Aerodynamische weerstand is van grote invloed op het brandstofverbruik van uw truck, vooral wanneer de snelheid ervan boven de 50 km/u komt. De sleutel tot het verminderen van deze impact en lagere brandstofkosten is inzicht in hoe de aerodynamica van trucks werkt.
Tijdens het rijden ondervindt de truck aanzienlijke aerodynamische weerstand: de kracht die door lucht wordt uitgeoefend. Hoewel luchtweerstand bij elke voertuigsnelheid optreedt, is de verhouding tot de snelheid niet evenredig. Als de snelheid verdubbelt, neemt namelijk de luchtweerstand met vier keer toe. Als de snelheid verdrievoudigt, neemt de weerstand met negen keer toe, enzovoort.
Dit heeft ingrijpende gevolgen voor de energie-efficiency van een zware truck, vooral wanneer deze met hoge snelheid op een snelweg rijdt. Luchtweerstand kan een derde aan brandstofverlies veroorzaken bij standaard langeafstandstransport op diesel. Voor elektrische trucks op accu's kunnen de energieverliezen oplopen tot wel 50 procent. De aerodynamica van een truck is daarom direct van grote invloed op de brandstofefficiëntie en daarmee op de belasting voor het milieu.
Voor het verminderen van de impact van luchtweerstand is het van belang de luchtstroomscheiding te vertragen of te verminderen. De scheiding treedt op wanneer een luchtstroom loskomt van het oppervlak van de truck en gaat wervelen. Hoe eerder deze loskomt, hoe groter de luchtverplaatsing achter de truck en hoe hoger de drukweerstand.
Een manier om luchtstroomscheiding te verminderen is het waar mogelijk afdichten van openingen aan de voorkant van de truck. Met name de voorste hoeken zijn een gevoelig gebied waar zelfs kleine openingen ervoor kunnen zorgen dat de lucht loslaat, wat een aanzienlijke impact heeft op de algehele luchtstroming.
"Als de luchtstroom bij een hoek van een truck komt, moet je denken aan een draaimolen op de kermis. Je moet je vasthouden om in de gebogen baan te blijven. Hetzelfde geldt voor de luchtstroom, behalve dat die geen handen heeft om zich aan een oppervlak vast te klampen zoals wij. Om niet los te raken moet de lucht lage druk gebruiken", zegt Anders Tenstam, Technology Specialist Aerodynamics, Volvo Trucks.
Met het opvullen van openingen aan de voorkant van de truck kunnen ook andere gebieden worden verbeterd, zoals portierverlengingen om de ruimte bij de instaptrede te verkleinen. Dit vertraagt het scheiden van de stroming omdat de lucht zich kan hechten aan een plat oppervlak.
Hetzelfde principe geldt voor gewelfde spatschermen die de opening boven het wiel verkleinen. De spiegels van de truck kunnen ook worden verbeterd met gebogen lijnen en kleinere piekgaten. Spiegelcamera's, in plaats van echte spiegels, verkleinen het oppervlak aan de voorkant van de truck, wat resulteert in minder luchtweerstand.
De dakspoiler is de belangrijkste aerodynamische voorziening voor het verminderen van het brandstofverbruik. Het hangt af van de toepassing, maar veel truckbedrijven hebben baat bij een dakspoiler, als deze wordt geselecteerd, gemonteerd en afgestemd op de configuratie van de trailer. Het is essentieel om te zorgen voor de optimale hoogte. Uit recente bevindingen van Volvo Trucks op basis van simulaties blijkt dat twee tot zes procent* aan brandstof kan worden bespaard bij de juiste afstellingen.
Het type trailer dat in uw dagelijkse werkzaamheden wordt gebruikt, is ook van invloed op hoe uw aerodynamische voorzieningen functioneren en hoeveel brandstof of energie u kunt besparen. In combinatie geven simulaties bijvoorbeeld aan dat de dakspoiler en de zijspoilers van de cabine het brandstofverbruik kunnen verlagen met maar liefst vier tot vijf procent* voor het standaard langeafstandstransport.
Voor werkzaamheden met verschillende soorten trailerconfiguraties zal de hoeveelheid brandstof die u kunt besparen variëren, maar de dak- en zijspoilers zullen nog steeds een positief effect hebben. De reden is dat de luchtstroom die vanaf de achterkant van de cabine komt, in de opening tussen de cabine en de lading wordt gezogen, waardoor er aanzienlijke luchtweerstand ontstaat. Om een niet-aerodynamische lading tegen dit luchtpatroon te beschermen zijn correct geplaatste dak- en zijspoilers cruciaal.
Voortschrijdende ontwikkelingen in virtuele simulatie geven nieuwe mogelijkheden aan voor het visualiseren en analyseren van het luchtstroomgedrag en de aerodynamica van trucks. Simulatieparameters kunnen eenvoudig worden aangepast en simulaties kunnen keer op keer worden uitgevoerd. Dit versnelt het controleproces en de doorlooptijden voor het op de markt brengen van aerodynamische verbeteringen.
"Het is groeiende sector met snelle ontwikkelingen. Je kunt nu op elk detail van de truck onderzoeken, kennis verzamelen over de luchtstroom en de aerodynamische prestaties verbeteren", zegt Mattias Hejdesten, Engineering Specialist Aerodynamics, Volvo Trucks.
De recente update van de EU-wetgeving inzake gewicht en afmetingen voor trucks, waarbij de totale lengtebeperking van 16,5 meter is opgeheven, geeft ook meer vrijheid als het gaat om aerodynamische optimalisatie aan de buitenvorm van de truck.
"Dit alles heeft de manier veranderd waarop truckfabrikanten met aerodynamica omgaan, en truckbedrijven kunnen in de toekomst meer ontwerpwijzigingen verwachten", zegt Mattias Hejdesten.
Als we naar de toekomst kijken, is het essentieel dat trucks zo energiezuinig mogelijk worden, en de verbeteringen op het gebied van aerodynamica gaan een belangrijke rol spelen.
Bovendien gaat aerodynamica niet alleen meer over het verminderen van het brandstofverbruik. Het draait om het verhogen van de energie-efficiency zodat ongeacht het type brandstof waarop de truck rijdt, de impact op het milieu kan worden teruggedrongen.
Verbeterde aerodynamica is vooral belangrijk voor elektrische trucks op accu's, die over minder energie beschikken. De juiste keuzes maken met betrekking tot de uitrusting en rekening houden met het aerodynamische ontwerp bij het specificeren van uw truck bij uw dealer, is daarom een van de belangrijkste manieren om routes te optimaliseren en de actieradius te vergroten.
"Als we naar de toekomst kijken, is het essentieel dat trucks zo energiezuinig mogelijk worden, en de verbeteringen op het gebied van aerodynamica gaan een belangrijke rol spelen," zegt Anders Tenstam.
Als de luchtstroom bij een hoek van een truck komt, moet je denken aan een draaimolen op de kermis. Je moet je vasthouden om in de gebogen baan te blijven. Hetzelfde geldt voor de luchtstroom, behalve dat die geen handen heeft om zich aan een oppervlak vast te klampen zoals wij. Om niet los te raken moet de lucht lage druk gebruiken.
*Op basis van gebruikelijk langeafstandstransport op diesel en standaard trailerconfiguratie, en uitgebreide virtuele simulaties en onderzoek uitgevoerd door Volvo Trucks. Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren, afhankelijk van vele factoren, zoals de rijsnelheid, het gebruik van cruisecontrol, de voertuigspecificatie, voertuigbelasting, werkelijke topografie, de ervaring van de chauffeur, het voertuigonderhoud en de weersomstandigheden.