Elke minuut uitval betekent inkomstenderving. In dit artikel vindt u zes tips om de truck zo lang mogelijk op de weg te houden en uw beschikbaarheid te vergroten. Van proactieve preventie tot alle voordelen van connectiviteit en hulp bij pech onderweg.
Proactief handelen en preventieve maatregelen zijn de meest effectieve manier om te voorkomen dat uitval en ongeplande stilstand optreedt. Dankzij technologische vooruitgang en connectiviteit zijn er nu verschillende connected services beschikbaar die kunnen helpen bij het voorspellen en voorkomen van een storing en ongeplande stilstand.
Tegelijkertijd is het in deze branche onvermijdelijk dat zich soms een pechgeval voordoet. Daarom is het belangrijk altijd voorbereid te zijn op het ergste en meteen te reageren als zich toch een storing voordoet.
Met de juiste ondersteuning kan ongeveer 80 procent van de verwachte storingen worden vermeden of op zijn minst worden beperkt door proactieve maatregelen. Vervolgens helpen reactieve maatregelen de gevolgen beperken wanneer zich toch een storing voordoet.
1. Dagelijkse controles
De eerste en eenvoudigste maatregel om proactief storingen te voorkomen, is een snelle visuele inspectie van de truck aan het begin van elke dag. Dit werkt het beste als u de ins en outs van uw vrachtwagen kent. Investeer een paar minuten per dag en bespaar op de lange termijn veel tijd en geld doordat u een defect of storing in een vroeg stadium opmerkt.
2. Stem uw onderhoudsschema af op uw voertuig
Hoe vaak onderhoud aan een truck moet worden uitgevoerd, verschilt per inzetgebied en is afhankelijk van diverse factoren. Idealiter wilt u een onderhoudsschema waardoor uw truck altijd in goede staat verkeert en u minder tijd doorbrengt in de werkplaats. Trucks werden traditioneel altijd onderhouden volgens vooraf ingestelde intervallen. Dankzij connectiviteit kan nu een onderhoudsschema op maat worden opgesteld op basis van het werkelijke gebruik en de staat van het voertuig. Zo kan een gepland servicebezoek indien nodig worden vervroegd of juist uitgesteld.
3. Investeer in controle in realtime
Connectiviteit maakt het ook mogelijk om continu voertuigen en individuele componenten te bewaken en fouten te detecteren voordat ze tot uitval leiden. Het is de moeite waard om de beschikbare opties te onderzoeken, aangezien een investering in een dergelijke service zichzelf snel terugbetaalt. Een gepland werkplaatsbezoek is altijd goedkoper en gemakkelijker te regelen dan onverwachte stilstand tijdens een opdracht.
4. Update de software in uw truck op afstand
In moderne voertuigen zijn softwareupdates een steeds belangrijker onderdeel van elk servicebezoek. En dit hoeft niet per se in een werkplaats te gebeuren. Met een leverancier die dergelijke services aanbiedt, kunt u het aantal werkplaatsbezoeken verminderen.
5. Zoek een servicecontract dat bij u en uw behoeften past
De meeste fabrikanten bieden een reeks servicecontracten aan met verschillende gradaties van ondersteuning. Wat de beste optie voor u is, hangt af van uw unieke behoeften. Zoek een contract dat gemoedsrust geeft zonder te investeren in services die u niet nodig heeft.
Indien van toepassing, is het goed om één serviceovereenkomst te hebben die betrekking heeft op het hele voertuig: truck, opbouw en trailer. Daarmee voorkomt u afzonderlijke bezoeken aan verschillende werkplaatsen.
6. Zorg voor de juiste ondersteuning voor het geval er storingen optreden
Wanneer en waar het ook gebeurt, als uw truck uitvalt, moet u toegang hebben tot hulp bij pech onderweg en sleepdiensten. Biedt uw leverancier ondersteuning tijdens de uren dat uw voertuig in bedrijf is? Zijn de gebieden gedekt waar u actief bent? En kunt u met iemand in uw eigen taal spreken als u in het buitenland bent? Het is ook de moeite waard om te vragen welke garanties er worden geboden voor de tijd die het in beslag neemt voordat het voertuig weer de weg op kan, of welke compensatie wordt geboden als deze garanties niet worden nagekomen.