Een langdurig proces ging vooraf aan het gedurfde herontwerp van de aerodynamische cabines van Volvo Trucks. Design Director Jonathan Disley legt uit hoe de nieuwe, onmiskenbare identiteit en functionaliteit een nieuw tijdperk van energie-efficiëntie inluiden.
In 2019 bevestigde de EU dat de Richtlijn voor Gewichten en Afmetingen van wegvoertuigen voor vrachtwagens zou wijzigen, waardoor nieuwe designmogelijkheden ontstonden. Het exterieurontwerpteam van Volvo Trucks was al in gesprek met ingenieurs over een verbeterde aerodynamische cabine die de energie-efficiëntie voor vervoerders zou optimaliseren.
"De verandering in de EU-wetgeving bood een geweldige kans voor ons om de efficiency te verhogen en voort te bouwen op wat we eerder hebben gedaan. Ons doel was een zichtbaar efficiëntere truck, waarbij eenvoud en aerodynamische expressie de kern van het ontwerp vormden", vertelt Jonathan Disley.
De tijd was rijp voor een nieuw ontwerp, zoals nog nooit eerder is vertoond.
Ons doel was een zichtbaar efficiëntere truck, waarbij eenvoud en aerodynamische expressie de kern van het ontwerp vormden
In nauwe samenwerking met de aerodynamica-experts en ingenieurs van Volvo Trucks, begon het ontwerpteam te bekijken hoe de cabine vormgegeven en verfijnd kon worden om deze energiezuiniger te maken.
"We zochten overal naar inspiratie op het gebied van aerodynamica - van auto's tot schepen en zelfs binnen de lucht- en ruimtevaart. Ons doel was om een meer vooruitstrevend ontwerp voor de toekomst te ontwikkelen. We wilden dit ook verrijken met ons Scandinavische erfgoed en de klassieke designelementen van Volvo”, aldus Jonathan Disley.
Afbeeldingen, schetsen en diepgaande discussies over het ontwerpconcept en de EU-regelgeving, maakten allemaal deel uit van het eerste ontwikkelingsproces. Dit leidde tot een van de grootste en meest opwindende veranderingen: de nieuwe Volvo FH Aero, die met 240 mm is verlengd voor een betere aerodynamica, om de efficiëntie te maximaliseren. De afmetingen van de onderste en bovenste hoeken aan de voorkant van de cabine zijn ook zorgvuldig berekend en opnieuw gevormd, met gladdere en meer gebogen lijnen om de luchtstroom rond de vrachtwagen te optimaliseren.
Op de Volvo FH Aero en standaard cabines, vervangt een nieuw Camera Monitor System met een gestroomlijnd 'vleugel'-ontwerp de zijspiegels. Dit verbetert de luchtstroom. Nieuwe, lineaire positielichten die de iconische V-lampen van Volvo weerspiegelen, bevinden zich in de bovenste hoeken van de voorkant en zijn geïntegreerd in de sierpanelen.
Tegelijkertijd kreeg het iconische Volvo Iron Mark een nieuw uiterlijk. Nu is het merklogo groter, met een vereenvoudigd, elegant design. Het sluit aan bij de digitale, efficiënte tijd van nu.
"We zijn al bezig met het nieuwe ontwerp sinds de pandemie", legt Jonathan Disley uit. "Ondanks de praktische uitdagingen, hebben we een manier gevonden om vooruit te komen. Dit hebben we gedaan door langzaam grote en kleinere veranderingen door te voeren om ons hoofddoel te omarmen: een eersteklas uitstraling die helpt om brandstof en energie te besparen en waar vrachtwagenchauffeurs ook van profiteren.”
Bij de elektrische trucks van Volvo hebben de bovenste en onderste grille een nieuw, efficiënt honingraatontwerp. Het creëert een naadloze, verfijnde look. Dit wordt gecombineerd met zwarte koplampen en een wit Volvo Iron Mark. "Het doel was een vereenvoudigd, Scandinavisch design dat onze stap naar meer duurzaamheid en elektromobiliteit weerspiegelt", legt Jonathan Disley uit.
Op de dieselvarianten heeft de bovenste grille hetzelfde, opvallende honingraatontwerp als de elektrische trucks. Door deze verandering kunnen klanten kiezen uit basiskleuren of verbeterde andere kleuren voor de onderzijde van de Volvo FH. Op de Volvo FH16 is de afwerking gedurfder, met een chromen rand, een zilverkleurige bovengrille en een donkerchromen ondergrille voor een krachtigere uitstraling.
Het designteam besloot ook om meer ruimte te creëren tussen de voorruit en de onderste grille, voor branding van klanten en partners. "Het ging bij het ontwerp namelijk niet alleen om het verbeteren van de efficiënte van onze trucks. We luisterden naar de feedback van klanten en zagen in dat ruimte voor de eigen identiteit belangrijk is voor veel transportbedrijven", aldus Jonathan Disley.
De onderste grille met geïntegreerde opstap kan nu volledig worden geopend om een onverwachte functie voor meer comfort voor de chauffeur te onthullen: een bank met bekerhouders om op te zitten tijdens pauzes. De frontsplit is ook verlaagd en voegt een gevoel van snelheid toe aan het ontwerp.
"Hoewel de veranderingen vooral te maken hebben met energie-efficiëntie, zorgen ze ook voor meer klantgerichtheid, functionaliteit, chauffeurscomfort en mogelijkheden voor persoonlijke aanpassingen aan de truck", zegt Jonathan Disley. "Dat komt omdat we binnen Volvo veel samenwerken met andere teams. Ontwerpideeën en feedback van klanten wordt voortdurend gedeeld en geïntegreerd."
Het nieuwe design van Volvo Trucks heeft een opvallende, nieuwe aerodynamische identiteit gekregen, met een Scandinavische touch.
Volvo FH Aero en Volvo FH16 Aero – een nieuw tijdperk van efficiency
Alle nieuwe Volvo-truckmodellen (FH Aero, FH16 Aero, FH, FH16, FM, FMX)
Gewaagde, nieuwe ontwerpkenmerken:
Maatwerkmogelijkheden:
Opnieuw ontworpen Volvo Iron Mark, woordmarkering en emblemen: