Bij de techniek die Volvo Trucks gebruikt voor zijn LNG-motoren wordt eerst een kleine hoeveelheid diesel ingespoten in de cilinder om het gas te laten ontbranden. Vervolgens verbruikt de truck alleen LNG voor de aandrijving. Lees hier meer over hoe de LNG-aandrijflijn werkt.
“Wij hebben ervoor gekozen om de sterke punten van het dieselprincipe te behouden. Dit heeft als voordeel dat de LNG-motor net zo fijn rijdt als een diesel, met dezelfde prestaties en ook net zo zuinig is”, legt Jan Schouten Manager Product bij Volvo Trucks Nederland uit.
Waar wij echt verschil merken met onze LNG-oplossing is op het gebied van trekkracht, service-interval en verbruik. Prestaties en het onderhoudsinterval zijn gelijk aan die van een dieseltruck, dus bij iedere 100.000 km een servicebeurt.
Door toevoegingen van intelligente systemen als I-See, I-Roll en verschillende voortdurende verbeteringen aan I-Shift kan het motorprincipe steeds verder worden geoptimaliseerd. “Hiermee neemt de efficiëntie nog verder toe en zal ook het brandstofverbruik steeds iets verder dalen”, verwacht Jan Schouten.
Functioneren als een dieselmotor met de hoge efficiëntie betekent veel trekkracht, maar echter ook dat er diesel en AdBlue moet worden getankt. “Dat klopt”, verklaart Jan Schouten. “Dit is echter een zeer beperkte hoeveelheid van 1,5 tot 2 liter per 100 km. We merken in de praktijk dat transportbedrijven daar eigenlijk geen bezwaren tegen hebben. Een beperkte hoeveelheid diesel tanken, moeten overigens alle trucks die op LNG kunnen rijden in verband met de standkachel”, vervolgt hij.
“Waar wij echt verschil merken met onze LNG-oplossing is op het gebied van trekkracht, service-interval en verbruik. Prestaties en het onderhoudsinterval zijn gelijk aan die van een dieseltruck, dus bij iedere 100.000 km een servicebeurt. En doordat we de hoge trekkracht van de dieselmotor kunnen blijven gebruiken, beschikt onze LNG-truck over een hoog vermogen en optimale rijprestaties. Dit in combinatie met een zeer efficiënte verbranding, 20% lagere CO2-uitstoot (zelfs tot bijna 100% bij gebruik van bio-LNG), lage verbruikscijfers en een ook voor binnenlands vervoer gunstige TCO - die door allerlei lokale initiatieven zoals het Maut-voordeel in Duitsland nog gunstiger kan uitvallen - maakt LNG voor veel vervoerders een uitstekend en duurzaam alternatief”, besluit hij.
Na deze test kan ik het optimisme van de Volvo-mensen bevestigen: geen enkele andere LNG-truck heeft de route voor 40 ton met meer zelfvertrouwen en zuiniger afgelegd.
In een recente verbruikstest van het Duitse magazine Trucker (verslag in het Duits) wordt het brandstofverbruik van de Volvo FH LNG als zeer positief ervaren:
“Na deze test kan ik het optimisme van de Volvo-mensen bevestigen: geen enkele andere LNG-truck heeft de route voor 40 ton met meer zelfvertrouwen en zuiniger afgelegd. Overigens moeten de LNG-concurrenten die met traditionele gasmotoren werken ook diesel tanken - voor de standkachel!”, aldus Jan Burgdorf, redacteur en perstestchauffeur voor het Duitse transportmagazine Trucker.
✔️ 20% minder CO2-uitstoot (dan met een Volvo Euro 6-diesel) en tot 100% met Bio-LNG
✔️ Voldoende LNG-tankstations in zowel binnen- als buitenland
✔️ Maakt weg vrij voor CO2-neutraal Bio-LNG
✔️ Dezelfde rijprestaties als de Volvo FH diesel
✔️ Bewezen kwaliteit en betrouwbaarheid bij tal van andere transportbedrijven
✔️ Brandstofkosten LNG structureel lager dan diesel
✔️ Subsidieregeling LNG aan de pomp: 18,7 eurocent per kg extra korting in 2020 en 2021 (afhankelijk van LNG-leverancier)
✔️ Zuiniger dan traditionele LNG-motoren met bougies, door innovatieve, efficiënte Volvo LNG-techniek
✔️ MIA-voordeel op investering
✔️ Maut-voordeel van 18,7 eurocent per km tot en met eind 2023
✔️ Onderhoudsinterval gelijk aan diesel
✔️ TCO aanzienlijk gunstiger dan tegenhanger op diesel
Benieuwd of een LNG-truck ook in uw situatie rendabel is en bij u past? We berekenen het graag kosteloos voor u in een persoonlijk gesprek. Uiteraard is dit geheel vrijblijvend en bent u nergens aan verbonden.