Trucks

Wat betekenen de nieuwe Europese CO2-normen van vrachtwagens voor de transportsector?

Volvo Trucks Nederland
2024-12-05
Leestijd: 4 min.
Uitstoot verminderen
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Als onderdeel van de ambitie om in 2050 CO2-neutraal te zijn, heeft de Europese Unie in mei 2024 de CO2-normen voor vrachtwagens in het zwaardere segment bijgewerkt. De nieuwste wijzigingen zijn bedoeld om het tempo van de ontwikkeling van voertuigen met lage en nul uitlaatgasemissies te versnellen. Dit heeft gevolgen voor zowel truckfabrikanten als transportbedrijven.

De CO2-normen van de EU werden oorspronkelijk in 2019 geïntroduceerd en in mei 2024 herzien en aangepast. De gestelde normen zijn onderdeel van de strategie 'Fit for 55' van de Europese Unie, om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% te verlagen - en uiteindelijk tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.


De belangrijkste wijziging in de herziening, is dat vrachtwagens in het zwaardere segment in 2030 nog meer emissies gereduceerd moeten hebben. De doelstelling voor emissiereductie is verhoogd van -30% naar -43% (ten opzichte van de niveaus van 2019).


Er zijn ook nieuwe doelstellingen geïntroduceerd, waaronder een reductie van 65% in 2035 en 90% in 2040. De oorspronkelijke doelstelling van 15% lagere emissies in 2025 blijft behouden. 

Nieuwe CO2-reductiedoelstellingen voor vrachtwagens:

 

  • 2025: -15%
  • 2030: -43%
  • 2035: -65%
  • 2040: -90% 

Het versnellen van de CO2-reductie van zware voertuigen 

De simulatietool VECTO is door de EU ontwikkeld om de CO2-emissies en het brandstofverbruik te bepalen en te vergelijken, zal nog steeds worden gebruikt om de waarden en emissieklassen voor elk voertuig te berekenen. Het zal ook worden gebruikt om de voortgang ten aanzien van de CO2-doelstellingen te volgen en te meten.


Daarnaast zullen de herziene CO2-normen nu van toepassing zijn op een meer soorten voertuigen, waaronder 6x4- en 8x4-configuraties en 4x2's met een gewicht tussen de 7,4 en 16 ton. Ze gelden ook voor trailers en aanhangers, vanwege de invloed die ze hebben op het brandstofverbruik van een voertuig.


"Het doel van deze veranderingen is om de CO2-reductie van zware voertuigen nu echt te versnellen, met de doelstelling voor 2050 in gedachten", aldus Ylva Dalerstedt, Segment Manager Long Haul bij Volvo Trucks.


“De grootste impact zal nog steeds merkbaar zijn bij vrachtwagenfabrikanten. Zij zullen nog meer moeten investeren in de ontwikkeling voertuigen met een lagere of zelfs nul uitstoot van uitlaatgassen. En deze veranderingen hebben ook gevolgen voor fabrikanten van trailers en aanhangers."

VECTO in het kort

De Vehicle Energy Consumption Calculation Tool (VECTO) werd in 2019 van kracht als onderdeel van de oorspronkelijke CO2-wetgeving van de EU. Het doel hiervan is om de CO2 -uitstoot en het brandstofverbruik van een willekeurige vrachtwagencombinatie te simuleren, op basis van door de fabrikant ingevoerde gegevens. Vanaf 1 januari 2019 moeten alle nieuwe vrachtwagens die in de EU worden verkocht met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3500 kg, voorzien zijn van een gecertificeerde CO2 - en brandstofverbruiksverklaring, opgesteld door VECTO. 

Hoe zullen de nieuwe normen van invloed zijn op vrachtwagenbezitters?

De nieuwe CO2-normen gelden dus voor vrachtwagenfabrikanten. Het is dan ook hun verantwoordelijkheid om voertuigen met een lagere uitstoot te ontwikkelen om aan de nieuwe doelstellingen te voldoen.


De grootste impact op u als eigenaar van een vrachtwagen zal zijn dat nieuwe voertuigen een steeds lagere CO2-voetafdruk zullen hebben en dat er een breder aanbod zal komen van zero-emissie trucks.


Ondertussen moeten vrachtwagenfabrikanten geleidelijk voertuigen en functies afschaffen die een negatieve invloed hebben op de CO2-voetafdruk. "Er zullen niet alleen meer nieuwe aandrijflijnen komen, maar ook conventionele verbrandingsmotoren zullen efficiënter moeten worden gemaakt, willen fabrikanten de nieuwe doelstellingen halen", vertelt Ylva.


"Voor klanten betekent dit een lager verbruik en een groter financieel voordeel. Bovendien zal het hen helpen besparen op belastingen en tol die gebaseerd zijn op CO2-emissies, terwijl goede VECTO-waardes de tweedehandswaarde van een voertuig kunnen verhogen."


Hierdoor kunt u voor belangrijke keuzes komen te staan: of blijven investeren in (verbeterde) conventionele aandrijflijnen, of de opties onderzoeken om met nieuwe technologieën te gaan rijden, zoals batterij-elektrische voertuigen of vrachtwagens op (Bio-)LNG.

Als vrachtwagenbezitter kunt u profiteren van een lager verbruik en een groter financieel voordeel, bijvoorbeeld door belastingvoordelen en lagere tol. Tegelijkertijd kunnen goede VECTO-waardes de tweedehandswaarde van een voertuig verhogen.

Hoe kan VECTO bedrijven helpen met duurzaamheidsrapportages en CSRD-vereisten?

Veel bedrijven moeten steeds nauwkeuriger rapporteren over hun eigen CO2-uitstoot. Soms komen deze eisen van eigen klanten, maar het kan ook van overheden en overheidsinstanties verland worden.


De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de EU, die sinds januari 2023 van kracht is, betekent dat alle grote bedrijven die in de EU actief zijn, wettelijk verplicht zijn om hun duurzaamheidsprestaties te rapporteren.


Hoewel VECTO-classificaties kunnen helpen bij de aanschaf van voertuigen met een lagere klimaatimpact, kan de tool zelf niet rechtstreeks bijdragen aan duurzaamheidsrapportages of het voldoen aan CSRD-vereisten.


"VECTO is gebaseerd op een combinatie van simulaties en metingen en is geen exacte CO2-voetafdruk", aldus Ylva. "Daarvoor moet u rekening houden met de werkelijke kilometerstand en het brandstofverbruik van het voertuig. En er zijn nog andere factoren die de CO2-voetafdruk van een voertuig beïnvloeden, zoals de chauffeur en de klimaatimpact van de energieproductie. Deze factoren worden niet gedekt door de simulaties van VECTO."


Als alternatief zijn er digitale services beschikbaar die het energieverbruik en de CO2-emissies van een voertuig nauwkeurig en in realtime kunnen meten.


Als u een nieuwe vrachtwagen koopt, zal
het berekenen van een levenscyclusanalyse helpen om de volledige impact op het klimaat aan te tonen, inclusief de emissies van de productie van de vrachtwagen en van de productie van de energiebron.  

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release