VECTO is de afkorting van Vehicle Energy Consumption Calculation Tool. Het is de officiële Europese methode om de CO2-uitstoot van trucks te berekenen. De tool werd in 2019 geïntroduceerd als onderdeel van de CO2-wetgeving van de Europese Unie.
In essentie is VECTO een rekentool waarmee de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik voor een bepaalde vrachtwagencombinatie kan worden gesimuleerd. Dat gebeurt op basis van gegevens die de truckfabrikant opgeeft. Denk aan voertuigspecificaties, lading, brandstof en routes.
Uit die simulatie met de VECTO-tool komt een gecertificeerde verklaring waarop staat wat de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik is. Sinds 1 januari 2019 moeten alle nieuwe, in de EU verkochte trucks met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3.500 kg worden geleverd met zo'n certificaat.
Hoe lager de uitstoot, hoe hoger (en beter) de zogenoemde VECTO-klasse waarin een voertuig valt. De classificatie bepaalt de hoogte van de tolheffingen die op CO2-uitstoot zijn gebaseerd, zoals de Duitse Maut en de aankomende vrachtwagenheffing in Nederland.
VECTO is in de eerste plaats bedoeld voor vrachtwagenfabrikanten. Het beïnvloedt de ontwikkeling van zuinigere, efficiëntere trucks en slimme diensten. Zo bleek in 2022 al uit een onafhankelijke test dat sommige vrachtwagens 18% minder brandstof verbruiken dan vier jaar daarvoor bij dezelfde test - en dat getal loopt nu snel verder op, mede door de verbeterde aerodynamica van truckcabines.
"De afgelopen jaren hebben we een flinke vooruitgang geboekt in het zuiniger maken van onze trucks, deels omdat we een hulpmiddel als VECTO hebben", zegt Ylva Dalerstedt, Segment Manager Long Haul bij Volvo Trucks. "Dat helpt niet alleen om de klimaatdoelen van de EU te halen, maar ook om transportbedrijven te helpen hun eigen CO2-doelen te bereiken én te besparen op brandstof- en tolkosten.”
VECTO berekent dus een geschat brandstofverbruik op basis van een bepaalde lading en route. In werkelijkheid kan het verbruik vaak nog verder worden verlaagd, bijvoorbeeld door middel van chauffeurstrainingen en slimme software. Die factoren zitten nog niet volledig in VECTO verwerkt.
Toch biedt VECTO waardevolle inzichten. De resultaten kunnen worden gebruikt om verschillende trucks met elkaar te vergelijken op het gebied van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. “Sommige bedrijven vinden deze informatie heel waardevol”, zegt Ylva. “Het zorgt voor transparantie en maakt het mogelijk om keuzes te baseren op feiten.”
In 2021 publiceerde de Europese Unie voor het eerst een rapport op basis van VECTO-resultaten. Daarin werd gekeken naar trucks die in 2019 zijn geproduceerd. Dit rapport gaf een duidelijk beeld van de CO2-uitstoot van het Europese vrachtwagenpark in dat jaar en vormde het startpunt voor toekomstige reductiedoelen. Het is de verantwoordelijkheid van fabrikanten om de emissies te verminderen en de gestelde EU-doelstellingen te halen.
"Met VECTO hebben alle truckfabrikanten één gemeenschappelijke tool en methode voor het vaststellen van hun CO2-voetafdruk en het volgen van de voortgang bij het halen van de klimaatdoelstellingen", zegt Ylva. "Voor onze technici en productontwikkelingsteams is het verlagen van de VECTO-waarden van onze voertuigen een extra motivatie en een tastbaar doel om naar toe te werken."
Het reductiedoel van 15% in 2025 is nu actueel. Met het doel van 2030 in het vooruitzicht, wordt VECTO steeds belangrijker voor de truckfabrikanten. De verwachting is dat er de komende jaren nóg zuinigere voertuigen op de markt komen.
Ga voor meer informatie over VECTO naar de website van de Europese Commissie. Daar vindt u onder andere documentatie over de volledige wetgeving, veelgestelde vragen en antwoorden en uitvoerige details over hoe de simulatietool werkt.