Trucks

Thijs Koks - chauffeur bij Kivits Drunen - over LNG: “Wie zegt dat gas is om op te koken, heeft nog niet op deze truck gereden”

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Chauffeur Thijs Koks stapte al in 2018 op een Volvo FH LNG-trekker die logistiek dienstverlener Kivits Drunen kocht. En hij is nog steeds erg tevreden over ‘zijn’ LNG-truck: “Het gevoel dat je altijd power hebt. Dat is het lekkere van deze auto.”
Thijs Koks - chauffeur bij Kivits Drunen - over LNG: “Wie zegt dat gas is om op te koken, heeft nog niet op deze truck gereden”
We vroegen chauffeur Thijs Koks naar zijn ervaringen met LNG.

Thijs Koks rijdt bij Kivits Drunen geconditioneerde producten naar supermarkten, DC’s, groothandels, cateraars, maar laadt ook groente en fruit bij boeren op het erf. “Het zijn zeer gemengde distributieritten waarvoor we in twee shifts per dag onderweg zijn. Met die twee ton plús die wij daarmee jaarlijks op de klok zetten, ligt het break even point van de Volvo LNG-trekker zo op minder dan drie jaar.”
 

Thijs zet de I-Shift in A en we rijden weg. Hoezo LNG? Het voelt als een diesel, trekt als een diesel en rijdt als een diesel. “Hij klinkt ook hetzelfde. Voor mij is het gevoel dat je altijd power hebt het belangrijkste. Dat is écht het lekkere van deze auto”, glundert Thijs.
 

“Koppel, vermogen en schakelmomenten zijn goed op elkaar afgestemd. Gas er op en gaan! Met deze auto kan elke chauffeur op pad. Daar hoef je geen specialist voor te zijn.”

Wel moet die chauffeur LNG kunnen en mogen tanken. “Dat is zo, ik heb dat certificaat al jaren. Maar je moet inderdaad eerst op cursus. Maar dat is geen dag werk.” Of dat tanken een beetje meevalt? “Ja en nee”, meent Thijs heel eerlijk. “Het duurt iets langer dan gewoon je dieseltank volgooien. Je hebt iets meer handelingen: voor je tankt, moet de damp boven de vloeistof worden weggezogen. Het vullen zelf, is zo gebeurd. En bij het Volvo-systeem hoef je maar één slang droog te blazen en aan te sluiten. Bij alle andere merken zijn dat er twee.”
 

Al rijdend merken we dat de motor heel soepel reageert, mooi diep van onderen kan opkomen in toeren en eigenlijk kunnen we de LNG-motor niet betrappen op een heel ander gedrag. “Dat is er ook eigenlijk niet. Hij werkt volgens het diesel-principe, dus zonder bougies”, verklaart Thijs. “Dat een dieselmotor ook op LNG kan werken, komt omdat hij eerst een klein beetje diesel inspuit en microseconden daarna het gas. De diesel ontbrandt eerst en dat geeft een vlam om ook het gas te laten ontsteken: boem, klap en aandrijving!”

Het gevoel dat je altijd power hebt. Dat is het lekkere van deze auto.

Het verbruik wordt bij LNG in kilo’s uitgedrukt. “Volvo heeft voor de LNG-voertuigen de temperatuurmeter naar rechts verplaatst. Dan is er plaats voor een LNG-meter in kilo’s, één voor de diesel in liters en de AdBlue meter. Maar het actuele en gemiddelde verbruik geeft de auto alleen in kilo’s LNG aan.”

Over het verbruik is Thijs positief: “We komen uit op zo’n 20,1 kilo op honderd kilometer. En dat is super dicht bij wat Volvo in de folder belooft.” Ook wagenparkbeheerder John van Oss bevestigt het gunstige verbruik: “De resultaten zijn uitstekend. Het gemiddelde LNG-verbruik bij onze inzet (nationaal koelvervoer, red.) blijft vaak zelfs onder de 20 kg per 100 km.”

Thijs denkt dat het rijden op LNG voorlopig de meest reële toekomst is. “Wellicht wordt het ooit elektrisch maar dat zie ik minder snel gebeuren dan dat ik denk dat we van diesel zullen afstappen. Dan is LNG een heel mooie oplossing. Bij Kivits hebben we er nu 20. Ik hoor wel van collega’s dat zij vinden dat ‘gas alleen is om op te koken’. Maar volgens mij wil de regering dáár nu juist van af. En ook weet ik zeker dat ze nog niet op deze auto gereden hebben, want dan zouden ze dat niet meer zeggen. En dan is er nog iets: we hebben er 100 jaar over gedaan om de diesel te krijgen tot wat het nu is. LNG is er pas een jaar of 10. En rijdt nu al als een gewone diesel. Moet je kijken wat er over een paar jaar nog mee gaat gebeuren!”

Het vullen zelf, is zo gebeurd

Achtergrond Kivits Drunen
Kivits Drunen BV heeft zich gespecialiseerd in het verlenen van diensten in de supply chain van geconditioneerde producten (koelen, vriezen en verwarmen). Deze activiteiten vinden plaats in de werkgebieden warehousing, logistieke services, transport en distributie. Het bedrijf beschikt over twintig FH LNG-trucks met 460 pk. Deze trucks worden ingezet voor de levensmiddelenlogistiek.

Ook geïnteresseerd in LNG? Bekijk ons aanbod LNG-trucks of vraag een vrijblijvende afspraak aan waarbij we uw persoonlijke business case bepalen.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release