldig naar de route en berekenen we waar opgeladen moet worden om aan de transporteisen te voldoen. Volvo onderzoekt voortdurend nieuwe opties en samenwerkingsverbanden voor het opladen van onze voertuigen.
In eerste instantie denken we dat het merendeel van de trucks 's nachts op de thuisbasis van de klant kan worden opgeladen. Naarmate elektrische voertuigen steeds gebruikelijker worden, moet ook worden voldaan aan de behoefte om ze op veel verschillende plaatsen op te laden, zoals laadperrons, servicewerkplaatsen, vrachtwagenstops en andere plaatsen waar trucks geparkeerd staan.
Onze zware trucks kunnen worden opgeladen met een AC-lader (bijvoorbeeld een laadbox) tot 43 kW en met een DC-systeem (stationair laadstation) met een capaciteit van 250 kW.
Met een AC-oplader duurt het ongeveer 9 uur om de accu's volledig op te laden. Met een DC-oplader wordt de oplaadtijd teruggebracht tot ongeveer 2 uur. De accu kan sneller worden opgeladen tot 80% capaciteit, net zoals een smartphone, omdat de oplader tegen het einde van het proces trager werkt om de accucellen te beschermen.
De levensduur van een accu wordt door veel verschillende factoren bepaald. In de loop der tijd is er sprake van natuurlijke veroudering, maar deze wordt ook beïnvloed door de hoeveelheid energie die door de accu wordt gecirculeerd. Het Gold-servicecontract omvat niet alleen service en onderhoud voor de truck, maar garandeert ook dat de accu's gedurende de hele contractperiode functioneel blijven.
De chauffeur kan de laadstatus volgen op het instrumentenpaneel van de truck. De status kan ook op afstand worden gecontroleerd via de Volvo Connect-portal. Daarin worden de locatie van de truck en de huidige laadstatus in verschillende weergaven getoond. De MyTruck-app van Volvo heeft ook een laadcontrolefunctie en een reeks andere handige functies voor elektrische trucks.
Het Volvo-servicecontract voor elektrische trucks omvat onder meer het monitoren van de accu's om ervoor te zorgen dat ze hun capaciteit behouden tijdens hun levensduur. Onder het contract valt ook de accufunctie, na de tweejarige garantie op de aandrijflijn die bij de truck wordt geleverd. De levensduur van een accu wordt bepaald door veel verschillende factoren, bijvoorbeeld de natuurlijke veroudering op den duur, maar wordt ook beïnvloed door de hoeveelheid energie die door de accu wordt gecirculeerd. We hanteren een servicecontract (Gold-servicecontract) dat niet alleen service en onderhoud voor de truck omvat, maar er ook voor zorgt dat de accu's gedurende de hele contractperiode functioneel blijven.
Wij maken gebruik van lithium-ionaccu's. Afhankelijk van het model kunnen trucks worden uitgerust met 2 tot 6 accupacks. Elk accupack heeft een totale energie van 90 kWh. Elke accu weegt 505 kg. In 2022 openden we onze eerste accuassemblagefabriek in het Belgische Gent. De fabriek levert accu's voor onze elektrische zware trucks.
Volvo onderzoekt en biedt oplossingen voor revisie, recycling en een tweede leven, waarbij de accu's voor verschillende doeleinden kunnen worden gebruikt.
DC-opladen met CCS2 tot 250 kW (600-750 V) en AC-opladen met type 2 tot 43 kW.