Een goed en op de juiste manier onderhouden truck is een zuinige truck. In dit artikel vindt u voorbeelden waarbij regelmatig onderhoud voorkomt dat uw brandstofverbruik onnodig hoog is.
Brandstofeigenschappen kunnen verschillen en dit kan zowel het brandstofverbruik van de truck als de betrouwbaarheid van het brandstofsysteem beïnvloeden. Het verschil in brandstofverbruik kan oplopen tot vijf procent, afhankelijk van de brandstofkenmerken. Als brandstof wordt gebruikt met een zwavelgehalte van meer dan tien ppm, kan dat ook de motor en het uitlaatgasnabehandelingssysteem beschadigen. Gebruik daarom altijd de juiste brandstof zoals aangegeven door de fabrikant.
Trucks met Euro 6-motoren zijn uitgerust met een roetfilter, ook wel Diesel Particulate Filter (DPF) genoemd, dat roet verwijdert uit uitlaatgassen om te voldoen aan de huidige Euro 6-emissiewetgeving. Door onjuist onderhoud kan het brandstofverbruik echter met wel twee procent toenemen. Het kan ook leiden tot verhoogde motorslijtage, emissies die de Euro 6-normen overschrijden, schade aan het filter en ongeplande stilstand.
Voorkom dit door altijd de juiste brandstof en de juiste olie te gebruiken zoals gespecificeerd door de fabrikant. Anders kan het DPF verstopt en beschadigd raken. Ook moet het roetfilter regelmatig worden gereinigd volgens de door de fabrikant beschreven procedure.
De juiste olietemperatuur in de versnellingsbak zorgt voor minder weerstand en heeft een positief effect op het brandstofverbruik. De olie warmt op door het rijden met het voertuig. Een zogenoemde oliekoeler houdt de olie vervolgens op temperatuur. In warmere klimaten voorkomt de oliekoeler ook oververhitting van de versnellingsbakolie, waardoor minder slijtage aan onderdelen optreedt.
Het is belangrijk om de aanbevolen olie met de juiste viscositeit en dikte te gebruiken. Dit geldt ook aan voor de motor- en asolie.
Wanneer er een lek optreedt in het luchtremsysteem, kan het brandstofverbruik afhankelijk van de grootte van het lek met wel twee procent toenemen. Bij lekkage moet namelijk de compressor worden ingeschakeld, wat ongeveer 15 pk van de motor vraagt. Er is altijd een zekere mate van luchtlekkage, bijvoorbeeld wanneer een truck 's nachts of tijdens wekelijkse rusttijden geparkeerd staat. Maar wanneer er tijdens kortere pauzes een aanzienlijke hoeveelheid lucht verloren gaat, geeft dit aan dat er een groter lek is. Vooral bij aanhangerkoppelingen is het risico op luchtlekkage groot.
Verkeerd uitgelijnde voor- en achterassen leiden tot onstabiele besturing en verhoogde luchtweerstand. Op een standaard 4x2-trekker kan dit het brandstofverbruik tot drie procent verhogen. Het is nog hoger als de aanhanger ook niet goed uitgelijnd is. Als geen van de trailerassen goed is uitgelijnd, kan het brandstofverbruik aanzienlijk toenemen. Let er dus op dat de wieluitlijning optimaal is.
Een te lage bandenspanning verhoogt de rolweerstand, wat leidt tot een hoger brandstofverbruik. Uit tests blijkt dat een bandenspanning die slechts één bar te laag is, het brandstofverbruik met twee procent kan verhogen. Het kan ook de levensduur van de band met ongeveer 20 procent verkorten.
Al deze kleine percentages kunnen snel oplopen tot aanzienlijke kosten die een grote impact hebben op uw bedrijfsresultaten. Een extra reden waarom regelmatig onderhoud essentieel is.